Det vil neppe komme som en overraskelse at reiselivsbransjen på Svalbard holder på med å kollapse og det er dårlig med lys på horisonten, fordi regjeringen i Oslo innfører reiserestriksjoner for turister for flere og flere europeiske land ettersom innfeksjonstallene øker. Svalbardposten har sett nøye på Skatteetatens tall som ligger på nettet, som viser at 51 Longyearbyen-bedrifter hadde 170 millioner kroner mindre omsetning fra mars til main sammenlignet med samme periode i 2019. Og dette tallet vil faktisk ligge langt under realiteten. Bare det at Hurtigruten Svalbard, det størst bedrift innen reiselivet i Longyearbyen, er ikke med i statistikken kan godt gjøre en forskjell på 100 millioner kroner eller enda mer. Samtidig har bedriftene på Svalbard fått over 16 millioner kroner i kontantstøtte: mindre enn 10 % av den tapte omsetningen.
Shopping i Lompensenteret i Longyearbyen: lav omsetning uten turister.
Og antall besøkende blir fortsatt lavere, selv om det har aldri vært høyt i år. Siste uke hadde Longyearbyens overnattingssteder i gjennomsnitt 178 overnattingsgjester per natt.
Offisielt har Longyearbyen tapt 96 innbyggere siden krisen begynte i mars. Da var det 2433 fastboende, i motsetning til 2337 i midten av august. Også her vil realiteten gå langt utover statistikken, som ikke inkluderer eksempelvis sesongarbeidere. Disse blir ikke registrert som fastboende. Det er mange som mistet jobben tidlig denne sesongen eller som ikke reiste opp i det hele tatt.
Samtidig ser regjeringen seg nødt til å innføre reiserestriksjoner for enda flere europeiske land fordi smittetallene øker og øker. Røde land har altfor høye smittetall, mens data fra skraverte land er utilstrekkelig eller upålitelig. I begge tilfeller gjelder plikt til å oppholde seg i karantene i 10 dager etter innreise for turister fra disse land. Det nye kartet som er vist her gjelder fra og med 22 august og oppdateres etter 14 dager eller tidligere ved behov.
Regjeringen i Oslo har forlenget reiserådet på grunn av økte smittetall i mange europeiske land ifølge en pressemelding. Regjeringen fraråder reiser til utlandet som ikke er strengt nødvendige. Reiserådet forventes til å gjelde minst til og med 1. oktober. Samtidig innfører regjeringen restriksjoner for utenlandske turister fra mange europeiske land. Fargen grønn finnes ikke mer i Folkehelseinstituttet sitt nytt kart. Den ble erstattet med gul. Ifølge statsminister Erna Solberg skjedde det for å unngå misforståelser og for å minne folk om at det finnes for tiden ingen trygge land å reise til.
Folkehelseinstitutts «korona-kart» for Norden og Europa fra den 12. august 2020
(gelder f.o.m. 15. august).
Kartet viser flere land enn før med rød farge. Det nye kartet trer i kraft på den 15. august. Da skal også turister fra land som Nederlande, Frankerike og Island være i karantene i 10 dager ett sted på fastlandet (ikke Svalbard). Også turister fra land som er vist i skalert rød farge skal være i karantene etter innreise. Her foreligger ikke nok informasjon eller den regnes som upålitelig. Kartet oppdateres minst alle 14 dager eller tidligere etter behov.
For reisende med andre bakgrunn enn turisme gjelder andre regler.
Som man kunne forvente har reiselivsnæringen på Svalbard en svært vanskelig sesong. I juni kollaberte tallene: da var antallet turister som kom til Longyearbyen 85 % lavere enn i juni 2019. I juli ble situasjonen litt bedre, med et tap av «bare» 50 % turister sammenlignet med året før. Dette er fordi antallet norske turister har økt. I totale tall kom 3448 turister til Svalbard i juli 2020 (i juli 2019 var det 8789). Overnattingsstedene hadde et belegg på 35 %, mindre enn halvparten av det man kunne jobbe med i juli 2019 hvor 77 % av kapasiteten ble solgt, som Svalbardposten beretter ifølge statistikk fra Visit Svalbard.
