Fugleinfluensa er blitt påvist på Svalbard nå i juni. Det er den første gangen at viruset er funnet i Arktis.
Funnet kom likevel ikke som en overraskelse, ifølge eksperter, på grunn av et stort utbrudd blant hvitkinngås i England og Skotland tidligere i år. Det er fugler fra nettopp denne populasjonen som trekker opp til Svalbard for å hekke der.
Hvitkinngås, her i Ny-Ålesund, kan spre fugleinfluensa.
Fugleinfluensaviruset ble nå påvist i en død polarmåke som en turgåer fant i fjæra i Longyearbyen, som NRK skriver.
Fugleinfluensa er veldig smittefarlig for fugler, med en høy risiko for alvorlig sykdom og død. Eksperter frykter at konsekvensene kan potensielt være dramatiske for de store fuglekoloniene på Svalbard hvis sykdommen begynner å spre seg der. Risikoen for at dette kan skje ser ut til å være reell.
Gi beskjed til Sysselmesteren hvis du finner døde fugler eller fugler med uvanlig adferd, men du bør ikke håndtere døde fugler selv eller berøre fugleavføringer. Men risikoen for at mennesker blir smittet med fugleinfluensa beskrives som lav.
Det har vært en lang og kontroversiell sak som regjeringen i Oslo nå har avgjort: ikke-norske statsborgere som bor i Longyearbyen taper den lokale valgretten (både den aktive og den passive). Unntatt er bare de noen få som har bodd mindst 3 år i en kommune på fastlandet.
Det er omtrent 700 fastboende som er berørt av denne ordningen, ifølge NRK.
Saken har vært tema i flere bidra på denne siden tidligere. Trykk her for et eldre bidrag for litt mer bakgrunn og historie i saken.
Blant Longyearbyens innbyggere som ikke har norsk pass er det de færreste om har bodd på fastlandet i 3 år. Det er mange som har bodd i Longyearbyen i mange år som ikke får lov å avgi sin stemme under neste lokalstyrevalg i 2023. Mange berørte er sint og oppgitt føler seg som andreklasses innbyggere, ifølge Svalbardposten.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl sa: «Tilknytning til fastlandet bidrar til at de som til enhver tid forvalter dette samfunnet har god kjennskap og forståelse av svalbardpolitikken og de rammene som gjelder for Svalbard.» Utover det heter det i regjeringens pressemeddelingen at «Longyearbyen lokalstyre har heller ingen egen beskatningsmyndighet, og skattenivået ellers er lavt. Det overføres derfor betydelige midler fra fastlandsøkonomien til driften av tjenestetilbud og infrastruktur. Innbyggere med fastlandstilknytning vil dermed ofte ha bidratt til denne finansieringen. Kravet om fastlandstilknytning må også ses i lys av dette.»
Longyearbyen er en norsk by og skal være et norsk samfunn. Nå blir byen et godt stykke norskere ved å utelukke utenlandske statsborgere fra sentrale politiske prosesser.
Kommentar
Så vidt så klart: de som (antageligvis) har betalt skal få bestemme, de som betaler mindre på grunn av det lave skattenivået i Longyearbyen og ikke har rett pass utelukkes fra sentrale politiske prosesser.
Longyearbyen Lokalstyre er et kommunestyre og ikke noe annet. Her debatterer man lokale trafikkveier, barnehage, skole og annet innen lokal infrastruktur, kultur osv. – det som ethvert kommunestyre gjør. Longyearbyen Lokalstyre har ikke noen innflytelse på den nasjonale Svalbardpolitikken utover å si sin mening (som nettopp igjen ble ignorert i Oslo, ellers ville regjeringen ikke ha tatt den aktuelle avgjørelsen). Longyearbyen Lokalstyre tar ingen avgjørelser av betydning utenfor planområdet.
Det får en å lure på hvilket problem regjeringen i Oslo mener å få løsnet. Eller, i andre ord: hva er regjeringen redd for? Longyearbyen Lokalstyre er i norske hender, og det er lite som tyder på at det vil forandre seg. I den nåværende valgperioden er det bare et medlem i Lokalstyret som ikke er norsk, og det er svenske Olivia Ericson. Hvem er redd for Olivia? Og selv om, en dag i fremtiden, Danskere og Svenskere, Tyskere og Thailendere vil ta en større del av mandatene i Longyearbyen Lokalstyre – så hva? Det er snakk om folk som bor i Longyearbyen. Deres barn går på barnehage og skole, de betaler avgifter ov veigebyr etter norske lover, som de respekterer og ikke har noen innflytelse på. Så hva er problemet med litt mer internasjonalitet i Lokalstyret, som ville reflektere den reelle befolkningsstrukturen?
