spitzbergen-3
fb  Spitsbergen Panoramabilder - 360 graders panoramabilder  de  en  nb  Spitsbergen Butikk  
pfeil Svalbard-guidebok som ebok pfeil
Marker
Home

Års-Arkiv: 2020 − Nyheter


Rei­se­livs­brans­jen kol­lap­ser, fle­re rei­se­re­striks­jo­ner for turis­ter

Det vil nep­pe kom­me som en over­ras­kel­se at rei­se­livs­brans­jen på Sval­bard hol­der på med å kol­lap­se og det er dår­lig med lys på hori­son­ten, for­di reg­je­ri­n­gen i Oslo inn­fø­rer rei­se­re­striks­jo­ner for turis­ter for fle­re og fle­re europei­s­ke land etter­som inn­feks­jonstal­le­ne øker. Sval­bard­pos­ten har sett nøye på Skat­teeta­tens tall som lig­ger på net­tet, som viser at 51 Lon­gye­ar­by­en-bedrift­er had­de 170 mil­lio­ner kro­ner mind­re omset­ning fra mars til main sam­men­li­gnet med sam­me peri­ode i 2019. Og det­te tal­let vil fak­tisk lig­ge langt under rea­li­te­ten. Bare det at Hur­tig­ru­ten Sval­bard, det størst bedrift innen rei­se­li­vet i Lon­gye­ar­by­en, er ikke med i sta­tis­tik­ken kan godt gjø­re en for­skjell på 100 mil­lio­ner kro­ner eller enda mer. Samt­idig har bedrif­te­ne på Sval­bard fått over 16 mil­lio­ner kro­ner i kon­tant­støt­te: mind­re enn 10 % av den tap­te omset­nin­gen.

Shopping Lompensenter Longyearbyen

Shop­ping i Lom­pen­sen­ter­et i Lon­gye­ar­by­en: lav omset­ning uten turis­ter.

Og antall besøken­de blir fort­satt lave­re, selv om det har aldri vært høyt i år. Sis­te uke had­de Lon­gye­ar­by­ens over­nat­tings­steder i gjen­noms­nitt 178 over­nat­tingsgjes­ter per natt.

Offi­sielt har Lon­gye­ar­by­en tapt 96 inn­byg­ge­re siden kri­sen begyn­te i mars. Da var det 2433 fast­bo­en­de, i mot­set­ning til 2337 i mid­ten av august. Også her vil rea­li­te­ten gå langt uto­ver sta­tis­tik­ken, som ikke inklu­de­rer eks­em­pel­vis sesong­ar­bei­de­re. Dis­se blir ikke regis­trert som fast­bo­en­de. Det er man­ge som mis­tet job­ben tid­lig den­ne seson­gen eller som ikke reis­te opp i det hele tatt.

Samt­idig ser reg­je­ri­n­gen seg nødt til å inn­fø­re rei­se­re­striks­jo­ner for enda fle­re europei­s­ke land for­di smit­tetal­le­ne øker og øker. Røde land har alt­for høye smit­tetall, mens data fra skra­ver­te land er util­strek­ke­lig eller upå­li­te­lig. I beg­ge til­fel­ler gjel­der plikt til å opp­hol­de seg i karan­te­ne i 10 dager etter inn­rei­se for turis­ter fra dis­se land. Det nye kar­tet som er vist her gjel­der fra og med 22 august og opp­da­te­res etter 14 dager eller tid­li­ge­re ved behov.

Korona-kart for Europa, 19. august 2020

«Koro­na-kart» offent­liggjort 19. august (gjel­der f.o.m. 22. august).
© Fol­ke­hels­e­insti­tuttet.

Så langt er ingen til­fel­ler av koro­na påvist i Sval­bards boset­nin­ger.

