Debatten om kontroversielle lovforslag går videre, inkludert en mulig faktisk stengning av store deler av Svalbard for offentligheten. Advokatfirmaet Haavind i Longyearbyen har utarbeidet en juridisk uttalelse på oppdrag av AECO, Visit Svalbard og Svalbard Næringsforening. Svalbardposten fikk en kopi av utalelsen.
Det dreier seg om flere lovforslag, blant annet:
Kontroversielle lovforslag (1): faktisk stengning av Svalbard
Det mest kontroversielle lovforslaget, som også vekker mest oppmerksomhet utover Norges grenser, er nok regjeringens plan om en faktisk stengning av store deler av øygruppen for offentligheten. «Offentligheten» betyr i denne sammenhengen først og fremst cruiseturisme på mindre båter og skip med opp til 200 passasjerer, eller såkalte ekspedisjonscruiseskip. Denne typen reiseliv er allerede strengt regulert. Utover dette er det forskningsmiljøet, lokalbefolkningen og indivuduelle turister som kommer med egen seilbåt som ferdes i de aktuelle områdene og som er berørt av lovforslaget.
Den nye loven er tydeligvis rettet mot skipsbasert turisme. Per i dag er det prinsipielt lovlig å ferdes nesten overalt på Svalbard, unntatt en del mindre områder som er allerede vernet med sesonalt eller permanent ferdselsforbud. Så langt besøker turister opp til flere enn hundre lokaliteter fordelt over hele øygruppen. Hovedandelen av denne trafikken konsentrerer seg på et mindre antall kjente og relativt godt tilgjengelige lokaliteter; resten av øygruppen brukes bare i mindre grad av cruiseturismen og på mange lokaliteter kan det gå flere år mellom to ilandstigninger. Likevel er det viktig for bransjen å ha et stort utvalg for å kunne operere på en fleksibel måte, spesielt i sammenheng med lange turer som fokuserer på landskapets mangfoldet.
Skulle den nye loven tre i kraft som planlagt, vil den innskrenke denne bevegelsesfriheten på en drastisk måte. I dette tilfellet vil det bare bli 42 lokaliteter igjen som kunne brukes for ilandstigninger. I praksis er en gitt ilandstigningsplass ofte ikke tilgjengelig på grunn av vær, vind, is eller isbjørn på stedet, og da er det viktig å kunne flytte til andre lokaliteter i det samme området. Dermed er fleksibilitet en nøkkelfaktor med tanke på både kvalitet og sikkerhet. Hvis det er ikke lengre mulig på grunn lovlige innskrenkninger, minker turenes kvalitet og muligens også dennes sikkerhet. Og i høysesongen er det flere dusin skip som har behov for ilandstigningsplasser.
Disse to kartskissene illustrerer forskjellen mellom dagens fleksibilitet og det som er igjen hvis loven trer i kraft som planlagt. Her er det Nordaustlandet som ble valgt som eksempel; på lik måte kunne man tegne kart over nesten alle andre områder av øygruppen fordi det er alle verneområder som er berørt og disse dekker det meste av øygruppen. Områdene som ikke ligger innenfor dagens verneområder er delvis mindre relevant for cruiseturismen, som Wijdefjorden og deler av Spitsbergens østkyst. Og ellers er det rett og slett ikke mye igjen.
Lokaliteter på Nordaustlandet og omkringliggende øyer som brukes av cruiseturister under ilandstigninger (ikke fullstendig).
Lokaliteter hvor det er lov å gå i land hvis den nye loven trer i kraft (fullstendig).
Man kan spørre om så drastiske innskrenkninger overhodet er i tråd med Svalbardtraktaten som garanterer signatarstatenes borgere og foretak adgang til Svalbard.
Kontroversielle lovforslag (2): utvidet meldeplikt for turer utenfor planområdene
Det er også snakk om utvidet meldeplikt for turer utenfor planområdene. Det finnes dem som har gått gjennom denne administrative prosessen før og som mener at det bør egentlig holde med dagens byråkrati.
