spitzbergen-3
fb  Spitsbergen Panoramabilder - 360 graders panoramabilder  de  en  nb  Spitsbergen Butikk  
pfeil Kalender 2025: Svalbard & Grønland pfeil

Nye regler på Svalbard innført i januar 2025

Ilandstigninger i verneområdene, avstandskrav for isbjørn mm

Noen vik­ti­ge nye reg­ler tråd­te i kraft 1. janu­ar 2025. På den ene siden er dis­se vik­ti­ge, men på den and­re siden ska­per de åpen­bart mye for­vir­ring og man­ge spørs­mål, så jeg vil gjer­ne opp­sum­me­re de vik­tigs­te end­rin­ge­ne her. Spe­sielt siden det nå sir­ku­le­rer en del tull og tøys.

De vik­tigs­te punk­te­ne det drei­er seg om her, er ilands­tig­ning i bes­kyt­te­de områ­der, avstand til isbjørn og and­re dyr og fugle­ko­lo­nier. Men det hand­ler også om skips­stør­rel­ser, antall pas­sas­je­rer, tungol­je, dro­ner og det ene og det and­re.

Svalbard, seilskip Meander

Selv med de nye reg­le­ne er Sval­bard fort­satt et inter­es­sant rei­se­mål.

Det er mye tekst, men det er også gans­ke omfat­ten­de, kom­pli­sert og uover­sikt­lig. De ulike reg­le­ne er spredt over fle­re lover, og noen av dem må man se på både de eld­re ori­gi­nal­vers­jo­nene og de nåvæ­ren­de opp­date­rin­ge­ne for å vir­ke­lig fors­tå hva som saken er. Alt det­te må man lete etter på for­skjel­li­ge steder på lovdata.no. Jeg har sett nøye på alt det­te, og resul­ta­tet fin­nes opp­sum­mert på den­ne siden.

Frem­for alt bør gui­der og and­re som har ans­var for at reg­le­ne over­hol­des, ta seg tid til å skaf­fe seg en over­sikt. Ellers kan de før eller sene­re kom­me i kon­flikt med de nye reg­le­ne, muli­gens til og med uten å være klar over det.

Det var en gang en idé om å gjø­re reg­le­ne kla­re­re. Det fun­ger­te defi­ni­tivt ikke.

Ilands­tign­in­ger i ver­neom­rå­de­ne begren­set til 43 steder

Det­te er sann­syn­lig­vis en av de to end­rin­ge­ne som har skapt mest kon­tro­vers og mest spen­ning. Den inne­hol­der fak­tisk en del spreng­stoff, ikke minst en rever­se­ring av det juri­dis­ke prin­sip­pet: Mens det tid­li­ge­re var lov å gå i land over­alt der det ikke var for­budt, er det nå bare mulig der det ekspli­sitt er til­latt.

Det­te har det vært mye debatt om de sis­te åre­ne, og hvor­vidt det­te var for­nuf­tig og nød­ven­dig, eller om det kun­ne vært gjort bed­re og mer effek­tivt på en annen måte, er i dag en menings­løs dis­kus­jon. Loven er trådt i kraft, debat­ten er over. Det­te hand­ler mer om hva den fak­tisk betyr (og hva den ikke betyr), og hvor, når og for hvem den gjel­der.

Kinnvika, Nordaustland

Kinn­vi­ka på Nord­aus­t­land: en av 43 ilands­tig­nings­plas­ser i ver­neom­rå­de­ne.

Hva inne­bæ­rer det? I de fles­te nas­jo­nal­par­kene og natur­re­ser­va­te­ne er det ikke len­ger lov for turis­ter å gå i land. Fra 2025 vil det­te bare være mulig på 43 steder som er spe­sielt utpekt ved lov. Det fin­nes offi­si­el­le kart som viser nøyak­tig hvor dis­se stede­ne lig­ger. På noen av dis­se 43 stede­ne er det kun til­latt for mak­si­malt 39 per­soner å gå i land samt­idig, og minst tre av dis­se må være gui­der med nød­ven­dig kunn­s­kap. Noen steder er det bare til­latt å beve­ge seg innen­for vis­se gren­ser, som er da avmer­ket på kar­te­ne.