Reg­je­ri­n­gen for­len­ger rei­seråd og skjer­per inn på inn­rei­se­re­striks­jo­nene; fle­re nor­ske turis­ter på Sval­bard i juli

Reg­je­ri­n­gen i Oslo har for­len­get rei­serå­det på grunn av økte smit­tetall i man­ge europei­s­ke land iføl­ge en pres­se­mel­ding. Reg­je­ri­n­gen frarå­der rei­ser til utlan­det som ikke er strengt nød­ven­dige. Rei­serå­det for­ven­tes til å gjel­de minst til og med 1. okto­ber. Samt­idig inn­fø­rer reg­je­ri­n­gen restriks­jo­ner for uten­lands­ke turis­ter fra man­ge europei­s­ke land. Far­gen grønn fin­nes ikke mer i Fol­ke­hels­e­insti­tuttet sitt nytt kart. Den ble erstat­tet med gul. Iføl­ge stats­mi­nis­ter Erna Sol­berg skjed­de det for å unn­gå mis­fors­tåel­ser og for å min­ne folk om at det fin­nes for tiden ingen tryg­ge land å rei­se til.

Folkehelseinstitutts korona-kart fra 12. august 2020

Fol­ke­hels­e­insti­tutts «koro­na-kart» for Nor­den og Euro­pa fra den 12. august 2020
(gel­der f.o.m. 15. august).

Kar­tet viser fle­re land enn før med rød far­ge. Det nye kar­tet trer i kraft på den 15. august. Da skal også turis­ter fra land som Neder­lan­de, Fran­ke­ri­ke og Island være i karan­te­ne i 10 dager ett sted på fast­lan­det (ikke Sval­bard). Også turis­ter fra land som er vist i ska­lert rød far­ge skal være i karan­te­ne etter inn­rei­se. Her fore­lig­ger ikke nok informas­jon eller den reg­nes som upå­li­te­lig. Kar­tet opp­da­te­res minst alle 14 dager eller tid­li­ge­re etter behov.

For rei­sen­de med and­re bak­grunn enn turis­me gjel­der and­re reg­ler.

Som man kun­ne for­ven­te har rei­se­livs­nærin­gen på Sval­bard en svært van­skel­ig sesong. I juni kol­la­ber­te tal­le­ne: da var antal­let turis­ter som kom til Lon­gye­ar­by­en 85 % lave­re enn i juni 2019. I juli ble situas­jo­nen litt bed­re, med et tap av «bare» 50 % turis­ter sam­men­li­gnet med året før. Det­te er for­di antal­let nor­ske turis­ter har økt. I tota­le tall kom 3448 turis­ter til Sval­bard i juli 2020 (i juli 2019 var det 8789). Over­nat­tings­stede­ne had­de et belegg på 35 %, mind­re enn halv­par­ten av det man kun­ne job­be med i juli 2019 hvor 77 % av kapa­si­te­ten ble solgt, som Sval­bard­pos­ten beret­ter iføl­ge sta­tis­tikk fra Visit Sval­bard.

Ian R. Stone (1943-2020)

Ian R. Stone ble satt stor pris på som venn, kol­le­ga og polar­his­to­ri­ker av man­ge, inklu­dert under­te­g­ne­de. Han dro på sin sis­te rei­se den 10. juli 2020. Noen lese­re vil min­nes ham som en bril­jant his­to­ri­ker og enes­tåen­de lek­tor på mind­re ekspe­dis­jons­skip, som de rus­sis­ke ski­pene sels­ka­pet Ocean­wi­de Expe­di­ti­ons bruk­te i tid­li­ge­re år, og i sene­re år litt stør­re crui­seskip, også i var­me­re far­vann – en opp­le­vel­se han ofte kun­ne dele med sin kone Olga. På en rek­ke rei­ser i Ark­tis og Ant­ark­tis had­de jeg anled­ning til å bli impo­nert av Ians omfat­ten­de viten og erfa­ring, all­tid frem­ført med humor; han nøl­te aldri med å dele sine man­ge kunn­s­ka­per med en ung kol­le­ga.

Ian R. Stone (1943-2020)

Ian R. Stone (1943-2020), her i 2005 på Orca­das-stas­jo­nen på Sør-Ork­ney­øyene.

Ian var gen­tle­man og aka­de­mi­ker, en lærd på en klas­sisk måte: den omfat­ten­de kunn­s­ka­pen om pola­re opp­dagel­ses­rei­ser (og mye annet) had­de han all­tid parat som det var, uten en kjapp kikk på Wiki­pe­dia eller and­re res­sur­ser. Han kun­ne det bare. Men han var også klar til å hånd­te­re en zodiac i brenn­in­gen eller en gret­ten isbjørn, om det treng­tes.

