Årets første to cruiseskip har begynt å seile i Svalbards farvann, til tross for alle utforderinger og restriksjoner som korona har ført med seg. I går (fredag, 17. juli) dro Hurtigrutens MS Spitsbergen fra kaia i Longyearbyen. Det er ingen stor overraskelse fordi turister fra Norden unntatt Sverige kunne reise til Norge igjen fra medio juni og regjeringen åpnet for flerdagscruise på Svalbard under en del betingelser omtrent på den samme tiden. Dette gjelder i utgangspunktet alle turoperatører men i realiteten var det klart at Hurtigruten var i en god posisjon å bli den første som kunne komme i gang med cruiseturisme på Svalbard.
18. juli ble Ponant-skipet Le Boreal ble årets første utenlandske i Longyearbyen.
Og selskapets tidlige versjoner av en helse- og hygieneplan ble ikke godkjent av myndigheterne: ifølge Svalbardposten fant smittevernlegen i Longyearbyen klare ord til å uttrykke at han ble ikke fornøyd. Likevel fikk Ponant planen godkjent av Sysselmannen noen dager senere og har nå fått lov til å operere flere cruise i Svalbards farvann. Passasjerene vil reise til og fra Longyearbyen med rutefly fordi det er for tiden ikke lov til å operere med sjarterfly til Svalbard lufthavn.
Men som alle selskaper som vurderer å seile på Svalbard i disse tider må også Ponant forholde seg til en del regler. Blant annet er det ikke lov å bruke mer enn halvparten enn skipets passasjerkapasitet, som i Le Boreal‘s tilfelle ligger på 264 senger.
Passasjerene som ankom Longyearbyen med Le Boreal i går måtte bli testet negativt på korona rett før avreise i Frankerike og igjen før ombordstigning i Reykjavik. I tilfelle det oppstår en mistanke om Covid-19 infeksjoner ombord må skipe dra direkte til Tromsø fordi Longyearbyen har ikke kapasitet til å håndtere situasjoner som kan følge et eventuelt Covid-19 utbrudd ombord.
Det vil være spennende å følge utviklingen samt andre selskapers reaksjoner, men det syner rimelig å anta at det vil bli vanskelig å operere under disse forhold, også ut fra et økonomisk perspektiv, med tanke på 50 % maks kapasitet.
Men det er alltid noen som går fram. Det første cruiseskipet som satte i gang med flerdagsturer på Svalbard var faktisk lille Origo – etter en ventetid på flere måneder i Longyearbyen.
Posteren "Svalbardhytter" (70 x 100 cm) viser mangfoldet av Svalbards hytter i forskjellige landskap. Posteren nytes best sammen med boka "Svalbardhytter".
Boka supplerer posteren Svalbardhytter. Den forteller historiene bak hyttene på tre språk mens posteren visualiserer de mange variasjonene av hyttene i Svalbards forskjellige landskap.
Denne boka er ikke bare den mest omfattende Svalbard-guidebok med informasjon angående alle relevante fagområder, men den er samtidig en fotobok med mange bilder som illustrerer Svalbard sitt landskapelig mangfold, sammen med dyre- og plantelivet sitt i sin helhet.