Kontroversielle lovforslag (3): krav om avstand til isbjørn og hvalrosser
Det er igjen et aspekt som vil stå sentralt for mange og som derfor krever litt oppmerksomhet. Noen vil oppleve det som så innskrenkende at de vil si at det vil ha ødeleggende konsekvenser for ekspedisjonscruisebransjen hvor mange turister kommer for å oppleve dyrelivet inkludert isbjørn på avstand mindre enn 500 meter – og det er nettopp denne avstanden som lovforsaget krever, samt 300 m avstand til hvalrosser på havet.
I dagens reiseliv er det vanlig praksis at turister får oppleve isbjørn fra skip eller småbåt på avstand mye mindre enn 500 m. Bruk av skip eller båt gir anledning til å gjøre dette på en trygg måte uten å forstyrre dyrelivet hvis det gjøres med vett og erfaring. Da er det fullt mulig å gjøre det uten å utsette mennesker eller dyr for fare og uten å forstyrre dyrelivet. Ser man at isbjørnen reagerer på båtens tilstedeværelse er det bare å trekke seg tilbake og så kan man operere uten å forstyrre dyret utover at det kanskje går noen meter bort.
Ifølge Svalbardmiljøloven slik som den er og har vært i mange år er det allerede strengt forbudt å oppsøke isbjørn på en slik måte at det kan oppstå fare for mennesker eller dyr eller som kan forårsake forstyrrelser (men ellers er det per i dag ikke forbudt å nærmere seg isbjørn). Dermed er det ikke behov for enda strengere regler, men det er håndhevelsen av loven som kan være problematisk hvis folk foregår på en uforsvarlig og ikke akseptabel måte.
Det er ingen kunnskapsgrunnlag som tyder på at forstyrrelse av isbjørn ved turister er et problem. Det finnes sikkert enkelte tilfeller av oppførelse som ikke er akseptabel, uansett om det er snakk om turister (med eller uten guide), fastboende, vitenskapsfolk eller folk som representerer offentlige etater. Men slike tilfeller er allerede tatt være på av dagens lover, det er håndhevelsen av loven som gjerne er mangelfull i avsideliggende områder men ikke loven selv. Det er et problem som løses ikke gjennom enda strengere lover. Og som sagt finnes det ingen kunnskapsgrunnlag som tyder på et problem på et nivå som lovgiveren bør ta seg av.
Og så var det snakk om hvalrosser. For noen år siden har Norsk Polarinstitutt gjennomført et forskningsprosjekt for å undersøke innflytelsen av trafikk på hvalrosser. Det ble brukt automatiske kameraer på en rekke lokaliteter som samlet data i flere år. Så kom man til konklusjonen at ferdsel – det vil i hovedsaken si turister – ikke utgjør et problem for hvalrossbestanden.
Det er nok disse lovforslagene som offentligheten utenfor Svalbard og Norge vil i første rekke føle seg berørt av. Men det var ikke det hele:
Kontroversielle lovforslag (4): sertifisering av guider
Det neste lovforslaget tar seg av sertifisering av Svalbardguider. Det er vel få som vil nekte at her er det behov for handling og her kunne man allerede ha gjort noe for mange år siden. En meningsfull og praktikabel sertifisering av guider er noe som berørte bransjer, bedrifter, organisasjoner (som Svalbard Guide Association) og enkelte guider vil ønske velkommen. Men det aktuelle forslaget går ut på å heve guiden fra et helt ubeskyttet yrke opp til en posisjon hvor det kreves så mange sertifikater at det er vel bare få som vil kunne fortsette slik som de står, om noen i det hele tatt. Slik som saken står til må ikke-fastboende guider regner med kostnader mellom 100.000 og 200.000 kroner for å få sertifiseringen som kreves. Det er ikke vanskelig å spå at det vil la bransjen stå uten guider. Også gamle guider med mange års erfaring i bransjen vil tenke seg godt om før de satser med så store innvesteringer, spesielt med tanke på utviklingen ellers. Det er mye viten og erfaring som står i fare for å gå tapt.
