Det er nesten en fristelse å skrive «Svalbard blir kinesisk» eller noe lignende. Men nei, det er bare tull. Likevel, det er inntrykket man nesten kunne få når man gikk gjennom noen av avisoverslagene siste uke.
Eiendom på Svalbard: et tilbakeblikk
Vi må gå tilbake til begynnelsen av 1900-tallet for å forstå saken fra et historisk perspektiv. Spitsbergen (navnet Svalbard ble lite brukt denne gangen) var ingenmannsland og både enkeltpersoner og forskjellige selskaper kom og satte opp skilt og hytter mange steder for å sette krav på bruksrett og eiendom. Tanken var som oftest at gruvedrift ville nok gi den store gevinsten. De fleste selskapene var altfor små og hadde ikke middler til å etablere reell gruvedrift og de måtte trekke seg tidligere heller enn senere, men det var noen tungvektere som tok saken opp til industrielt nivå. Blant dem var amerikaneren John Munro Longyear som med selskapet Arctic Coal Company grunnla Longyearbyen, eller Longyear City som det het den gangen, i 1906.
60 kvadratkilometer land i Recherchefjorden ligger ute til salgs
– med en prislapp på 3,5 milliarder kroner.
Men det fleste mindre selskapene måtte trekke seg og mange valgte å selge sine rettigheter. I mange tilfeller hadde flere gjort krav på det samme området. Situasjonen var ganske uoversiktlig, og det tok flere år å få oversikt og kontroll på alt. Men det måtte gjøres før Svalbardtraktaten kunne tre i kraft i 1925.
Eiere fortsatte å selge eiendom og rettigheter også etter 1925, og etterfølgere og arvinger gjorde det samme. De fleste var i mellomtiden blitt klar over at det skulle aldri bli noe med lønnsom gruvedrift på Svalbard, og da var det bare å selge for å tjene noen penger. Det var ofte den norske staten som sikret seg eiendommene for å få landområdene pa Svalbard under kontroll. Opp til nå eier regjeringen omtrent 99 % av Svalbards landområder. Så er det det russiske gruveselskapet Trust Arcticugol som eier noen landområder i Isfjorden: Barentsburg, Colesdalen, Pyramiden og Erdmannflya.
Og til syvende og siste finnes det Kulspids AS, et av mange selskap som ble dannet tidlig på 1900-tallet for å sette i gang med utvinning av mineraler på Svalbard.
Kulspids AS
Kulspids AS sikret seg et eiendom på 60 kvadratkilometer innerst i Recherchefjorden for å drive asbestforekomster. Det ble satt i gang med prøvedrift, men det ble aldri noen produktiv gruvedrift. Men selskapet Kulspids AS finnes fortsatt og det står fortsatt som eier av 60 kvadratkilometer land i Recherchefjorden, noe som dagens eiere nå vil dra nytte av ved å selge det. Amerikanske Bloomberg var det første medieselskapet som berettet om saken, som snart ble tatt opp av blant annet NRK.
«All bidders welcome» var selgerens budskap som var rettet mot enkeltpersoner, firmaer og regjeringer verden rundt, bare forutsatt at de kom fra et land som er med i Svalbardtraktaten. Det betyr at eiendommen kunne selges til Kina eller Russland hvis bare prisen stemmer – i teorien. I praksis ser det nok litt annerledes ut. Likevel nølte Kulspids AS sine representanter ikke med å legge vekt på den store geopolitiske betydningen av det å eie land på Svalbard.
Geopolitisk betydning – eller ikke
Men hva er nå saken med den geopolitiske betydningen? En ny eier vil også måtte forholde seg til Svalbardtraktaten, Svalbardmiljøloven og annet relevant regelverk. Det betyr at enhver form for bruk i praksis er utelukket. Ingen fremtidig eier, uansett hvem det måtte være, vil ha lov til å bygge hotell eller havn, en forskningsstasjon eller militærbase eller sette i gang med gruvedrift. Det er ikke en gang lov til å kjøre snøskuter i området uten spesiell tillatelse fra Sysselmesteren. Sånt sett er den geopolitiske betydningen knyttet til eiendommen nok ganske tvilsom, bortsett kanskje fra prestisje.
