Det fantes flere stedsnavn på Edgeøya som sannelig kunne få en til å lure litt – eller føre til større forargelse. I flere år ble navnene Negerpynten, Negerfjellet og Negerdalen diskutert. Ifølge standardkilden «The Placenames of Svalbard» var det i 1616 at navnene opprinnelig ble satt på engelske kart. De refererer til det mørke landskapsbildet som igjen er knyttet til geologien.
Kapp og fjell, i fire århundre kjent som Negerpynten og Negerfjellet,
heter nå offisielt Svarthuken og Svarthukfjellet.
Over 400 år senere har navnekomiteen i Norsk Polarinstitutt reagert. De gamle navnene finnes ikke lenger på kartet og blir erstattet med Svarthuken, Svarthukfjellet og Svarthukdalen.
Isbjørn II, et lite passasjerskip med plass til 12 passasjerer, gikk på grunn i Borebukta på nordsiden av Isfjorden på mandag. Etter en stund valgte kapteinen å tilkalle hjelp. Snart ble alle personer – 11 passasjerer og besetningen på 4 – hentet med helikopter. Alle er i god behold.
Isbørn II (arkivbilde, 2018).
Selve skipet ble tauet til Longyearbyen på tirsdag. Skrogen ser ut til å være uskadet. En liten mengde diesel (eller en lignende væske) ble observert i Borebukta, men ifølge Sysselmesteren er det snakk om en ubetydelig mengde. Det er uklart hvordan dieselen kunne lekke ut, men det kan ha skjedd mens skipet sto på skrå ved lavvann.
Det aktuelle området i Borebukta. Den nøyaktige posisjonen ble ikke offentliggjort.
Skjermdump av elektronisk sjøkart, bearbeided.
Det er flere grunner for at hendelsen er litt forbausende. Først og fremst skal sånt ikke skje i det hele tatt. Og utover det var det faktisk ikke første gang at det skjedde Isbjørn II i nettopp denne posisjonen – det samme hadde faktisk skjedd før for bare noen få år siden. Og i tillegg finnes det motsigende uttalelser angående den nøyaktige posisjonen. Området ser ut til å være godt kartlagt. Men noen sier at grunnstøtingen skjedde i en posisjon hvor det skal være en dypbde av 11 m ifølge sjøkartet (høyre side av den røde ovalen). Hvis det stemmer, er det en alvorlig feil i et tilsynelatende modernt og godt oppdatert kart som står sentralt i hendelsen. Men basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan det heller ikke utelukkes at Isbjørn II gikk på grunn helt i nærheten av den lille øya (venstre side av den røde ovalen). I dette tilfelle virker det mer sannsynlig at det er snakk om navigasjonsfeil.
Det er ikke bare Isbjørn II som har gått på grunn på dette stedet. Det er flere båter og lille skip som har kysset havbunnen i denne posisjonen. I minst én tilfelle sa en involvert person at han informerte kartverket om feil i skjøkartet.
Uten nøyaktig informasjon om posisjonen er det ikke mulig å si hvordan saken faktisk ligger an, om det er snakk om feil i sjøkartet eller ikke. Det er godt kjent at det er store områder på Svalbard som er dårlig kartlagt, men sjøkart inneholder informasjon om datakvalitet og hvis den er opplyst som god og i tråd med dagens krav så bør man kunne ståle på det.
I april var verneombudet på befaring i Longyearbyen og fant flere tilfeller av svart arbeid og annet i gråsonen eller enda verre. Det var renholdsbransjen som stod i fokus denne gangen, og verneombudet fikk fortalt en rekke historier om lav lønn, svart arbeit, dårlige kontraktsforhold og uakseptable boforhold. Ifølge Svalbardposten er det eksempelvis snakk om timelønn på 50 kroner i motsetning til 205 kroner tariflønn. Det dreier seg hovedsakelig om utenlandske arbeidstakere.
Verneombudet kan ikke selv gripe inn direkte, men de kan bidra til en offentlig diskusjon og de kan melde fra til ansvarlige myndigheter som politi og skattekontoret. På grunn av Svalbardtraktaten gjelder ikke alle norske lover direkte på Svalbard, og derfor er viktige lover som allmenngjøringsloven så langt ikke gyldige på øygruppen.
Det finnes selvsagt bedrifter som driver etisk og ansvarlig, og fra dem kommer nå kritikk mot bransjens sorte får og mot regjeringen som så langt ikke har tatt fatt i saken. Gustav Halsvik, daglig leder i ISS, snakker til og med om statlig rasisme med tanke på at det neppe er norske statsborgere som blir rammet av den slags dårlige arbeidsforhold.
