Regjeringen kom med en ny Svalbardmelding i dag, presentert av justis- og beredskapsminister Mehl i Longyearbyen. Det er den Svalbardmeldingen første siden 2016.
Den inkluderer mange mål og tiltak. Longyearbyen skal styrkes som attraktivt sted for norske familier. Regjeringen vil få bedre kontroll over kritisk infrastruktur, blant annet Longyearbyens strømforsyning. Det skal bli bedre (men ikke nødvendigvis flere) leiligheter og arbeitstakernes rettigheter skal styrkes. Et nytt «forskningskontor» skal etableres.
Flere detaljer får bare vente en stund på denne siden. Vi forlot Longyearbyen for noen timer siden med gode gamle SV Antigua og vi ser frem til noen vakre dager nordvest på Spitsbergen. Det blir nok ikke mange oppdateringer her med tanke på nyheter, men reisebloggen vil nok få noen nye innlegg 🙂
Norsk institutt for naturforskning (NINA) fikk noen ganske utrolige filmopptag ved å filme en fjellrevfødsel i et kunstig hi på fastlandet. Det er en del av et prosjekt som skal bidra til å øke fjellrevpopulasjonen på fastlandet.
I nærheten av Ny-Ålesund ble muligens et reinsdyr med rabies observert. Opptreden var uvanlig, med blant annet lammelser av bakbeinene. Dyret ble senere søkt men ikke funnet igjen, derfor kunne smitten hverken bekreftes eller avkreftes.
Rabies er farlig for både dyr og mennesker (symbolbilde).
Det skjer med mellomrom av flere år at rabies kommer til Svalbar, muligens med fjellrev som vandrer over store distanser over drivisen, muligens fra Russland. Sykdommen kan ramme forskjellige dyrearter som fjellrev, seler og hund men også mennesker. Det frarådes på det sterkeste å røre døde dyr.
Som forventet ble den nye loven om minimumsavstand fra isbjørn vedtatt av Stortinget.
Det betyr at der vil fra 2025 være krav på en minimumsavstand på 300 meter (eller 500 meter, se nedenfor) fra isbjørn under alle omstendigheter. Hvis man oppdager en isbjørn innenfor denne avstanden har man plikt å trekke seg tilbake. Det gjelder også e.g. båter som ligger for anker. I perioden 1. mars – 30. juni gjelder 500 meter.
Dette gjelder i norsk farvann, eksempelvis i tolvmilsonen på Svalbard.
En vanlig situasjon hvor turister observerer isbjørn. Her er det ikke snakk om forstyrrelse eller fare. Likevel blir det ulovlig fra og med 2025.
Kommentar
Som man kan tenke seg var det en ganske intensiv offentlig debatt om saken, som ved flere anledninger ble tatt opp også på denne siden. Som vanlig har myndighetene valgt å ignorere det meste som kom av inspill bortsett fra det som passer inn i bildet som ønsket. Det er mange, blant dem folk mye mye relevant erfaring, som har uttalt seg klart om at de mener at de nye reglener er – for å si det rett ut – tull. Det er nok ikke ordet som ble brukt i innspillene, men det er det det går ut på. De nye reglene vil bidra lite til dyrevern eller til å redusere faresituasjoner, som flest oppstår når det dreier seg om leir eller hytte, men ikke når det er snakk om turister eller filmfolk på skip eller båt. I dagens Svalbardmiljølov § 30 står det: «Det er forbudt å lokke til seg, forfølge eller ved annen aktiv handling oppsøke isbjørn slik at den blir forstyrret eller det kan oppstå fare for mennesker eller isbjørn.» Og et er det som er viktig. Ingen forstyrrelse, ingen fare. Her er det helt klart ikke snakk om manglende regulering, men det er mangel på kontroll som er saken. Her er det ingen forbedringer å forvente i sammenheng med den nye loven, og den vil heller ikke redusere de fleste faresituasjonene som, som sagt, oppstår i sammenheng med opphold i leir eller hytte.
Noen bilder fra Longyearbyens omgivelser. Snøen begynte å forsvinne ganske plutselig i begynnelsen av mai i hvert fall i noen bynære områder, mens det fortsatt var en del drivis i Adventfjorden. Det var mange i byen som gledet seg over det litt uvanlige synet.
Klikk på miniatyrbildet for å åpne forstørret versjon av et spesielt bilde.
Måkene er sildemåker – det tror jeg i hvert fall. Det med måker er jo litt av et vitenskap.