Med tanke på dette anbefaler Andreas Østhagen, forsker i Fridtjof Nansen Institutt, regjeringen å være forsiktig med altfor generøse bud, som Svalbardposten skriver. Selgeren har satt en minimumspris på ikke mindre enn 3,5 milliarder kroner. Når den siste store eiendommen på Svalbard ble kjøpt av staten, stå prislappen på 300 millioner kroner, og denne gangen var det snakk om et område i nærheten av Longyearbyen, utenfor verneområdene. Dermed kunne det denne gangen ha blitt aktuelt med gruvedrift eller annet. Det er ikke tilfellet nå.
Derfor kan det se ut som bemerkninger om Kina som potensiell kjøper og lignende tar først og fremst sikte på å drive prisen opp og å øke presset på regjeringen å komme med bud. Så langt ble det ikke kjent at det ellers finnes seriøse interessenter eller relevante bud.
I mellomtiden har regjeringen gjort det klart at det er ikke bare å selge til hvem som helst. Ifølge en gammel avtale mellom regjeringen og Kulspids AS, som var en del av en avtale om et lån som selskapet fikk i sine tidlige år, kan eiendommen ikke selges uten samtykke fra regjeringen. Samtidig sa en talsperson at regjeringen tidligere hadde lagt inn et bud som eierne ikke aksepterte da, selv om regjeringen vurderte prisen som generøst med tanke på at det ikke er aktuelt med landbruk i området.
I hvert fall er det den siste større eiendommen på Svalbard som per nå fortsatt er i private hender.
Da er vi i gang med båtsesongen 2024. I 10 dager seilte vi på fastlandet med SV Meander, fra Alta til Bodø. Hvis du følger reisebloggen på denne siden vet du allerede mye om det og du har sett mange bilder. Ellers er reisedagboka nå på plass. Selve reisedagboka er på tysk, men den kommer med tre sider med store bildesammliger fra denne vakre turen. Her begynner du.
SV Meander i Trollfjorden.
Og det lønner seg absolutt! Vi var veldig heldige på denne turen, med mye solskinn, hvaler, vakre turer, fantastisk landskap … hva kan jeg si? Nordnorge på sitt beste på denne årstiden!
SV Meander vil helt sikkert fortsette å seile dette farvannet også i fremtiden, både om våren og om høsten, i november, når man kan regne med nordlys og spekkhoggere. Se Sailing Expeditions hjemmeside for mer information.
Den neste reisedagboka vil komme i juni, etter turen med Antigua fra 31. mai til 08. juni.
Så klart er en seilbåt en glimrende reisemåte i et kystlandskap som i Bodøs videre omgivelser ⛵️👍😎 og det er jo nettopp det som vi gjorde med SV Meander de siste dagene. Men for å runde dette reisekapittelet av brukte vi litt tid til å utforske området utover seilturen som vi avsluttet på onsdag, fra Saltfjellet med polarsirkelen i sør til Saltstraumen og vakre Kjerringøy i nord. Her er noen inntrykk fra dette vakre området. Jeg ble spesielt glad over å se elg – det er jo ikke så mange av dem her på Svalbard. Vi så ikke mindre enn 9 av dem på bare én kveld – og nei, i dette antallet er ikke reinsdyrene med 😄.
Nå fikk vi endelig været som området er vel bedre kjent for, overskyet med litt regn. Det var ganske fint med en liten forfriskning etter så mye solskinn de siste dagene.
Etter en ilandstigning med småbåten på Bøsanden hvor en rev hilste på oss spaserte vi mot noen fjellknauser i sør. Der møtte vi først en havørn og så rester etter et mørkt kapittel i historien, nemlig den andre verdenskrigen. Den gang byggde tyskerne en stor kanonstilling her på Engeløya, kjent som «Batterie Dietl». Man kan fortsatt se bunkeranlegg og noen svære fundamenter, og i sesongen er det også et museum med utstilling.
Senere hadde vi fortsatt 48 mil å seile til Bodø, noe som gav oss tid til noen presentasjoner omg geologie og klima ombord. Og i Bodø gikk turen mot slutten. Det var en fantastisk tur med mange flotte opplevelser. En hjertelig takk til alle som var med eller som bidro på den ene eller den andre måten! Reisedagboka og noen bildegallerier vil snart som vanlig finnes på siden «reisedagbøker og bilder».