Det var bra å vite at der var noen som kun­ne gi et svar på eth­vert his­to­risk (eller annet) spørs­mål, noe som jeg, også som forfat­ter, ofte har benyt­tet meg av. Ian har all­tid vært moti­vert og kom­pe­tent til å hjel­pe. Jeg har man­ge gode min­ner om ham fra rei­sene som vi del­te.

Reg­je­ri­n­gen inn­fø­rer restriks­jo­ner på crui­seskip etter koro­na-utbrud­det på MS Roald Amund­sen

Reg­je­ri­n­gen opp­ly­ser i en pres­se­mel­ding at Nor­ge fors­ter­ker restriks­jo­nene etter man­ge til­fel­ler av smit­te med koro­na-virus­et ombord Hur­tig­ru­ten­ski­pet MS Roald Amund­sen sis­te uke.

Hurtigrutenskip MS Spitsbergen i Longyearbyen

Hur­tig­ru­ten infor­mer­te pas­sas­je­rer og offent­li­ghe­ten med to dagers for­sin­kel­se over koro­na-smit­tefel­ler på MS Roald Amund­sen.
Bil­det viser MS Spits­ber­gen i Lon­gye­ar­by­en.

Iføl­ge NRK infor­mer­te Hur­tig­ru­ten berør­te pas­sas­je­rer og offent­li­ghe­ten bare etter to dagers for­sin­kel­se om smit­teut­brud­det på MS Roald Amund­sen. Til tross for avta­ler med loka­le hel­se­myn­di­ghe­ter på ons­dag, ble offent­li­ghe­ten ikke infor­mert før fre­d­ag. Det kom­mer ikke som over­ras­kel­se at sels­ka­pet ser seg utsatt for kraft­ig kri­tikk etter hen­dels­en.

Dob­bel­ka­len­der 2021: Sval­bard og Ant­ark­tis

Kalender 2021 - A3 und A5 - 01a
Kalender 2021 - A3 und A5 - 01b
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Januar
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Februar
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - März
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - April
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Mai
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Juni
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Juli
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - August
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - September
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Oktober
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - November
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Dezember
Kalender 2021 - A3 und A5 - Spitzbergen - Übersicht
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Januar
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Februar
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - März
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - April
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Mai
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Juni
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Juli
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - August
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - September
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Oktober
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - November
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Dezember
Kalender 2021 - A3 und A5 - Antarktis - Übersicht

Den nye dob­bel­ka­len­de­r­en 2021 «Sval­bard og Ant­ark­tis» er på plass! Også i år er det blitt til den dob­bel­ka­len­der, med 24 vak­re bil­der isteden­for 12 bil­der og 12 tom­me baks­i­der. Og som før fin­nes kalen­de­r­en i to stør­rel­ser: stor (A3) og liten.

Det er gode pen­ger å spa­re hvis du bestil­ler fle­re enn én: pri­sen per stykk blir mind­re f.o.m. eks­em­plar num­mer to som du kjø­per. Ikke glem at det er ikke langt til det plut­se­lig blir jul igjen 😉

Besøk nett­bu­tik­ken vår ved å trykke her for mer info og for å bestil­le.

Hur­tig­ru­ten kan­sel­le­rer turer på grunn av Covid-19-utbrudd

36 beset­nings­med­lem­mer og fle­re pas­sas­je­rer ble fun­net å være smit­tet med Covid-19 på fre­d­ag på Hur­tig­ru­ten-ski­pet MS Roald Amund­sen. Ski­pet had­de vært ute på fle­re crui­se fra fast­lan­det opp til Sval­bard, men uten å leg­ge til i en av boset­nin­ge­ne.

Ski­pet er nå i iso­las­jon i Trom­sø, hvor manns­kap og pas­sas­je­rer under­går vide­re test­ing, karan­te­ne og behand­ling etter behov.

Hur­tig­ru­ten opp­ly­ser i en pres­se­mel­ding at alle crui­se blir kan­sel­lert inn­til vide­re. Det er ski­pene MS Roald Amund­sen, MS Spits­ber­gen og MS Fri­dt­jof Nan­sen som er berørt. Rutetra­fik­ken mel­lom Ber­gen og Kir­kenes går vide­re.