Ian R. Stone ble satt stor pris på som venn, kollega og polarhistoriker av mange, inkludert undertegnede. Han dro på sin siste reise den 10. juli 2020. Noen lesere vil minnes ham som en briljant historiker og enestående lektor på mindre ekspedisjonsskip, som de russiske skipene selskapet Oceanwide Expeditions brukte i tidligere år, og i senere år litt større cruiseskip, også i varmere farvann – en opplevelse han ofte kunne dele med sin kone Olga. På en rekke reiser i Arktis og Antarktis hadde jeg anledning til å bli imponert av Ians omfattende viten og erfaring, alltid fremført med humor; han nølte aldri med å dele sine mange kunnskaper med en ung kollega.
Ian R. Stone (1943-2020), her i 2005 på Orcadas-stasjonen på Sør-Orkneyøyene.
Ian var gentleman og akademiker, en lærd på en klassisk måte: den omfattende kunnskapen om polare oppdagelsesreiser (og mye annet) hadde han alltid parat som det var, uten en kjapp kikk på Wikipedia eller andre ressurser. Han kunne det bare. Men han var også klar til å håndtere en zodiac i brenningen eller en gretten isbjørn, om det trengtes.
Det var bra å vite at der var noen som kunne gi et svar på ethvert historisk (eller annet) spørsmål, noe som jeg, også som forfatter, ofte har benyttet meg av. Ian har alltid vært motivert og kompetent til å hjelpe. Jeg har mange gode minner om ham fra reisene som vi delte.
Regjeringen opplyser i en pressemelding at Norge forsterker restriksjonene etter mange tilfeller av smitte med korona-viruset ombord Hurtigrutenskipet MS Roald Amundsen siste uke.
Hurtigruten informerte passasjerer og offentligheten med to dagers forsinkelse over korona-smittefeller på MS Roald Amundsen.
Bildet viser MS Spitsbergen i Longyearbyen.
Ifølge NRK informerte Hurtigruten berørte passasjerer og offentligheten bare etter to dagers forsinkelse om smitteutbruddet på MS Roald Amundsen. Til tross for avtaler med lokale helsemyndigheter på onsdag, ble offentligheten ikke informert før fredag. Det kommer ikke som overraskelse at selskapet ser seg utsatt for kraftig kritikk etter hendelsen.
Den nye dobbelkalenderen 2021 «Svalbard og Antarktis» er på plass! Også i år er det blitt til den dobbelkalender, med 24 vakre bilder istedenfor 12 bilder og 12 tomme baksider. Og som før finnes kalenderen i to størrelser: stor (A3) og liten.
Det er gode penger å spare hvis du bestiller flere enn én: prisen per stykk blir mindre f.o.m. eksemplar nummer to som du kjøper. Ikke glem at det er ikke langt til det plutselig blir jul igjen 😉
36 besetningsmedlemmer og flere passasjerer ble funnet å være smittet med Covid-19 på fredag på Hurtigruten-skipet MS Roald Amundsen. Skipet hadde vært ute på flere cruise fra fastlandet opp til Svalbard, men uten å legge til i en av bosetningene.
Skipet er nå i isolasjon i Tromsø, hvor mannskap og passasjerer undergår videre testing, karantene og behandling etter behov.
Hurtigruten opplyser i en pressemelding at alle cruise blir kansellert inntil videre. Det er skipene MS Roald Amundsen, MS Spitsbergen og MS Fridtjof Nansen som er berørt. Rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes går videre.
Hurtigrutenskipet MS Spitsbergen i Longyearbyen: alle cruise er nå kansellert inntil videre på grunn av Covid-19-utbrudd ombord MS Roald Amundsen.
Det var også to norske Svalbardkvinner ombord som hadde overvintret på hytta Bamsebu i Van Keulenfjorden og som hadde nå fått skyss tilbake til hytta på Roald Amundsen. De to ble i mellomtiden også testet, med negativt resultat.
Etter flere isbjørnbesøk i Longyearbyen i desember og januar ble det stille en stund. Men i går (lørdag) ble to bamser sett i Hiorthhamn, på nordsiden av Adventfjorden kun 3,5 kilometer fra Longyearbyen. Det var en binne og en førsteårsunge som gikk mot Adventdalen.