… er ingen bra kombinasjon, det vet man. Likevel skjer det at begge møter.
Det skjedde faktisk to ganger på Svalbard i april, rett etter sesongstart. Heldigvis førte ingen av disse hendelsene til alvorlige skader.
Det franske skipet Polarfront gikk på grunn ikke langt fra kysten ved Diabasodden i Isfjorden, ikke langt fra Longyearbyen. Skipet fikk snart hjelpt av Kystvakta som evakuerte de 12 passasjerene og senere dro skipet av grunn. Polarfront seilte til Longyearbyen under egen maskin og ble senere frigitt etter inspeksjon. Myndighetene undersøker saken, men det skal være snakk om uoppmerksom navigering.
Polarfront (arkivbilde).
Ogå i april gikk Vikingfjord på grunn tett inn på fjæra i Magdalenefjorden, med 22 mennesker ombord inkludert 12 passagerer. Skipet kom av grunn med neste flo uten større skader.
En annen hendelse skjedde på vestkysten nord for Hornsund når det ble brann på seilskuta Linden. Brannen ble bragt under kontroll og Linden kunne fortsette til havna i Longyearbyen for inspeksjon.
Kommentar
Ingen som seiler skal si at han eller hun vil aldri gå på grunn. Likevel, når et skip går på grunn med en viss hastighet kloss inn på kysten i generelt godt kjent og godt kartlagt farvann, vil det skape en viss forundring. Undersøkelser vil vise hva som gikk for seg, men tanken er nok ikke langt borte at man kanskje kunne ha unngått begge tilfeller med litt mer oppmerksomhet og god praksis.
Heldigvis kom ingen og intenting til skader, bortsett fra de økonomiske konsekvensene for berørte eiere og turoperatører. Men det som blir igjen er den politiske skaden for alle som seiler i Svalbards farvann. Det er alle som vil få leve med konsekvensene hvis myndighetene skulle bestemme seg å stramme regelverket inn på bakgrunn av slike hendelser.
Det hadde begynt å blåse ganske kraftig, men vi fikk oppdage kunstparken på Tranøy i vakker solskinn. Hvert år over en lengre periode har man tilføyd et eller annet kunstverk, ofte en skulptur, forskjellige steder. Ved å lete etter kunstverkene med hjelp av et kart får man en fin rundtur over hele plassen inkludert noen steder man eller kanskje ikke ville blitt oppmerksom på.
Med hjelp av vind og seil kom vi senere en annen plass vi kanskje ikke ville blitt oppmerksom på, nemlig Bøvika på Engeløya. Der kunne vi glede oss over en vakker strand og en fantastisk solnedgang.
Henningsvær er som kjent en av Lofotens vakreste steder og vi brukte morgenen å utforske det lille stedet. Med alt fra geologi (fjellet er 2,85 milliarder år gammelt!), tørrfisk og annen historie og mange andre vakre inntrykk. Og selvfølgelig noen kulinariske høydepunkter, som man vil kunne se i bildesamlingen nederst på denne siden.
Senere satte vi kursen mot Skrova. På turen dit møtte vi en flokk spekkhoggere. Snakk om flaks! En utrolig vakker og fullstendig uventet opplevelse.
Så hadde vi Skrova foran oss med alt den kunne by på, fra den flotte fjellturen, hvite strender og den lille, flotte bosetningen rundt havna.
Enda en dag med kjempevær. Utrolig. Vi kunne nyte det fantastiske landskape i Raftsundet og Trollfjorden med full solskinn.
Solskinn fikk vi også senere på dagen, i Digermulen. Det ble en fin vandring opp til Keiservarden. Litt tungt å gå, med en del dyp, våt snø. Men utsikten vi fikk var mer enn verdt strevet å komme opp.
Yesss, spermhvaler! Med tanke på været måtte det bli i dag. Lite vind og rolig sjø på åpent hav utenfor Andenes. Derfor hadde vi seilet hele natten fra Tromsø for å være på rett plass tidlig på dagen.
Det tok et lite stund, men … plutselig så vi den første hvalen. Og en til. Og en til. Fantastisk. For en dag!