Hurtigrutenskip MS Spitsbergen i Longyearbyen

Hur­tig­ru­ten­ski­pet MS Spits­ber­gen i Lon­gye­ar­by­en: alle crui­se er nå kan­sel­lert inn­til vide­re på grunn av Covid-19-utbrudd ombord MS Roald Amund­sen.

Det var også to nor­ske Sval­bardkvin­ner ombord som had­de over­vin­tret på hyt­ta Bam­se­bu i Van Keu­len­fjor­den og som had­de nå fått skyss til­ba­ke til hyt­ta på Roald Amund­sen. De to ble i mel­lomt­iden også tes­tet, med nega­tivt resul­tat.

God bed­ring til alle som ble smit­tet!

Isbjør­ner i Hior­th­hamn ved Lon­gye­ar­by­en

Etter fle­re isbjørn­be­søk i Lon­gye­ar­by­en i desem­ber og janu­ar ble det stil­le en stund. Men i går (lør­d­ag) ble to bam­ser sett i Hior­th­hamn, på nordsi­den av Advent­fjor­den kun 3,5 kilo­me­ter fra Lon­gye­ar­by­en. Det var en bin­ne og en før­s­teår­sun­ge som gikk mot Advent­da­len.

Isbjørner ved Longyearbyen

Isbjør­ner i Hior­th­hamn ved Lon­gye­ar­by­en
(bil­de tatt på 3,5 kilo­me­ter avstand).

Sys­sel­man­nen var snart på stedet med heli­ko­pter for å jage isbjør­nene bort fra Lon­gye­ar­by­en og inno­ver Advent­da­len.

Isbjørner ved Longyearbyen: Sysselmannen med helikopter

Bam­s­e­fa­mi­li­en i Hior­th­hamn fikk snart sels­kap av Sys­sel­man­nens heli­ko­pter.

Vann i gruve 7

Det var nok det sis­te helgs ekstremt varmt vær som nå gir Store Nor­ske trøb­bel i gruve 7 ved Lon­gye­ar­by­en. Gruve 7 er den sis­te nor­ske pro­duk­ti­ve kull­gruve på Sval­bard.

I utgangs­punk­tet er van­ninn­tren­gin­ger ikke noe uvan­lig i Sval­bards kull­gru­ver, som i man­ge til­fel­ler lig­ger del­vis under isbre­er. Gruve 7 lig­ger del­vis under Fox­fon­na, som «for­syner» gru­va med smel­tevann i smel­te­se­son­gen, så pum­per er i drift hele som­me­ren. Men den­ne gan­gen ble det bare for mye.

Vanninntrenging i gruve 7

Det er ikke helt uvan­lig med van­ninn­tren­gin­ger i kull­gru­ver på Sval­bard. Her hol­des til og med en båt klar til å fer­des i områ­der med mye vann (bil­det viser Svea Nord).

For tiden er det driftsh­vi­le i gruve 7. Etter pla­nen skul­le pro­duks­jo­nen star­te opp igjen den 17. august, men det blir nå etter alt å døm­me sene­re. Uts­tyr og folk fra Sveagru­va og fast­lan­det skal nå hjel­pe å få kon­troll på situas­jo­nen og gru­ven i pro­duk­tiv stand igjen.

Kull fra gruve 7 blir hovedsa­ke­lig brukt til å for­sy­ne kull­kraft­ver­ket i Lon­gye­ar­by­en, men en del eks­port­e­r­es. Iføl­ge Store Nor­ske er det nok kull på lager i Lon­gye­ar­by­en for å hol­de kraft­ver­ket gåen­de i 5-6 måne­der.

Ny tem­pe­ra­tur­re­kord i Lon­gye­ar­by­en

Temperaturrekord i Longyearbyen

Tem­pe­ra­tur­vi­se­ren på bens­ins­tas­jo­nen i Lon­gye­ar­by­en med 23°C på lør­d­ag etter­mid­dag. Offi­sielt ble 21,7°C mak­simum­tem­pe­ra­tu­ren.