Det­te gjel­der de fles­te nas­jo­nal­par­ker og natur­re­ser­va­ter, men ikke alle. Det gjel­der i de store nas­jo­nal­par­kene vest og nord på Spits­ber­gen (Sør Spits­ber­gen, Van Mijenfjor­den, Nord Spits­ber­gen, Wij­defjor­den) og i de fles­te natur­re­ser­va­te­ne (Nord­aust Sval­bard, Søraust Sval­bard, Ossi­an Sars­fjel­let).

Føl­gen­de kart illus­tre­rer det­te:

Regelendringer fra 2025 Svalbard

Regel­en­drin­ger i 2025, detal­jer i teks­ten.

Det fin­nes også en stør­re vers­jon av kar­tet her.

De rød­mar­ker­te ver­neom­rå­de­ne vil i prin­sip­pet være stengt for turis­ter fra janu­ar 2025. De 43 ilands­tig­nings­stede­ne som er godkjent for turis­ter i dis­se ver­neom­rå­de­ne, er mar­kert med prik­ker. De grøn­ne prik­ke­ne er ilands­tig­nings­steder uten begrens­ning på antall per­soner (det er aller­e­de god praks­is å ikke ha mer enn 100 turis­ter i land samt­idig). På de blå prik­ke­ne kan mak­si­malt 39 per­soner gå i land, inklu­dert tre gui­der.

Områ­der uten­for de berør­te ver­neom­rå­de­ne er fort­satt tilg­jen­ge­li­ge. Dis­se kyst­stri­pen er mar­kert med grønt på kar­tet. Det­te omfat­ter områ­der som ikke er en del av en nas­jo­nal­park eller et natur­re­ser­vat, men også nas­jo­nal­par­kene i Isfjor­den (Nord­re Isfjord, Bün­sow-Sas­sen) og natur­re­ser­va­te­ne Bjørnøya og Hopen. De to sist­nevn­te øyene er av liten turist­mes­sig betyd­ning, men den store og natur­skjøn­ne Isfjor­den ale­ne, der også Lon­gye­ar­by­en lig­ger, er et vik­tig områ­de som byr på god plass og man­ge inter­es­san­te muli­ghe­ter. Det sam­me gjel­der de områ­de­ne som ikke er en del av en nas­jo­nal­park eller et natur­re­ser­vat.

Når gjel­der det­te?

Rege­len gjel­der ikke hele året rundt. Om våren, fra 1. janu­ar til 25. mai, er det også til­latt for turis­ter å gå på fros­sen, snø­dekt mark i de aktu­el­le ver­neom­rå­de­ne.

Trugetur

Ski- og tru­ge­tu­rer er mulig over­alt på fros­sen, snø­dekt mark frem til 25. mai.

Hvem gjel­der det­te for? «Pri­vat» ver­sus «turist»

Det er vik­tig å være tyde­lig på hvem det­te gjel­der for og hvem det ikke gjel­der for. For­bu­det mot ilands­tig­ning i de nevn­te nas­jo­nal­par­kene gjel­der for del­ta­ke­re på kom­mer­si­el­le turer. Det gjel­der ikke pri­vat­per­soner, for­ske­re eller and­re rei­sen­de (for eks­em­pel film­team) som rei­ser på egen hånd. Spørs­må­let om hvor man bor spil­ler for øvrig ingen rol­le her; det skil­les ikke mel­lom lokal­be­fol­knin­gen som bor på Sval­bard og rei­sen­de som bor and­re steder, på fast­lan­det eller i and­re land. Så snart rei­sen er «turist­mes­sig», gjel­der ilands­tig­nings­for­bu­det, ellers ikke, uav­hen­gig av om du bor i Lon­gye­ar­by­en, i Trom­sø eller i Bue­nos Aires. Det­te er også uav­hen­gig av nas­jo­na­li­tet; iføl­ge Sval­bard­trak­ta­ten er nord­menn og bor­ge­re fra and­re land juri­disk like­stilt her.