Senere seilte vi til Andenes for å strekke litt på beina. Polarmuseum, fyr, sandstrand, sol …
Tromsø! Det er neppe behov å skrive noe om denne vakre byen. Vi bestemte oss å bruke en hel dag her, noe som gikk bra sammen med våre planer ellers. Og det er jo så mye å se og å gjøre i Tromsø.
Bare kveldslyset når vi ankom Tromsø dagen før var fantastisk. Tromsø on fire!
Jeg hadde et ønske å se Christian Birkelands «terrella» på Tromsø Museum (Norges arktiske Universitetsmuseum) sør i Tromsø. Den hadde vært i kjelleren i flere år, men na er den på utstilling igjen. Litt gjemt, uten store forklaringer. Navnet Birkeland eller begrepet terrella blir ikke nevnt. Likevel, det var et milepæl i nordlysforskningen denne gangen, og helt klart noe jeg ville se.
Men det var bare én sak av mange. Som sagt, det er jo så mye her som man kan gjøre …
Det var en vakker morgen i Skjervøy. På den lille øya ligger områdets største tettsted med 2400 innbyggere. Stedet ble verdensberømt i 1896 når Fritjof Nansens Fram nådde frem dit etter 3 års drift i isen over polhavet. Nansen og Johansen hadde som kjent forlatt Fram ett år tidligere for å gjøre et fremstøt til nordpolen. Dit nådde de ikke, men de kom til Frans Josefs Land og senere til Vardø – en uke før Frams ankomst til Skjervøy. Berømte historier!
Men det som de fleste av oss var nok mer opptatt av var en tur på Lailafjellet. Det er, med 205 moh, neppe områdets største fjell, men utsikten fra toppen er likevel upåklagelig!
Senere satte vi kursen mot Tromsø. Vakre inntrykk av landskap og kveldslys underveis.
Det har vært en ganske lang dag igjen så det får holde med noen få ord og noen bilder. De får fortelle om en veldig vakker morgentur i Øksfjord og ankomst i Skjervøy i snøfall.
Da er vi i gang igjen, med en ny sesong «Arktis under seil» med gode gamle Meander i Alta. Og vi tok det seriøst med «under seil». Det var kjempevær, med litt frisk vind og sol.
Dermed fikk vi seile et godt stykke i Altafjorden og Stjernsundet. For en start!
Dagen endte i Øksfjorden, med en liten spasertur rundt den lille bukta med havna eller til Vassdalsvatnet som fortsatt ligger helt frossen.
Noen friske inntrykk fra Tempelfjorden som viser litt av områdets og sesongens skjønnhet. Det hadde vært ganske kaldt i det siste og det er is nå i mange av fjordene, mer en ellers i de siste årene som har vært og er så klart preget av klimaendringene. Det er både vakkert og godt med mye is i Arktis, og det gjør det lettere å komme seg frem til mange steder på denne årstiden. Man kan gå eller kjøre (såvidt lovlig) på isen og man kan dra på ski, eksempelvis til den mektige Tunabreen innerst i Tempelfjorden. Det er utrolig vakkert der inne på en finværdag som denne!
Årets Svalbard Skimaraton gikk av stabelen på lørdag morgen. Kraftig vind og kulde gjorde vanskelig og til og med truet å sette en stopper for arrangementet eller kreve en ruteendring. Rasfaren lå på nivå 3 («betydelig») og Todalen er kjent som et område med rasfare.
Svalbard skimaraton gikk for seg på lørdag morgen i Todalen under krevende forhold med kraftig vind og 12 kuldegrader.
Rasfaren ble ivaretatt av et lag av eksperter som gjorde en befaring rett før start med helikopter og på bakken og etter deres tommel-opp kunne løpet begynne med en liten forskinkelse. Antall deltaker lå på hele 648. Blant dem var kjendiser som OL-vinneren Olaf Tufte samt flere proffer, ambisiøse amatører, fritidsidrettsutøvere og familier med barn som tok anledningen til en krevende tur. Deltakerne kunne velge mellom halvmaraton of den fulle distansen.
Petter Soleng Skinstad vant med 2:19:11, tett fulgt av Eivind Vold.
Løpet ble en tøff utfordring, med vind, kulde og i overkant av 400 høydemeter.
Andre steder i verden ville dette synet straks ha ført til en stor politioperasjon. På Svalbard er det helt vanlig med isbjørnvakter flere steder langs løpet 🙂