Som­merv­ar­me i over­kant av 21°C er noe vel­dig sjel­dent på Sval­bard. Den høy­es­te tem­pe­ra­tu­ren som ble målt i Lon­gye­ar­by­en tid­li­ge­re var 21,3°C den 16. juli 1979. Den­ne rekor­den ble nå slått da 21,7°C ble målt i Lon­gye­ar­by­en på lør­d­ag etter­mid­dag mel­lom klok­ken 5 og 6.

Temperaturrekord i Longyearbyen

Som­merv­ar­me i Lon­gye­ar­by­en: en rekord­tem­pe­ra­tur på 21,7°C ble målt lør­d­ag etter­mid­dag. Det går myye smel­tevann fra bree­ne i elve­ne.

En lett bris gjor­de at som­mer­he­ten var tåle­lig. Det ble fullt i uteom­rå­de­ne til Lon­gye­ar­by­ens restau­rant­er, og man kan anta at en rekord­meng­de av grills­teder ble kjørt samt­idig i og omkring Lon­gye­ar­by­en.

Temperaturrekord i Longyearbyen

Som­merv­ar­men av 21,7°C på lør­d­ag kan godt ha resul­tert i et rekordan­tall grill i Lon­gye­ar­by­en-områ­det.

Hur­tig­ru­ten og Ponant i gang med crui­se på Sval­bard

Årets førs­te to crui­seskip har begynt å sei­le i Sval­bards far­vann, til tross for alle utfor­de­rin­ger og restriks­jo­ner som koro­na har ført med seg. I går (fre­d­ag, 17. juli) dro Hur­tig­ru­tens MS Spits­ber­gen fra kaia i Lon­gye­ar­by­en. Det er ingen stor over­ras­kel­se for­di turis­ter fra Nor­den unn­tatt Sveri­ge kun­ne rei­se til Nor­ge igjen fra medio juni og reg­je­ri­n­gen åpnet for fler­d­ag­s­crui­se på Sval­bard under en del beting­el­ser omt­rent på den sam­me tiden. Det­te gjel­der i utgangs­punk­tet alle tur­ope­ra­tø­rer men i rea­li­te­ten var det klart at Hur­tig­ru­ten var i en god posis­jon å bli den førs­te som kun­ne kom­me i gang med crui­se­tu­ris­me på Sval­bard.

Ponant-skipet Le Boreal i Longyearbyen

18. juli ble Ponant-ski­pet Le Bore­al ble årets førs­te uten­lands­ke i Lon­gye­ar­by­en.

Men det frans­ke sels­ka­pet Ponant fulg­te etter bare en dag sene­re med Le Bore­al, selv om reg­je­ri­n­gen åpnet Nor­ge inklu­dert Sval­bard for turis­ter fra EØS for bare en ukes tid siden: Lis­ten med «grøn­ne land» ble offent­liggjort den 10. juli.

Og sels­ka­pets tid­li­ge vers­jo­ner av en hel­se- og hygie­ne­plan ble ikke godkjent av myn­di­ghe­ter­ne: iføl­ge Sval­bard­pos­ten fant smit­tevern­le­gen i Lon­gye­ar­by­en kla­re ord til å uttrykke at han ble ikke fornøyd. Lik­e­vel fikk Ponant pla­nen godkjent av Sys­sel­man­nen noen dager sene­re og har nå fått lov til å ope­re­re fle­re crui­se i Sval­bards far­vann. Pas­sas­je­re­ne vil rei­se til og fra Lon­gye­ar­by­en med rutefly for­di det er for tiden ikke lov til å ope­re­re med sjar­ter­fly til Sval­bard luft­havn.

Men som alle sels­ka­per som vur­de­rer å sei­le på Sval­bard i dis­se tider må også Ponant for­hol­de seg til en del reg­ler. Blant annet er det ikke lov å bru­ke mer enn halv­par­ten enn ski­pets pas­sas­jer­ka­pa­si­tet, som i Le Bore­al‘s til­fel­le lig­ger på 264 sen­ger.

Pas­sas­je­re­ne som ankom Lon­gye­ar­by­en med Le Bore­al i går måt­te bli tes­tet nega­tivt på koro­na rett før avrei­se i Fran­ke­ri­ke og igjen før ombord­s­tig­ning i Reykja­vik. I til­fel­le det opps­tår en mistan­ke om Covid-19 infeks­jo­ner ombord må ski­pe dra direk­te til Trom­sø for­di Lon­gye­ar­by­en har ikke kapa­si­tet til å hånd­te­re situas­jo­ner som kan føl­ge et even­tuelt Covid-19 utbrudd ombord.