Isbjørner i Hiorthhamn ved Longyearbyen
(bilde tatt på 3,5 kilometer avstand).
Sysselmannen var snart på stedet med helikopter for å jage isbjørnene bort fra Longyearbyen og innover Adventdalen.
Bamsefamilien i Hiorthhamn fikk snart selskap av Sysselmannens helikopter.
Det var nok det siste helgs ekstremt varmt vær som nå gir Store Norske trøbbel i gruve 7 ved Longyearbyen. Gruve 7 er den siste norske produktive kullgruve på Svalbard.
I utgangspunktet er vanninntrenginger ikke noe uvanlig i Svalbards kullgruver, som i mange tilfeller ligger delvis under isbreer. Gruve 7 ligger delvis under Foxfonna, som «forsyner» gruva med smeltevann i smeltesesongen, så pumper er i drift hele sommeren. Men denne gangen ble det bare for mye.
Det er ikke helt uvanlig med vanninntrenginger i kullgruver på Svalbard. Her holdes til og med en båt klar til å ferdes i områder med mye vann (bildet viser Svea Nord).
For tiden er det driftshvile i gruve 7. Etter planen skulle produksjonen starte opp igjen den 17. august, men det blir nå etter alt å dømme senere. Utstyr og folk fra Sveagruva og fastlandet skal nå hjelpe å få kontroll på situasjonen og gruven i produktiv stand igjen.
Kull fra gruve 7 blir hovedsakelig brukt til å forsyne kullkraftverket i Longyearbyen, men en del eksporteres. Ifølge Store Norske er det nok kull på lager i Longyearbyen for å holde kraftverket gående i 5-6 måneder.
Temperaturviseren på bensinstasjonen i Longyearbyen med 23°C på lørdag ettermiddag. Offisielt ble 21,7°C maksimumtemperaturen.
Sommervarme i overkant av 21°C er noe veldig sjeldent på Svalbard. Den høyeste temperaturen som ble målt i Longyearbyen tidligere var 21,3°C den 16. juli 1979. Denne rekorden ble nå slått da 21,7°C ble målt i Longyearbyen på lørdag ettermiddag mellom klokken 5 og 6.
Sommervarme i Longyearbyen: en rekordtemperatur på 21,7°C ble målt lørdag ettermiddag. Det går myye smeltevann fra breene i elvene.
En lett bris gjorde at sommerheten var tålelig. Det ble fullt i uteområdene til Longyearbyens restauranter, og man kan anta at en rekordmengde av grillsteder ble kjørt samtidig i og omkring Longyearbyen.
Sommervarmen av 21,7°C på lørdag kan godt ha resultert i et rekordantall grill i Longyearbyen-området.
Årets første to cruiseskip har begynt å seile i Svalbards farvann, til tross for alle utforderinger og restriksjoner som korona har ført med seg. I går (fredag, 17. juli) dro Hurtigrutens MS Spitsbergen fra kaia i Longyearbyen. Det er ingen stor overraskelse fordi turister fra Norden unntatt Sverige kunne reise til Norge igjen fra medio juni og regjeringen åpnet for flerdagscruise på Svalbard under en del betingelser omtrent på den samme tiden. Dette gjelder i utgangspunktet alle turoperatører men i realiteten var det klart at Hurtigruten var i en god posisjon å bli den første som kunne komme i gang med cruiseturisme på Svalbard.
18. juli ble Ponant-skipet Le Boreal ble årets første utenlandske i Longyearbyen.
Og selskapets tidlige versjoner av en helse- og hygieneplan ble ikke godkjent av myndigheterne: ifølge Svalbardposten fant smittevernlegen i Longyearbyen klare ord til å uttrykke at han ble ikke fornøyd. Likevel fikk Ponant planen godkjent av Sysselmannen noen dager senere og har nå fått lov til å operere flere cruise i Svalbards farvann. Passasjerene vil reise til og fra Longyearbyen med rutefly fordi det er for tiden ikke lov til å operere med sjarterfly til Svalbard lufthavn.
Men som alle selskaper som vurderer å seile på Svalbard i disse tider må også Ponant forholde seg til en del regler. Blant annet er det ikke lov å bruke mer enn halvparten enn skipets passasjerkapasitet, som i Le Boreal‘s tilfelle ligger på 264 senger.