Privat seilbåt

Pri­vat seil­båt på pri­vat tur: har alle muli­ghe­ter.

Jeg bru­ker her beg­re­pet «turist» med hen­syn dis­se nye reg­le­ne: Rei­ser du som «turist», kan du i ver­neom­rå­de­ne bare anlø­pe de 43 ilands­tig­nings­stede­ne på kar­tet over; rei­ser du pri­vat, har du stort sett fritt valg der (innen­for ram­mene av ellers gjel­den­de lov­verk, fug­le­re­ser­va­ter osv. må selv­sagt over­hol­des). Og selv­føl­ge­lig er du fak­tisk også turist hvis du rei­ser med din egen pri­va­te seil­båt, men det er ikke poen­get her.

Defi­nis­jo­nen av «turist» eller «pri­vat» gir kan­skje rom for grå­soner. «Turist» er man på en rei­se som er gjort mulig gjen­nom bruk av betal­te tje­nes­ter.

Hvor­dan den­ne ret­ti­ghe­ten vil bli imple­men­tert, gjens­tår å se, og jeg gjør opp­merksom på at jeg ikke er jurist eller lignen­de. Men etter en nøye gjen­nom­les­ning av lov­teks­te­ne (og ikke bare noen pres­se­mel­din­ger eller lignen­de), er det slik det ser ut i dag, slik de føl­gen­de eks­emp­le­ne viser. Med ett unn­tak gjel­der det­te kun skips­rei­ser.

  • Har du bestilt et crui­se med en tur­ope­ra­tør på et skip som har et pro­fes­jo­nelt manns­kap og gui­der? Da vil rei­sen helt klart reg­nes som turistopp­legg, uan­sett om du er om bord sam­men med 100 and­re pas­sas­je­rer og et manns­kap på 60 per­soner og får ser­ve­ring med stjer­ne­stan­dard, eller om manns­ka­pet og gui­de­tea­m­et består av bare én per­son og du skrel­ler pote­ter og set­ter seil selv.
  • Kom­mer du med din egen seil­båt? Kan­skje har du noen ven­ner om bord, men ingen and­re? Gra­tu­le­rer, du rei­ser pri­vat og kan fritt vel­ge hvor du vil gå i land i de oven­nevn­te ver­neom­rå­de­ne, inklu­dert uten­for de 43 stede­ne som er åpne for turis­ter.
  • Rei­ser du med en chartret seil­båt, eller har du chartret båt i Lon­gye­ar­by­en? Kan­skje har du noen ven­ner om bord, men ingen and­re? Da gjel­der det sam­me her: Du rei­ser pri­vat og står fritt til å vel­ge ilands­tig­nings­plass i de nevn­te ver­neom­rå­de­ne, også uten­for de 43 stede­ne som er åpne for turis­ter. Men hvis du lei­er en båt kom­mer­sielt, nær­mer du deg gren­sen for hvor du rei­ser som turist (i den­ne git­te kon­teks­ten), med tils­va­ren­de begrens­nin­ger om hvor du har lov til å gå i land. Så hvis du er i tvil, er det bare å ta kon­takt med Sys­sel­mes­te­ren på for­hånd, noe du vil uan­sett kom­me til å gjø­re når du regis­tre­rer turen; avgjø­rel­ser blir all­tid tatt fra sak til sak.
  • Kom­mer du med en chartret seil­båt, eller skal du leie båt i Lon­gye­ar­by­en? Kan­skje har du noen ven­ner om bord, pluss en skip­per eller kan­skje en gui­de? Selv om alle de rei­sen­de untatt skip­per eller/og gui­de har vært ven­ner len­ge eller på annen måte har pri­va­te for­bin­del­ser og der­for opp­fat­ter seg selv som en pri­vat rei­se­grup­pe der ingen and­re del­ta­ke­re får være med: Her rei­ser du som turist i den forstand at ilands­tign­in­ger kun er til­latt på de 43 stede­ne i de nevn­te ver­neom­rå­de­ne.
  • Har du pla­ner om å gå på tur på Prins Karls For­land ale­ne eller sam­men med en part­ner og ven­ner, med ryggsekk og telt? Det­te er den nas­jo­nal­par­ken som lig­ger nær­mest Lon­gye­ar­by­en som er omfat­tet av de aktu­el­le reg­le­ne (ingen ilands­tig­ning for turis­ter uten­for de 43 stede­ne; det fin­nes bare én til­latt iland­stingings­plass på Prins Karls For­lan­det). Du beta­ler en tur­ope­ra­tør i Lon­gye­ar­by­en for å hjel­pe deg med båt­trans­port til den­ne vak­re øya – du må jo kom­me deg dit på en eller annen måte. Pla­nen din er at tur­ope­ra­tø­ren skal set­te deg i land på sørspis­sen av Prins Karls For­lan­det. Men nei, det er ikke mulig, tur­ope­ra­tø­ren og hans kom­mer­si­el­le tje­nes­ter er under­lagt de aktu­el­le reg­le­ne og gjel­der der­for også for alle på båten hans. Tur­ope­ra­tø­ren kan bare set­te deg i land på et av de stede­ne der det­te er til­latt for turis­ter. Det­te gjel­der også om du er fast­bo­en­de i Lon­gye­ar­by­en, det er som sagt irrele­vant i den­ne sam­men­hen­gen (i det­te kon­kre­te til­fel­let er det bare bli satt i land litt len­ger nord på Poo­le­pyn­ten og begyn­ne turen der­fra).