Det vil være spen­nen­de å føl­ge utvi­k­lin­gen samt and­re sels­ka­pers reaks­jo­ner, men det syner rime­lig å anta at det vil bli van­skel­ig å ope­re­re under dis­se for­hold, også ut fra et øko­no­misk per­spek­tiv, med tan­ke på 50 % maks kapa­si­tet.

Men det er all­tid noen som går fram. Det førs­te crui­seski­pet som sat­te i gang med fler­d­ags­tu­rer på Sval­bard var fak­tisk lil­le Ori­go – etter en ven­tet­id på fle­re måne­der i Lon­gye­ar­by­en.

Sval­bard med SV Anti­gua i sep­tem­ber: kan­sel­lert pga koro­na

Dess­ver­re, men nep­pe over­ras­ken­de, er vi nødt til å avly­se også den sis­te av årets plan­lag­te Sval­bard-turer med seilski­pet Anti­gua (08.-18. sep­tem­ber 2020). Det er van­skel­ig å oppf­yl­le kra­ve­ne som er satt for å sik­re manns­kap og pas­sas­je­rer mot koro­na-smit­tefa­ren ombord et lite skip.

Del­ta­ker­ne vil nå bli kon­tak­tet av Geo­gra­fis­ke Rei­se­ge­sels­ka­pet.

Korona-viruset, Svalbard

Med SV Anti­gua på Sval­bard: blir ikke noe av i år pga koro­na-virus­et.

Det sam­me gjel­der foto- og vand­re­tu­ren i og rundt Pyra­mi­den i sep­tem­ber. Også den­ne turen kan­sel­le­res og del­ta­ker­ne kon­tak­tes sna­re­st.

Nor­ge åpner for turis­ter fra europei­s­ke land

Nærings- og fis­ke­ri­de­par­te­mentet med­de­ler at turis­ter fra de fles­te europei­s­ke land får snart lov ti å krys­se grens­e­ne til Nor­ge igjen fra og med 15. juli. I dag (10. juli) har Fol­ke­hels­e­insti­tutt publi­sert et kart som viser de for­skjel­li­ge land og regio­ner med rødt eller grønt. Turis­ter fra «grøn­ne områ­der» får rei­se inn uten restriks­jo­ner som karan­te­ne.

Tils­væ­ren­de reg­ler ble aller­e­de inn­ført for Nor­den 15. juni.

Kar­te skal opp­da­te­res mindst hver 14. dag eller tid­li­ge­re ved behov.

Det er fle­re europei­s­ke land som er mar­kert rødt på kar­tet: turis­ter fra Por­tu­gal, Luxem­burg, fle­re øst­eu­ropei­s­ke land og store deler av Sveri­ge er fort­satt under­lagt restriks­jo­ner.

Rei­sen­de fra land uten­for Euro­pa får bare slip­pe inn i lan­det i sær­li­ge til­fel­ler, eks­em­pel­vis hvis de har nære slekt­nin­ger eller part­ner i Nor­ge, iføl­ge en pres­se­med­de­ling.

Sval­bard med seilskip og kon­junk­tiv

Van­lig­vis skri­ver jeg på den­ne siden i nøk­ter­ne ord om ting som fak­tisk har skjedd.

I mot­set­ning til det­te er det her snakk om noe som har aldri skjedd og vil hel­ler ikke skje, og jeg må inrøm­me at det er latent emo­s­jo­n­alt.