Nå er det mange gjess i snøfrie områder i og rundt om Longyearbyen og hver dag blir det flere. Dermed begynner en veldig vakker periode for alle som er glade i fugler og natur.
«Ice in Advent Bay»: 1896 og 2024
Synet av isen i Adventfjorden minnet meg om et gammelt bilde fra 1896 (nedenfor). Det var sånt engelskmannen Martin Conway så Adventfjorden – 10 år før Longyearbyen ble grunnlagt, men hotellet på neset som i dag er kjent som Hotellneset (i nærheten av flyplassen) var i drift.
Conway og sine menn ble de første som krysset Spitsbergen på tvers, fra Adventfjorden til østkysten. Senere skrev han boka «The first crossing of Spitsbergen» som man kan regne som en klassiker i Svalbardlitteraturen. Anbefalt lesestoff, synes undertegnede. Når jeg så isen i Adventfjorden måtte jeg bare tenke på Conway og dette bilde her.
«Ice in Advent Bay». Slikt så engelskmannen Martin Conway Adventfjorden i 1896.
Man kunne nyte det samme vakre inntrykket i begynnelsen av mai 2024.
Nasjonaldagen ble også i år feiret med et mangfold av arrangementer i Longyearbyen. Her er noen bilder av festdagen som var fult med minnestund, salutt, bekransning, flaggheising, festgudstjeneste, taler, toget og mange arrangementer for store og små. Festforestillingen i Longyearbyen kulturhuset med musikk, dans og festtalen var ein verdig avslutning på en flott men kanskje litt kaldt dag.
Besøk fra Barentsburg, taler oversatt på russisk
Denne gangen ble det besøk igjen fra naboene i russiske Barentsburg. Det var barna som kom og bidro til gudstjenesten med sang. Det var ingen voksne med bortsett fra noen ledsagere, man hadde sett bort fra å invitere offisielle representanter. Likevel ble talene oversatt på russisk. Lokalstyreleder Terje Aunevik fant passende ord for å fremheve betydningen av en gledesdag som setter fokus på barnetog og arrangementer beregnet for familier med kultur mm, i motsetning til militærparader og seiersdager som i visse naboland. Uten å nevne Russland eller den russiske angrepskrigen i Ukraina uttalte Aunevik seg umisforståelig om betydningen av demokrati, frihet og fred.
Klikk på miniatyrbildet for å åpne forstørret versjon av et spesielt bilde.
Det var nok ikke helt fritt for at den ene aller andre var inne på stille og kanskje litt triste tanker om tilbakeslaget som Longyearbyens lokaldemokrati fikk for ikke lenge siden når de utenlandske fastboende fikk valgretten fratatt.
Samiske symboler
Det siste bildet viser samisk kofte og flagg. Også i Longyearbyen finnes det innbyggere med samisk bakgrunn.
Det er nesten en fristelse å skrive «Svalbard blir kinesisk» eller noe lignende. Men nei, det er bare tull. Likevel, det er inntrykket man nesten kunne få når man gikk gjennom noen av avisoverslagene siste uke.
Eiendom på Svalbard: et tilbakeblikk
Vi må gå tilbake til begynnelsen av 1900-tallet for å forstå saken fra et historisk perspektiv. Spitsbergen (navnet Svalbard ble lite brukt denne gangen) var ingenmannsland og både enkeltpersoner og forskjellige selskaper kom og satte opp skilt og hytter mange steder for å sette krav på bruksrett og eiendom. Tanken var som oftest at gruvedrift ville nok gi den store gevinsten. De fleste selskapene var altfor små og hadde ikke middler til å etablere reell gruvedrift og de måtte trekke seg tidligere heller enn senere, men det var noen tungvektere som tok saken opp til industrielt nivå. Blant dem var amerikaneren John Munro Longyear som med selskapet Arctic Coal Company grunnla Longyearbyen, eller Longyear City som det het den gangen, i 1906.
60 kvadratkilometer land i Recherchefjorden ligger ute til salgs
– med en prislapp på 3,5 milliarder kroner.
Men det fleste mindre selskapene måtte trekke seg og mange valgte å selge sine rettigheter. I mange tilfeller hadde flere gjort krav på det samme området. Situasjonen var ganske uoversiktlig, og det tok flere år å få oversikt og kontroll på alt. Men det måtte gjøres før Svalbardtraktaten kunne tre i kraft i 1925.