For de fles­te vil saken nå være klar. Ope­re­rer du i nær­he­ten av en grå­so­ne – det­te vil i hovedsak gjel­de manns­ka­per på seil­bå­ter som opp­fat­ter seg som pri­va­te, men benyt­ter seg av en eller annen betalt tje­nes­te – bør du i god tid i begyn­nel­sen av plan­leg­gin­gen avkla­re med Sys­sel­mes­te­ren om de er eni­ge i at du er på pri­vat­tur. For de aktu­el­le områ­de­ne må du uan­sett regis­tre­re deg hos Sys­sel­mes­te­ren på for­hånd.

Gui­deser­ti­fi­se­ring

Lek­man­nen blir for­bløf­fet, eks­per­ten blir over­ras­ket: «Gui­de» er fort­satt ikke et bes­kyt­tet yrke på Sval­bard, hvem som helst kan kal­le seg gui­de og til­by tils­va­ren­de tje­nes­ter der. Selv om det aller­e­de fin­nes ulike ser­ti­fi­se­rin­ger, har lov­gi­ve­ren ennå ikke offi­sielt anerkjent eller fores­kre­vet noen av dem. Det er noe man fort­satt arbei­der med.

Guide

«Gui­de» er (ennå) ikke et bes­kyt­tet yrke på Sval­bard. Men den som tror han plut­se­lig befin­ner seg på Sval­bard nord på Island, bør kan­skje ten­ke på noe annet lik­e­vel 🤔🤪

Kom­men­tar: Det­te er fort­satt under behand­ling, selv om det har vært dis­ku­tert i et tids­rom som føles som en evi­ghet, og selv om det sann­syn­lig­vis ville ha løst en del av pro­ble­mene fra star­ten av hvis det had­de blitt inn­ført tid­lig og imple­men­tert på en for­nuf­tig måte, som man nå prø­ver å slå med sleg­ge (og ikke engang tref­fer helt). Mens det tid­li­ge­re ble sagt at orga­nis­ert turis­me ledet av erfar­ne og lokalk­jen­te gui­der var den ret­te vei­en å gå, er det nå det mots­at­te som skjer: Den orga­nis­er­te turis­men begren­ses, mens det er fritt fram for pri­va­te rei­sen­de. Det er først og fremst pri­va­te yach­ter som ska­per pro­blemer gang på gang, for­di de fer­des over­alt, men ofte ver­ken har rele­vant erfa­ring eller kunn­s­kap om lover og reg­ler, og gjer­ne lager bål av fre­det tre­vir­ke fra et kul­tur­min­ne eller tar en sel­fie med en hval­ross i arme­ne (det er kan­skje litt over­dre­vet, men bare litt). Med en godt imple­men­tert obli­ga­to­risk ser­ti­fi­se­ring av gui­der – også for pri­va­te grup­per, spe­sielt de med egne båter – som er ans­var­li­ge for god, regel­kon­form praks­is, kun­ne man ha gått mål­ret­tet til verks på et tid­lig tids­punkt. Dess­ver­re gikk man glipp av muli­ghe­ten.