Det er ingen hemmelighet at det finnes svart arbeid i Longyearbyen ikke bare i renholdsbransjen men også eksempelvis i gastronomien. Kokken som vi ser i bildet fikk neppe betalt tarifflønn.
Lignende problemer finnes også i andre bransjer inkludert bygging, transport og gastronomi.
Norges statistisk sentralbyrå SSB har offentliggjort nye tall om Svalbards befolkning. Per 1. januar 2023 var det 2897 mennesker som bodde i Spitsbergens bosetninger, inkludert den polske forskningsstasjonen i Hornsund hvor 10 personer holder til.
Men langt de fleste bor i Longyearbyen og Ny-Ålesund. Statistikken skiller ikke mellom disse to stedene, men regner befolkningen som én, som ved det siste årskiftet lå på 2530 mennesker. Dette tallet hadde økt i det andre halvåret i 2022: 234 personer flyttet bort fra Longyearbyen/Ny-Ålesund (i praksis spiller Longyearbyen sikkert den klart største rollen) men dette tallet ble overkompensert av 352 mennesker som flyttet inn.
Samtidig blir det klart fra disse tallene at det fortsatt er høy fluktuasjon, med nesten 10 % av populasjonen som flytter inn og ut i løpet av bare 6 måneder. Men det har vært slik i Longyearbyen i alle tider: folk kommer på kontrakt og drar igjen når jobben er gjort, på et byggeplass eller etter avsluttet sesong.
Longyearbyens befolking 1. januar 2023:
noen dro på slutt, men flere flyttet inn.
Utover det sier tallene at antallet kvinner har økt litt til 47,1 %. Samtidig kom flere norske statsborgere opp enn flyttet ut, men på lang sikt ligger andel nordmenn i Longyearbyen/Ny-Ålesund stabilt på nesten 65 %. Blant de ikke-norske statsborgere utgjør de med pass fra europeiske land utenfor Norden en økende andel.
Andel barn og ungdom gikk litt tilbake. Spesielt når man ser på barn i førskolealderen har andelen blitt mindre til og med i absolutte tall: fra 170 i 2013 til bare 109 i 2023. Aldersgruppen som opplevde den største veksten er den mellom 20 og 44 år, som gikk opp fra 49 % til 54 %.
Barentsburg og Pyramiden
De russiske bosetningene Barentsburg og Pyramiden er også med i SSB-statistikken. Også her blir begge to bosetninger sett på som en demografisk enhet. Faktisk kan man med tanke på Pyramiden i dag neppe snakke om en lokalbefolking, her er det bare en liten gruppe på plass som holder plassen gående i kortere perioder.
Statistikken viser at det er rekord i Barentsburg/Pyramiden – men rekorden er en negativ en: befolkingen ligger på 357 mennesker, og aldri før har det vært så få i statistikken. Som tidligere daglig leder i Trust Arktikugols reiselivsavdeling Timofey Rogozhin fortalte til The Barents Observer flyttet de fleste Ukrainerne bort fra Barentsburg siden Russland begynte krigen i 2022. Tidligere hadde det vært et betydelig antall Ukrainere blant gruvearbeidere og i andre stillinger.
Seiersdagen ble firet på tirsdag ikke bare i Moskva og andre steder i Russland, men også i Barentsburg. Det har vært en tradisjon å feire denne dagen i mange år også der, men tidligere hadde begivenheten vært av sivil og kulturell karakter.
Men denne gangen ble det annerledes. I år ble en stor parade arrangert i Barentsburg med et stort antall forskjellige fartøy, fra biler til snøskutere og til og med det russiske helikopteret. Mange flagg og andre russiske symboler ble vist, inkludert symboler som bærer et militært preg.
«Seiersdagen» 2023 i Barentsburg var sterk preget av russiske nasjonale symboler
(foto fra Trust Arktikugols sosiale mediasider).
For bare noen få uker siden hadde NRK avslørt forbindelser mellom generalkonsulen i Barentsburg og den militære russiske etterretningstjenesten GRU.
Flere firmaer i Longyearbyen inkludert Hurtigruten Svalbard og Visit Svalbard fraråder sine ansatte private besøk i Barentsburg. I tillegg oppfordrer Telenor å vise forsiktighet ved bruk av lokale wifi nettverk og russisk mobilforbindelse. Det er både norsk og russisk mobilnett i Barentsburg og byens omgivelsene, men det er mulig at mobilen selv velger å koble seg til russisk mobilnett hvis Telenor eller Telia ikke er tilgjengelig lokalt.