Eiere fortsatte å selge eiendom og rettigheter også etter 1925, og etterfølgere og arvinger gjorde det samme. De fleste var i mellomtiden blitt klar over at det skulle aldri bli noe med lønnsom gruvedrift på Svalbard, og da var det bare å selge for å tjene noen penger. Det var ofte den norske staten som sikret seg eiendommene for å få landområdene pa Svalbard under kontroll. Opp til nå eier regjeringen omtrent 99 % av Svalbards landområder. Så er det det russiske gruveselskapet Trust Arcticugol som eier noen landområder i Isfjorden: Barentsburg, Colesdalen, Pyramiden og Erdmannflya.
Og til syvende og siste finnes det Kulspids AS, et av mange selskap som ble dannet tidlig på 1900-tallet for å sette i gang med utvinning av mineraler på Svalbard.
Kulspids AS
Kulspids AS sikret seg et eiendom på 60 kvadratkilometer innerst i Recherchefjorden for å drive asbestforekomster. Det ble satt i gang med prøvedrift, men det ble aldri noen produktiv gruvedrift. Men selskapet Kulspids AS finnes fortsatt og det står fortsatt som eier av 60 kvadratkilometer land i Recherchefjorden, noe som dagens eiere nå vil dra nytte av ved å selge det. Amerikanske Bloomberg var det første medieselskapet som berettet om saken, som snart ble tatt opp av blant annet NRK.
«All bidders welcome» var selgerens budskap som var rettet mot enkeltpersoner, firmaer og regjeringer verden rundt, bare forutsatt at de kom fra et land som er med i Svalbardtraktaten. Det betyr at eiendommen kunne selges til Kina eller Russland hvis bare prisen stemmer – i teorien. I praksis ser det nok litt annerledes ut. Likevel nølte Kulspids AS sine representanter ikke med å legge vekt på den store geopolitiske betydningen av det å eie land på Svalbard.
Geopolitisk betydning – eller ikke
Men hva er nå saken med den geopolitiske betydningen? En ny eier vil også måtte forholde seg til Svalbardtraktaten, Svalbardmiljøloven og annet relevant regelverk. Det betyr at enhver form for bruk i praksis er utelukket. Ingen fremtidig eier, uansett hvem det måtte være, vil ha lov til å bygge hotell eller havn, en forskningsstasjon eller militærbase eller sette i gang med gruvedrift. Det er ikke en gang lov til å kjøre snøskuter i området uten spesiell tillatelse fra Sysselmesteren. Sånt sett er den geopolitiske betydningen knyttet til eiendommen nok ganske tvilsom, bortsett kanskje fra prestisje.
Med tanke på dette anbefaler Andreas Østhagen, forsker i Fridtjof Nansen Institutt, regjeringen å være forsiktig med altfor generøse bud, som Svalbardposten skriver. Selgeren har satt en minimumspris på ikke mindre enn 3,5 milliarder kroner. Når den siste store eiendommen på Svalbard ble kjøpt av staten, stå prislappen på 300 millioner kroner, og denne gangen var det snakk om et område i nærheten av Longyearbyen, utenfor verneområdene. Dermed kunne det denne gangen ha blitt aktuelt med gruvedrift eller annet. Det er ikke tilfellet nå.
Derfor kan det se ut som bemerkninger om Kina som potensiell kjøper og lignende tar først og fremst sikte på å drive prisen opp og å øke presset på regjeringen å komme med bud. Så langt ble det ikke kjent at det ellers finnes seriøse interessenter eller relevante bud.
I mellomtiden har regjeringen gjort det klart at det er ikke bare å selge til hvem som helst. Ifølge en gammel avtale mellom regjeringen og Kulspids AS, som var en del av en avtale om et lån som selskapet fikk i sine tidlige år, kan eiendommen ikke selges uten samtykke fra regjeringen. Samtidig sa en talsperson at regjeringen tidligere hadde lagt inn et bud som eierne ikke aksepterte da, selv om regjeringen vurderte prisen som generøst med tanke på at det ikke er aktuelt med landbruk i området.
I hvert fall er det den siste større eiendommen på Svalbard som per nå fortsatt er i private hender.
Da er vi i gang med båtsesongen 2024. I 10 dager seilte vi på fastlandet med SV Meander, fra Alta til Bodø. Hvis du følger reisebloggen på denne siden vet du allerede mye om det og du har sett mange bilder. Ellers er reisedagboka nå på plass. Selve reisedagboka er på tysk, men den kommer med tre sider med store bildesammliger fra denne vakre turen. Her begynner du.