Passasjerene som ankom Longyearbyen med Le Boreal i går måtte bli testet negativt på korona rett før avreise i Frankerike og igjen før ombordstigning i Reykjavik. I tilfelle det oppstår en mistanke om Covid-19 infeksjoner ombord må skipe dra direkte til Tromsø fordi Longyearbyen har ikke kapasitet til å håndtere situasjoner som kan følge et eventuelt Covid-19 utbrudd ombord.
Det vil være spennende å følge utviklingen samt andre selskapers reaksjoner, men det syner rimelig å anta at det vil bli vanskelig å operere under disse forhold, også ut fra et økonomisk perspektiv, med tanke på 50 % maks kapasitet.
Men det er alltid noen som går fram. Det første cruiseskipet som satte i gang med flerdagsturer på Svalbard var faktisk lille Origo – etter en ventetid på flere måneder i Longyearbyen.
Dessverre, men neppe overraskende, er vi nødt til å avlyse også den siste av årets planlagte Svalbard-turer med seilskipet Antigua (08.-18. september 2020). Det er vanskelig å oppfylle kravene som er satt for å sikre mannskap og passasjerer mot korona-smittefaren ombord et lite skip.
Med SV Antigua på Svalbard: blir ikke noe av i år pga korona-viruset.
Det samme gjelder foto- og vandreturen i og rundt Pyramiden i september. Også denne turen kanselleres og deltakerne kontaktes snarest.
Nærings- og fiskeridepartementet meddeler at turister fra de fleste europeiske land får snart lov ti å krysse grensene til Norge igjen fra og med 15. juli. I dag (10. juli) har Folkehelseinstitutt publisert et kart som viser de forskjellige land og regioner med rødt eller grønt. Turister fra «grønne områder» får reise inn uten restriksjoner som karantene.
Tilsværende regler ble allerede innført for Norden 15. juni.
Karte skal oppdateres mindst hver 14. dag eller tidligere ved behov.
Det er flere europeiske land som er markert rødt på kartet: turister fra Portugal, Luxemburg, flere østeuropeiske land og store deler av Sverige er fortsatt underlagt restriksjoner.
Reisende fra land utenfor Europa får bare slippe inn i landet i særlige tilfeller, eksempelvis hvis de har nære slektninger eller partner i Norge, ifølge en pressemeddeling.
Vanligvis skriver jeg på denne siden i nøkterne ord om ting som faktisk har skjedd.
I motsetning til dette er det her snakk om noe som har aldri skjedd og vil heller ikke skje, og jeg må inrømme at det er latent emosjonalt.
I går, 9. juli, skulle vi ha satt i gang med årets langtur på SV Antigua i Longyearbyen. Omtrent 30 passasjerer, spent på alt som må komme, i god humør og med mye og store håp og forventninger. Et mannskap på ti, med captain (mest sannsynlig han Robert), styrmenn, matros, kokk og service og tre guider – Alex, Kristina og jeg. Alle sammen hadde vi gledet oss til denne turen til den ble spist av koronaviruset for noen uker siden, som så mye i dette vrange året. 19 dager Svalbard – borte for godt. Ikke bare noen som helst dager. Svalbard med seilskip, det er noe helt spesielt, med masse spennende og vakre opplevelser. På hver eneste tur ser og opplever vi ting som jeg har ikke sett eller opplevd før – i snart 25 år med mange, mange turer i Svalbards farvann.
Svalbard med seilskipet Antigua: begynnte ikke i går (9. juli).
Nå er det ingen som vet hva som vi gå glipp av denne sommeren, på denne turen og andre som går tapt. Men det er lov å la tankene dra på reise og det er alltid spennende å sjekke værmeldinga og iskart:
Nautisk værmelding for Svalbard, lørdag (11 juli).
I dag (fredag) blåser det sikkert en del ute på vestkysten, men i Isfjorden er det fint og godt. Kanskje litt regn her og der, spesielt tidlig på lørdag skal det bli ganske våt. Jeg regner med at vi skulle brukt de første en eller to dagene i Isfjorden. Tempelfjorden, Billefjorden, Nordfjorden med Ekmanfjorden og Coraholmen, Bohemanflya … det finnes så mange flotte steder ikke langt fra Longyearbyen. (Og ved å trykke på linkene kan du alltid ta en tur dit, i hvert fall på nettet).