Skip i bes­kyt­te­de områ­der: Antall pas­sas­je­rer, tungol­je

Skip som sei­ler i nas­jo­nal­par­ker og natur­re­ser­va­ter har ikke lov til å ha fle­re enn 200 pas­sas­je­rer om bord. Frem til 2024 gjaldt det­te bare i natur­re­ser­va­ter.

Cruiseskip Le Boreal, Liefdefjord

Ingen skip kan ha mer enn 200 pas­sas­je­rer om bord i ver­neom­rå­de­ne.

I hele tolv­mil­so­nen på Sval­bard kan ingen skip ha tungol­je om bord (hel­ler ikke i en ubrukt tank). Det­te har blitt inn­ført grad­vis siden 2014, og de sis­te over­gangs­reg­le­ne utløp i 2024. For­bu­det mot tungol­je gjel­der for øvrig alle skip, ikke bare crui­seskip.

Avstands­krav fra isbjør­ner

Det­te er det and­re hoved­punk­tet som har skapt kon­tro­vers og som nå uro­er man­ge.

Fra 2025 gjel­der det lov­pålag­te min­s­te­av­stan­der: 500 meter om våren (1. mars-30. juni) og 300 meter fra og med 1. juli. Og man har aktiv vikeplikt: Hvis for eks­em­pel et skip lig­ger for anker eller er par­kert ved iskan­ten eller i isen, og en nysgjer­rig isbjørn nær­mer seg, skal man set­te i gang og sei­le bort. Det­te gjel­der i norsk ter­ri­to­ri­al­vann, det vil si i tolv­mil­so­nen rundt Sval­bard. Isbjørn­ob­ser­vas­jon og foto­graf­e­ring på Sval­bard er der­med nå kun mulig fra de nevn­te avstan­de­ne. Med godt uts­tyr kan du også ta vak­re og gans­ke gode bil­der på 300 meters avstand, men isbjørn­port­ret­ter i full­for­mat, som med litt flaks var mulig frem til 2024, vil ikke len­ger være mulig på Sval­bard.

Isbjørn

En nysgjer­rig isbjørn under­søker et tau som ski­pet er for­tøyd til isen med.
Iføl­ge gjel­den­de lov må tau­et nå hen­tes opp og ski­pet sei­les bort.

Den­ne loven gjel­der ikke uten­for tolv­mil­so­nen (ter­ri­to­ri­al­far­van­net). Det er alt­så fort­satt muli­ghet for å gjø­re vak­re isbjørn­ob­ser­vas­jo­ner ved dri­vis­kan­ten uten­for tolv­mil­so­nen. Det­te kre­ver flaks og tid. En tur til dri­vis­kan­ten er selv­sagt ikke noe nytt, men det er og blir en muli­ghet, og hvis man er hel­dig i dri­vi­sen uten­for tolv­mil­so­nen og en nysgjer­rig isbjørn kom­mer rus­len­de mot ski­pet, kan man nyte opp­le­vel­sen på en avs­lap­pet måte. Men du skal være klar over at du må ha flaks, for det er langt fra alle turer til dri­vi­sen som gir isbjør­nopp­le­vel­ser.

Avstan­der fra hval­ross

Også for hval­ross gjel­der vis­se avstan­der: 150 meters min­s­te­av­stand fra hval­ross­ko­lo­nier med båt, fra 300 meters avstand gjel­der en mak­si­mal has­ti­ghet på 5 knop også for båter. På land fin­nes det ingen lov­pålagt min­s­te­av­stand, men det fin­nes en anbe­fa­ling for en min­s­te­av­stand på 30 meter og 150 meter hvis det er snakk om flok­ker med kyr og kal­ver. De blir ner­vø­se på bety­de­lig stør­re avstan­der og kan få panikk.