I går, 9. juli, skul­le vi ha satt i gang med årets lang­tur på SV Anti­gua i Lon­gye­ar­by­en. Omt­rent 30 pas­sas­je­rer, spent på alt som må kom­me, i god humør og med mye og store håp og for­vent­nin­ger. Et manns­kap på ti, med cap­tain (mest sann­syn­lig han Robert), styr­menn, matros, kokk og ser­vice og tre gui­der – Alex, Kris­ti­na og jeg. Alle sam­men had­de vi gle­det oss til den­ne turen til den ble spist av koro­na­vi­rus­et for noen uker siden, som så mye i det­te vran­ge året. 19 dager Sval­bard – bor­te for godt. Ikke bare noen som helst dager. Sval­bard med seilskip, det er noe helt spe­sielt, med mas­se spen­nen­de og vak­re opp­le­vel­ser. På hver enes­te tur ser og opp­le­ver vi ting som jeg har ikke sett eller opp­levd før – i snart 25 år med man­ge, man­ge turer i Sval­bards far­vann.

Antigua, Spitzbergen

Sval­bard med seilski­pet Anti­gua: begynn­te ikke i går (9. juli).

Nå er det ingen som vet hva som vi gå glipp av den­ne som­me­ren, på den­ne turen og and­re som går tapt. Men det er lov å la tan­ke­ne dra på rei­se og det er all­tid spen­nen­de å sjek­ke vær­mel­dinga og iskart:

Værmelding Svalbard

Nau­tisk vær­mel­ding for Sval­bard, lør­d­ag (11 juli).

I dag (fre­d­ag) blå­ser det sik­kert en del ute på ves­t­kys­ten, men i Isfjor­den er det fint og godt. Kan­skje litt regn her og der, spe­sielt tid­lig på lør­d­ag skal det bli gans­ke våt. Jeg reg­ner med at vi skul­le brukt de førs­te en eller to dage­ne i Isfjor­den. Tem­pel­fjor­den, Bil­lefjor­den, Nord­fjor­den med Ekm­anfjor­den og Cora­hol­men, Bohem­an­flya … det fin­nes så man­ge flot­te steder ikke langt fra Lon­gye­ar­by­en. (Og ved å trykke på lin­ke­ne kan du all­tid ta en tur dit, i hvert fall på net­tet).

På lør­d­ag skal vin­den snu og blå­se fra sør uten­for ves­t­kys­ten. Da ville vi sik­kert satt seil og kurs nord­o­ver, med flott seil­vind! På nord­kys­ten skal det iføl­ge vær­mel­dinga bli noen stil­le og fine dager nes­te uke, og da står den­ne fan­tas­tis­ke ver­den åpent.

Værmelding Svalbard

Marin vær­mel­ding for Sval­bard, søn­dag (12 juli).

Og så iskar­tet. Det er noe vir­ke­lig litt spe­sielt. Det er fort­satt mye is i øst og nor­døst på Sval­bard og til og med fas­tis i man­ge fjor­der, spe­sielt på Nord­aus­t­lan­det. Slik som det ser ut nå ville den­ne turen nok ikke ta oss rundom Sval­bard nå. Noe som er gans­ke uvan­lig på den­ne års­ti­den i klima­en­drin­gens tid, men ikke umu­lig. Det skul­le jo vært spen­nen­de bare å dra og se på saken selv, men slik saken står til må vi bare nøye oss med å føl­ge med på iskar­tet de nes­te ukene.

Iskart Svalbard

Sval­bard iskart, 09 juli (© Norsk Meteo­ro­lo­gisk Insti­tutt).

Bare se på Lief­defjor­den og Wood­fjor­den! Åpen dri­vis, som stort sett skul­le la seg navi­ge­re, med noen stør­re felt med tett dri­vis, som den gule prik­ken på ves­t­siden av Reins­dyr­flya, og fas­tis (grå) innerst i Wood­fjor­den! Der skul­le vi godt og gjer­ne ha brukt noen ufor­glem­me­li­ge dager. Og så vide­re mot Nord­aus­t­land og Hin­lo­pen. Kom­bi­nas­jo­nen av dri­vis, utro­lig vak­re lands­kap og dyre­li­vet, fra polar­lom­vi til hval­ross, isbjørn og muli­gens hval, skul­le vært fan­tas­tisk å opple­ve.

Isfjor­den

Hvem hvet hva vi ville gjort og sett i Isfjor­den? Her er noen bil­der fra tils­va­ren­de turer der i de sis­te åre­ne. Slikt kun­ne det ha blitt, eller helt anner­le­des …

Klikk på minia­tyr­bil­det for å åpne fors­tør­ret vers­jon av et spe­sielt bil­de.