I fjor sa et lokalstyremedlem fra Høyre i en debatt i denne saken noe som dette: «Det handler om sikkerhet. Her kan vi ikke inngå kompromisser.»
Jeg lurer på på hvilken måte politikkere fra dette lokalstyremedlemet til justisminister Mehl ser norsk sikkerhet truet.
La oss anta at de kunne gi et tilfedsstillende svar på dette spørsmålet (noe som jeg tviler sterk på): den aktuelle avgjørelsen er likevel bare preventiv. Som sagt, er det for tiden bare et medlem i Longyearbyen Lokalstyre som ikke er norsk, og det er ingenting som tyder på at det vil forandre seg. Og regjeringen er villig til å betale en høy pris for dette preventive tiltaket. Eller, rettere sagt, til å la andre betale en høy pris for det. Denne prisen er å være utelukket fra den demokratiske prosessen der hvor den er viktigst. Den mest sentrale delen av demokratiet: valgretten. Det er mange som føler nå at de bare er andreklasses innbyggere.
Norske politikkere utelar vanligvis ingen anledning til å si at Svalbard og Longyearbyen er norsk (og det er ingen som tviler på dette, muligens med unntak av noen sovjetiske/russiske politikkere, men det er en helt annen sak som ikke har noen relevans i denne lokale konteksten). Men plutselig skal Longyearbyen ikke være norsk nok for at man kunne lære nok om norsk Svalbardpolitikk ved å bo her i flere år?
Justisminister Mehl sa at «Det er ingen som er utestengt fra de demokratiske prosessene, men du må bo tre år på fastlandet for å sitte i lokalstyret.» (Svalbardposten).
Det er vanskelig å si hva er mer urovekkende. Det at regjeringen velger å ignorere så mange innspill fra høringsprosessen. Eller at Mehl hevder at «ingen blir utestengt fra de demokratiske prosessene» mens det er akkurat det som skjer – det er enten en urovekkende mangel på forståelse av realiteten eller en loddrett usannhet. Det er bare veldig få ikke-norske fastboende som har minst 3 års botid på fastlandet bak seg. Og ønsket å oppnå dette er vel ikke blitt større blant dem som nettopp fikk vist langfingeren fra regjeringen. Det kan hende at det er kraftige ord for situasjonen og avgjørelsen, men det er nok nettopp det som mange berørte føler.
Hvilket andre moderne, demokratiske land i Europa har i nyere historie valgt å frata den lokale valgretten fra sine utenlandske borgere som hadde allerede hatt denne retten, noen av dem i mange år? Denne avgjørelsen fremstår som politisk uappetitlig, nasjonalistisk og xenofob. Med denne avgjørelsen har den norske regjeringen valgt å bli medlem i en liten klubb av østeuropeiske regjeringer hvor de neppe ønsker å se seg selv som medlem.
MS Virgo, som grunnstøtte i Fuglefjorden, er tilbake i Longyearbyen. Skipet gjorde passasjen på egen maskin, men ble eskortert av kystvakta.
I Fuglefjorden hadde dykkere prøvd å tette hullet i skroget, men uten å lykkes. Polarsyssel, Sysselmesterens tjenesteskip, tok over diesel fra tanken som ble skadet på Virgo.
MS Virgo i Longyearbyen i dag (torsdag).
Utover dette er det lite av informasjon som er offentlig tigjengelig. Ingenting er kjent med tanke på mengde av diesel som muligens gikk tapt i Fuglefjorden og hvordan havariet kunne skje.
Det kan være en mareritt-scenario: et cruiseskip grunnstøtter slik at fartøyet og til og med drivstofftanken blir skadd
Det er, i skrivende stund, ikke offentlig kjent hva nøyaktig skjedde i går (tirsdag, 14.6.) i løpet av foremiddagen og hva konsekvensene vil bli. Men vi vet at det lille svenske ekspedisjonsfartøyet MS Virgo grunnstøtte ca. kl. 10.
Det syner sannsynlig at fartøyet grunnstøtte under passasjen inn i Fuglefjorden fra nord. Her passerer man Fugleholmane, et område med mange småøyer og grunner.
Passasjen tas rutinemessig av mindre fartøy under gode forhold (is, vær) og krever forsiktig navigasjon, men vanligvis er det ikke noe problem å passere. Forfatteren har gjort det mange ganger på forskjellige skip uten vanskeligheter. Farvannet er godt kartlagt og det finnes flere mulige ruter, avhengig av skipsstørrelse. Selve Fuglefjorden er ganske stor og dyp (unntatt en 7,5 m grunne i inngangen, men til og med den er ikke farlig for små fartøy som Virgo). Den innerste delen av fjorden, ved breen, er ikke kartlagt.