På lørdag skal vinden snu og blåse fra sør utenfor vestkysten. Da ville vi sikkert satt seil og kurs nordover, med flott seilvind! På nordkysten skal det ifølge værmeldinga bli noen stille og fine dager neste uke, og da står denne fantastiske verden åpent.
Marin værmelding for Svalbard, søndag (12 juli).
Og så iskartet. Det er noe virkelig litt spesielt. Det er fortsatt mye is i øst og nordøst på Svalbard og til og med fastis i mange fjorder, spesielt på Nordaustlandet. Slik som det ser ut nå ville denne turen nok ikke ta oss rundom Svalbard nå. Noe som er ganske uvanlig på denne årstiden i klimaendringens tid, men ikke umulig. Det skulle jo vært spennende bare å dra og se på saken selv, men slik saken står til må vi bare nøye oss med å følge med på iskartet de neste ukene.
Bare se på Liefdefjorden og Woodfjorden! Åpen drivis, som stort sett skulle la seg navigere, med noen større felt med tett drivis, som den gule prikken på vestsiden av Reinsdyrflya, og fastis (grå) innerst i Woodfjorden! Der skulle vi godt og gjerne ha brukt noen uforglemmelige dager. Og så videre mot Nordaustland og Hinlopen. Kombinasjonen av drivis, utrolig vakre landskap og dyrelivet, fra polarlomvi til hvalross, isbjørn og muligens hval, skulle vært fantastisk å oppleve.
Isfjorden
Hvem hvet hva vi ville gjort og sett i Isfjorden? Her er noen bilder fra tilsvarende turer der i de siste årene. Slikt kunne det ha blitt, eller helt annerledes …
Klikk på miniatyrbildet for å åpne forstørret versjon av et spesielt bilde.
Woodfjorden og Liefdefjorden
Bare noen få inntrykk som en kan få i Woodfjorden og Liefdefjorden på Spitsbergens nordkyst. Og den er jo faktisk enda mye større. Det finnes jo også Raudfjorden, Wijdefjorden, Sorgfjorden, … javel.
Klikk på miniatyrbildet for å åpne forstørret versjon av et spesielt bilde.
Mye konjuktiv. Bare tanker og drømmer. Ikke opplevd, ikke sett – i år. De 40 som skulle nå seile i lag ombord Antigua i Svalbards fjorder i mer enn 2 uker vil nå aldri møte nøyaktig i denne kombinasjonen.
Da får vi bare satse på å møte senere, til neste år eller 2022, på Svalbard eller et eller annet sted mellom nordpol og sørpol.
Med Arctica II i drivisen i Svalbards farvann: det skulle vi gjerne hatt i August. Men slik blir det ikke på grunn av korona-krisen.
Derfor ble vi nå nødt til å kansellere også turen i august med Arctica II på grunn av korona. Deltakerne vil bli kontaktet snarest av Geographische Reisegesellschaft.
Regjeringen i Oslo vil slippe turister fra europeiske land (Schengen- og EØS-området) fra 15. juli. Men det er ikke bare fritt fram: ifølge en pressemelding følger flere betingelser med. Regjeringen vil følge nøye med og bare turister fra land uten et for høyt smittenivå kan reise inn uten å være karantenepliktig. Også for turister fra land eller regioner som «ikke kan gi tilstrekkelig dokumentasjon på smittesituasjonen, vil det gjelde regler om innreisekarantene … etter 15. juli.»
Folkehelseinstitutts kart som så langt viser bare Norden vil inkludere Europa f.o.m. 10. juli og oppdateres minst hver 14. dag.
Folkehelseinstitutts kart vil avgjøre hvem som får reise inn fra 15 juli uten karantene. Europa inkluderes i kartet fra 10. juli.
Så langt er det bare turister fra skandinaviske land som oppfyller kravene som får reise inn. Reisende fra andre land må ha spesielle grunn for å bli sluppet inn i Norge, eksempelsvis nære slektninger i Norge, jobb eller eiendom. Her gjelder egne regler.