Kontroversielle lovforslag (5): ikke-norske statsborgere i Longyearbyen kan tape den lokale valgretten
Dette lovforslaget står ikke sentralt i denne sammenhengen med ferdsel og turisme, men er noe som man også må vurdere for å skjønne hvordan den politiske værsituasjonen over Svalbard utvikler seg for tiden. Tanken om å ta den lokale stemmeretten bort fra en del av lokalbefolkningen er noe som mange mener hører ingen plass hjemme i et modernt, demokratisk og liberalt samfunn.
Juridisk kritikk
Den nevnte juridiske uttalelsen belyser først og fremst den mulige stengningen verneområdene, som utgjør den største delen av øygruppen, men også guide-sertifiseringen. Uttalelsen ser begge forslag veldig kritisk.
Generelt kritiseres at lokalbefolkningen, deres politiske representanter og berørte bransjer og bedrifter ikke be hørt i en tidlig fase av prosessen. Det er ikke før den nåværende høringen at de som ser seg berørt har anledning til å uttale seg, ganske sent i prosessen hvor det er vanskelig å gjøre store forandringer eller til og med gi saken en annerledes retning. Det er mange som er redd for at innspill gitt i høringen vil ikke bli vurdert på en måte som gjør at man faktisk har en innflytelse på resultatet.
Utover dette er det mye som advokatene ser veldig kritisk i uttalelsen, etter Svalbardpostens oppsummering:
Tvil om tilstrekkelig hjemmel for forslaget om forbud mot ilandstigning.
Mangelfulle utredninger og manglende kunnskapsgrunnlag.
Ikke i tilstrekkelig grad begrunnet behovet for så inngripende tiltak
Ikke vurdert sårbarheten på hver lokalitet (heller ikke de som skal være åpne).
Ikke fulgt anbefalingen fra NINA, eller «hørt på» Norsk Polarinstitutt. Dette gjelder blant annet forslaget om avstandskrav til isbjørn.
Feilaktig bruk av føre-var prinsippet.
Ikke vurdert andre former for tiltak enn den strengeste formen.
Ensidig og negativ fremstilling av turismen på Svalbard, spesielt cruiseturismen.
Lovforslaget av Justis- og Næringsdepartementet ser advokatene også veldig kritisk:
Ikke utredet konsekvensene for næringen, f.eks. når det gjelder guidesertifisering: Kostnader per ikke fastboende guide er antatt å ligge på ca 100.000 – 200.000 kroner.
Ikke vurdert kapasitet/kompetanse og levering lokalt.
Hvor mange stillinger må til for å behandle alle søknader om ferdsel utenfor planområdene (fra besøkende og andre individuelle reisende)? Kostnad og saksbehandlingstid?
Ikke utredet konsekvensene for folk og samfunn: Hvilken betydning får forslagene for bolyst og investeringsvilje.
Fasit
Advokatenes budskap er klart og tydelig: lovforslagene bør tilbaketrekkes og regjeringen bør starte prosessen helt på nytt, med en god definisjon av verne- og andre mål som man vil oppnå, et godt kunnskapsgrunnlag og en god vurdering av hjemmelen.
Samtidig uttaler representanter som Ronny Brunvoll (Svalbard Reiseliv) seg skeptisk om regjeringens vilje til å lytte. Og advokaten Geir Steinberg i Haavind sier: «Det er gjerne vanskelig å å trekke tilbake forslag. Det ville være en innrømmelse av ikke å ha gjort godt nok arbeid.»
Men som det heter i fjellvettreglene: det er aldri for sent til å snu.
Klikk her for å åpne Miljødirektoratets sider med forskjellige dokumenter i saken og adgang til høringssiden. Høringsfristen er forlengret til 1. mai 2022.
Posteren "Svalbardhytter" (70 x 100 cm) viser mangfoldet av Svalbards hytter i forskjellige landskap. Posteren nytes best sammen med boka "Svalbardhytter".
Boka supplerer posteren Svalbardhytter. Den forteller historiene bak hyttene på tre språk mens posteren visualiserer de mange variasjonene av hyttene i Svalbards forskjellige landskap.
Denne boka er ikke bare den mest omfattende Svalbard-guidebok med informasjon angående alle relevante fagområder, men den er samtidig en fotobok med mange bilder som illustrerer Svalbard sitt landskapelig mangfold, sammen med dyre- og plantelivet sitt i sin helhet.