Passage mellom Fugleholmane ved seilasen inn i Fuglefjorden.
Men så langt har Sysselmesteren ikke offentliggjort hva som egentlig skjedde i Fuglefjorden og hvorfor skipet grunnstøtte.
Men det er kjent at skroget ble skadd, inkludert minst en drivstofftank, og dermed er det fare for dieselsøl. MS Polarsyssel, Sysselmesterens tjenesteskip som har oljevernutstyr ombord, var på plass innen noen timer og satte straks i gang med tiltak for a hindre søl.
Ingen mennesker ble skadd. Det var 13 passasjerer og et mannskap på 7 ombord.
I nasjonalparkene og naturreservatene er det ikke lov å ha tungolje ombord. Fuglefjorden ligger innenfor Nordvest Spitsbergen Nasjonalparken. Som alle mindre fartøy, bruker MS Virgo marin diesel. Dette er en stor fordel i slike situasjoner fordi katastrofale og langvarige oljesøl involverer tungolje, mens marin diesel forsvinner ganske raskt i miljøet, til og med i kald vann. Men likevel er det fare for dieselsøl i kortere perioder – dager eller til og med uker – og det kan ha katastrofale økologiske konsekvenser. Området har flere store fuglekolonier, først og fremst med alkekonger på flere øyer i nærheten som Fuglesongen og Norskøyane.
Mye av snøen i og rundt omkring Longyearbyen er nå forsvunnet. Varmedagene mot slutten av mai, med rekordhøye 12,9 varmegrader, har bidratt til dette. Man må gå så langt tilbake som 1976 for å finne verdier på det samme nivået.
Det at snøen i og rundt omkring Longyearbyen går tidligere enn andre steder på Svalbard er noe ganske vanlig. Det er gjerne en utfordring å komme seg med skuteren til bensinstasjonen eller ut i Adventdalen mens det ellers fortsatt er knallføre ute i terrenget.
De som kjenner terrenget rundt den lille byen kjenner også godt til Nofretete og sjampagneglasset. Når snøen går blir en del snøfelt igjen i en god stund utover sommeren, og noen av disse har en påfallende form. De mest prominente av disse er nok Nofretete og sjampagneglasset. La oss begynne med Nofretete:
Snøfeltet «Nofretete» på nordsiden av Adventfjorden. Nofretete er ikke synlig fra selve byen, men formen av snøfeltet ligner veldig på den berømte egyptiske dronningen slik vi kjenner den fra bysten som i dag står i et museum i Berlin. Her ser Nofretete faktisk litt gretten ut (synes jeg), men det er vi vel alle en gang iblant, ikke sant?
Sjampagneglasset er enda mer berømt enn Nofretete. Det at man kan se det direkte fra byen bidrar sikkert til dette. Det er et snøfelt i form av – overraskelse! – et sjampagneglass og man kan se det på Operafjellet, øst for Longyearbyen i Adventdalen.
Snøfeltet sjampagneglasset på Operafjellet i Adventdalen,
øst for Longyearbyen, i slutten av mai 2022.
Det er en liten historie eller kanskje heller lokal tradisjon knyttet til sjampagneglasset, som tiltrekker oppmerksomhet hvert år når sommeren nærmerer seg. Når snøen forsvinner kommer sjampagneglasset frem med nesten perfekt form – kanskje ligner selve kalken litt på et vinglass – men senere går stetten i stykker. Og den eksakte datoen når dette skjer er den siste i en liten rekke av begivenheter i naturens gang når vinteren drar sin vei og sommeren tar dens plass. Snøspurvens tilbakekomst i april er vel den første av disse begivenhetene.
Men tilbake til snøfeltet på Operafjellet. Stetten går vanligvis i juli, gjerne mot slutten av måneden, eller i begynnelsen av august. Man kan prøve å spå den eksakte datoen og sende prognosen sin inn til Svalbardposten. Vinneren sikrer seg ære og heder.
I år er det Sarah Gerats som har vunnet konkurransen. Hun var ikke den eneste som gjettet riktig dato (eller kanskje brukte mer avanserte metoder, noe med datamaskiner eller krystallkuler). Men hun var den som var tidligst ute med prognosen.
Sjampagneglasset på den dagen da stetten gikk i år, 6. juni.
I år gikk stetten på den 6. juni, noe som er blant de tidligste datoene for denne bevigenheten.
Sarah Gerats som vant årets konkurranse om sjampagneglasset og stetten.
Her sammen med Mario Czok, denne gangen kaptain på SV Antigua, ved Bjørnøya (2018).