SV Meander i Trollfjorden.
Og det lønner seg absolutt! Vi var veldig heldige på denne turen, med mye solskinn, hvaler, vakre turer, fantastisk landskap … hva kan jeg si? Nordnorge på sitt beste på denne årstiden!
SV Meander vil helt sikkert fortsette å seile dette farvannet også i fremtiden, både om våren og om høsten, i november, når man kan regne med nordlys og spekkhoggere. Se Sailing Expeditions hjemmeside for mer information.
Den neste reisedagboka vil komme i juni, etter turen med Antigua fra 31. mai til 08. juni.
Så klart er en seilbåt en glimrende reisemåte i et kystlandskap som i Bodøs videre omgivelser ⛵️👍😎 og det er jo nettopp det som vi gjorde med SV Meander de siste dagene. Men for å runde dette reisekapittelet av brukte vi litt tid til å utforske området utover seilturen som vi avsluttet på onsdag, fra Saltfjellet med polarsirkelen i sør til Saltstraumen og vakre Kjerringøy i nord. Her er noen inntrykk fra dette vakre området. Jeg ble spesielt glad over å se elg – det er jo ikke så mange av dem her på Svalbard. Vi så ikke mindre enn 9 av dem på bare én kveld – og nei, i dette antallet er ikke reinsdyrene med 😄.
Nå fikk vi endelig været som området er vel bedre kjent for, overskyet med litt regn. Det var ganske fint med en liten forfriskning etter så mye solskinn de siste dagene.
Etter en ilandstigning med småbåten på Bøsanden hvor en rev hilste på oss spaserte vi mot noen fjellknauser i sør. Der møtte vi først en havørn og så rester etter et mørkt kapittel i historien, nemlig den andre verdenskrigen. Den gang byggde tyskerne en stor kanonstilling her på Engeløya, kjent som «Batterie Dietl». Man kan fortsatt se bunkeranlegg og noen svære fundamenter, og i sesongen er det også et museum med utstilling.
Senere hadde vi fortsatt 48 mil å seile til Bodø, noe som gav oss tid til noen presentasjoner omg geologie og klima ombord. Og i Bodø gikk turen mot slutten. Det var en fantastisk tur med mange flotte opplevelser. En hjertelig takk til alle som var med eller som bidro på den ene eller den andre måten! Reisedagboka og noen bildegallerier vil snart som vanlig finnes på siden «reisedagbøker og bilder».
… er ingen bra kombinasjon, det vet man. Likevel skjer det at begge møter.
Det skjedde faktisk to ganger på Svalbard i april, rett etter sesongstart. Heldigvis førte ingen av disse hendelsene til alvorlige skader.
Det franske skipet Polarfront gikk på grunn ikke langt fra kysten ved Diabasodden i Isfjorden, ikke langt fra Longyearbyen. Skipet fikk snart hjelpt av Kystvakta som evakuerte de 12 passasjerene og senere dro skipet av grunn. Polarfront seilte til Longyearbyen under egen maskin og ble senere frigitt etter inspeksjon. Myndighetene undersøker saken, men det skal være snakk om uoppmerksom navigering.
Polarfront (arkivbilde).
Ogå i april gikk Vikingfjord på grunn tett inn på fjæra i Magdalenefjorden, med 22 mennesker ombord inkludert 12 passagerer. Skipet kom av grunn med neste flo uten større skader.
En annen hendelse skjedde på vestkysten nord for Hornsund når det ble brann på seilskuta Linden. Brannen ble bragt under kontroll og Linden kunne fortsette til havna i Longyearbyen for inspeksjon.
Kommentar
Ingen som seiler skal si at han eller hun vil aldri gå på grunn. Likevel, når et skip går på grunn med en viss hastighet kloss inn på kysten i generelt godt kjent og godt kartlagt farvann, vil det skape en viss forundring. Undersøkelser vil vise hva som gikk for seg, men tanken er nok ikke langt borte at man kanskje kunne ha unngått begge tilfeller med litt mer oppmerksomhet og god praksis.
Heldigvis kom ingen og intenting til skader, bortsett fra de økonomiske konsekvensene for berørte eiere og turoperatører. Men det som blir igjen er den politiske skaden for alle som seiler i Svalbards farvann. Det er alle som vil få leve med konsekvensene hvis myndighetene skulle bestemme seg å stramme regelverket inn på bakgrunn av slike hendelser.