Det har vært og fort­satt er for­budt å fors­tyr­re dyr på Sval­bard, uan­sett hvil­ken art det drei­er seg om.

Fug­le­re­ser­va­ter og fugle­ko­lo­nier med has­ti­ghe­ts­be­grens­ning

Det høres ut som en liten dob­belt­be­tyd­ning, men det er det ikke. Fug­le­re­ser­va­ter eller fug­le­re­ser­va­ter er små ver­neom­rå­der som er sesong­mes­sig stengt for alle besøken­de i hek­ket­iden (defi­nert som peri­oden 1. mai – 15. august), inklu­dert en 300 meters ver­ne­so­ne på van­net uten­for kys­ten. Det­te er i hovedsak små øyer der ærfugl og and­re fug­ler hek­ker i store antall; fug­le­re­ser­va­ter på fast­lan­det fin­nes bare på Kapp Lin­né og på Mid­ter­huks­let­ta i Bell­sund. Dis­se fug­le­re­ser­va­te­ne har eksis­tert i lang tid.

Polarlomvi, Raudfjord

Polar­lom­vi i Raud­fjor­den.
En av man­ge kolo­nier som det nå er inn­ført farts­gren­se i nær­he­ten av.

Nytt er at det nå er et stort antall fugle­ko­lo­nier i nær­he­ten av hvil­ke båter bare kan fer­des med en has­ti­ghet på mak­si­malt 5 knop på van­net. Det­te gjel­der van­lig­vis inn­til 500 meter fra land. Offi­si­el­le kart gir informas­jon om hvil­ke kolo­nier som er berørt, og nøyak­tig i hvil­ket områ­de farts­gren­sen gjel­der. Hvis du selv sty­rer et skip eller en båt, bør du ha over­sikt her, da det­te også påvir­ker noen steder der du kan­skje ikke for­ven­ter det.

Isbry­ting

Isbry­ting er for­budt. Det­te gjel­der fas­ti­sen i kyst­far­vann. Det er kun noen få unn­tak, som for far­le­de­ne til Lon­gye­ar­by­en, Barents­burg og Ny-Åle­sund, samt for Kyst­vak­ten og Sys­sel­mes­te­ren. Det­te var for­budt aller­e­de tid­li­ge­re og er nå lov­fes­tet, men det er egent­lig ikke noe nytt.

Iskanten

Opp til iskan­ten: greit! Men ikke len­ger. Det er ikke noe nytt.

Dro­ner

Dro­ner er for­budt i alle nas­jo­nal­par­ker og natur­re­ser­va­ter fra 2025. Det­te inklu­de­rer nas­jo­nal­par­kene i Isfjor­den og gjel­der også under­vanns­dro­ner og dro­ner som fer­des på bak­ken.

Telt og lei­rer

Kra­vet om til­l­atel­se for telt og teltlei­rer er utvi­det.

Moto­ri­sert ferd­sel på fjor­di­sen

Det gans­ke omfat­ten­de ferd­sels­for­bu­det for moto­ri­sert tra­fikk på fjor­di­sen som har vært gjel­den­de i lengre tid, blir nå lov­fes­tet. Det­te gjel­der først og fremst fjor­di­sen i Tem­pel­fjor­den, Bil­lefjor­den, Van Mijenfjor­den og Storfjor­den. Moto­ri­ser­te kjø­re­tøy (dvs snøs­ku­te­re) har kun lov til å kjø­re på fjor­di­sen i svært begren­set omfang. Ikke-moto­ri­sert ferd­sel (hun­de­spann, ski­turer) er ikke berørt.

Snøskuter på fjordis

Moto­ri­sert ferd­sel på fjor­di­sen: bare mulig i meget begren­set omfang.
Hel­ler ikke det­te er noe nytt.

BØKER, KALENDER, POSTKORT OG MER

Dette og mye mer får du i Spitsbergen-Svalbard nettbutikken.

Siste modifikasjon: 09.01.2025 · Opphavsrett: Rolf Stange
css.php