For­lands­un­det

Vi bruk­te en del tid her i For­lands­un­det også i fjor, som de som var der vil gjer­ne hus­ke 😉 bil­de­ne i den­ne sam­lin­gen er alle fra 2019.

Klikk på minia­tyr­bil­det for å åpne fors­tør­ret vers­jon av et spe­sielt bil­de.

Wood­fjor­den og Lief­defjor­den

Bare noen få inn­trykk som en kan få i Wood­fjor­den og Lief­defjor­den på Spits­ber­gens nord­kyst. Og den er jo fak­tisk enda mye stør­re. Det fin­nes jo også Raud­fjor­den, Wij­defjor­den, Sorg­fjor­den, … javel.

Klikk på minia­tyr­bil­det for å åpne fors­tør­ret vers­jon av et spe­sielt bil­de.

Mye kon­juk­tiv. Bare tan­ker og drøm­mer. Ikke opp­levd, ikke sett – i år. De 40 som skul­le nå sei­le i lag ombord Anti­gua i Sval­bards fjor­der i mer enn 2 uker vil nå aldri møte nøyak­tig i den­ne kom­bi­nas­jo­nen.

Da får vi bare sat­se på å møte sene­re, til nes­te år eller 2022, på Sval­bard eller et eller annet sted mel­lom nord­pol og sør­pol.

Sval­bard med Arc­ti­ca II i august: kan­sel­lert pga koro­na

Det er ikke noe godt år for turis­ter og rei­se­livs­brans­jen og det blir det nok hel­ler ikke selv om det er i teo­ri­en mulig igjen å dri­ve med skips­ba­sert turis­me på Sval­bard og reg­je­ri­n­gen plan­leg­ger å åpne grens­e­ne igjen i juli for europei­s­ke turis­ter. Men beting­el­se­ne er strik­te og gjør det i praks­is umu­lig å set­te i gang igjen med mind­re skip.

Svalbard med SY Arctica II: kansellert pga korona

Med Arc­ti­ca II i dri­vi­sen i Sval­bards far­vann: det skul­le vi gjer­ne hatt i August. Men slik blir det ikke på grunn av koro­na-kri­sen.

Der­for ble vi nå nødt til å kan­sel­le­re også turen i august med Arc­ti­ca II på grunn av koro­na. Del­ta­ker­ne vil bli kon­tak­tet sna­re­st av Geo­gra­phi­sche Rei­se­ge­sell­schaft.

Nor­ge åpner for europei­s­ke turis­ter fra 15. juli

Reg­je­ri­n­gen i Oslo vil slip­pe turis­ter fra europei­s­ke land (Schen­gen- og EØS-områ­det) fra 15. juli. Men det er ikke bare fritt fram: iføl­ge en pres­se­mel­ding føl­ger fle­re beting­el­ser med. Reg­je­ri­n­gen vil føl­ge nøye med og bare turis­ter fra land uten et for høyt smit­teni­vå kan rei­se inn uten å være karan­tene­plikt­ig. Også for turis­ter fra land eller regio­ner som «ikke kan gi til­strek­ke­lig doku­men­tas­jon på smit­tesi­tuas­jo­nen, vil det gjel­de reg­ler om inn­rei­se­ka­ran­te­ne … etter 15. juli.»

Fol­ke­hels­e­insti­tutts kart som så langt viser bare Nor­den vil inklu­de­re Euro­pa f.o.m. 10. juli og opp­da­te­res minst hver 14. dag.

Corona-Kart Folkehelseinstitutt

Fol­ke­hels­e­insti­tutts kart vil avgjø­re hvem som får rei­se inn fra 15 juli uten karan­te­ne. Euro­pa inklu­de­res i kar­tet fra 10. juli.

Så langt er det bare turis­ter fra skan­di­na­vis­ke land som oppf­yl­ler kra­ve­ne som får rei­se inn. Rei­sen­de fra and­re land må ha spe­si­el­le grunn for å bli slup­pet inn i Nor­ge, eks­em­pelsvis nære slekt­nin­ger i Nor­ge, jobb eller eien­dom. Her gjel­der egne reg­ler.

Tilbake

Nyhetene er i fra 11.05.2025 klokken 08:44:47 (GMT+1)
css.php