Lokale turoperatører sliter med en halvering av gjestetall og omsetningstap av 65 % i gjennomsnitt, et tall som kan være enda større i noen tilfeller. Noen bedrifter ville glede seg over igjenværende omsetninger av 35 % sammenlignet med året før. Det er for tiden bare turister fra fastlandet som kommer til Longyearbyen, men også her er strømmen svært begrenset.
Vintersesong på Svalbard:
vil stort sett ikke skje i år heller.
Men lokale reiselivsbedrifter kan i det minste se frem til tilskudd på 40 millioner kroner fra Oslo, noe man håper vil bidra til at bedriftene overlever slik at kompetanse og utstyr kan tas i bruk igjen snarestmulig når Svalbard, Norge og verden legger korona-mørketiden bak seg.
Foredragsserien «den arktisk onsdagen» med 6 online presentasjoner av Birgit Lutz og Rolf Stange er nu gått av stabelen – men det var ikke det hele! Arrangementet har vist seg å fungere veldig bra og det har skapt mye glede både hos publikum og hos oss, og derfor er det ikke aktuelt bare å slutte her nå nå.
Mosaic-ekspedisjonen med isbryteren Polarstern blir temaet av det neste foredraget, 3. mars, i serien «den arktiske onsdagen».
Birgit og jeg er da ikke de eneste som har noe å fortelle om Arktis. Udo Zöphel kommer med et bidrag og snakker om sine opplevelser og eventyr under Mosaic-ekspedisjonen med isbryteren Polarstern som i fjor vinter drev med isen over Polhavet. Klikk her for flere opplysninger om dette foredraget. Foredraget blir på tysk.
Longyearbyen skimaraton som var planlagt den 17. april ble nå avlyst den andre gangen på råd. Svalbard Turn så ikke noe annet valg med tanke på koronasituasjonen. I tillegg til skuffelsen kommer mye administrasjon og finansielle tap for Svalbard Turn. Longyearbyen taper et arrangement som er blitt stort og viktig i de siste årene, med mange hundre deltakere fra Norge og mange andre land som den lokale reiselivsbransjen kunne regne med til og med 2019, den siste maratonen som hittil faktisk gikk av stabelen.
Svalbard skimaraton i Longyearbyen ble nå avlyst andre gang på råd på grunn av korona.
Svalbard Turn satser nå på konvensjonell maraton som er planlagt den 5. juni. Påmeldte til årets skimaraton kan omboke til neste skimaraton, 23. april 2022. Det inkluderer mange som skulle ha vært med i fjor, i 2020.
Regjeringen meddeler at de strenge kravene for skipsbasert turisme forblir i kraft til og med slutten av april.
De fleste turoperatører som driver med flerdagskystcruise på Svalbard måtte kansellere hele sesongen i 2020. Det var bare noen få skip inkludert Cape Race, Origo og Le Boreal som gjennomførte noen cruise med strikte hygieneregler og uten problemer med korona (SarsCov-2, Covid19). Men utbruddet på Hurtigrutenskipet Roald Amundsen viser klart at det er vanskelig å stenge et virus ut.
Blant restriksjonene er en reduksjon av passasjerkapasiteten med 50 %, noe som gjør det umulig for mange skipseiere å drive økonomisk virksomhet. Cruise med skip som har kapasitet til mer enn 200 passasjerer er generelt ikke tillatt. Det vil, som en kunne forvente, gjelde utover våren. Besøk Lovdata.no for mer informasjon om gjeldende regelverk.
MS Origo: et av få skip som gjennomførte flerdags-kystcruise på Svalbard i 2020.
Regjeringen vil uttale seg til og med 1. mai om en eventuell forlengelse eller tilpasning av kravene.
Krav om koronatesting som gjelder alle reisende til Svalbard ser ut til å være litt av en spontan idé: i praksissen skaper den en god del vanskeligheter. Kravet ble innført siste fredag. Nå må alle som reiser til Longyearbyen ha negativ koronatest som må ikke være eldre enn 24 timer. Varsel om kravet ble gitt ikke før torsdag ettermiddag, bare noen timer før den trådte i kraft. Hverken Sysselmenner eller Longyearbyen Lokalstyre ble informert på forkant.
Det er så vidt mulig å få tak i hurtigtest på flyplassen i Tromsø, men teststasjonen skal snart nedlegges ifølge Svalbardposten. Dermed er det bare adgang til PCR-test, men da tar det gjerne opp til 3 dager til man får resultat, noe som åpenbart ikke holder mål i denne sammenhengen.
Koronatest kreves på reisen opp til Svalbard.
Fra offisiell side heter det at alle reisende at selv ansvarlig for å få testresultat på plass tidlig nok før avreise, noe som vil i praksis bety at man må planlegge reise med overnatting, uten garanti at det holder med det. Da spiller det neppe en rolle at man må selv betale for å bli testet.
Turoperatører i Longyearbyen varsler om permittering
Det finnes nesten ingen internasjonal trafikk til Longyearbyen. Reisende til Svalbard er bare fastboende og turister fra fastlandet, og sistnevnte kommer i tall som kan anses som homeopatisk sammenlignet med det bransjen var vant til til og med 2019. Store lokale turoperatører har nå varslet om permittering. Hurtigruten Svalbard snakker om å sende omtrent 40 av 100 delvis eller 100 % hjem, mens Svalbard Adventures permitterer 20 av 70 ansatte med 50 %. Det er usikkert nå disse kan begynne å jobbe igjen fullt. Vanligvis er februar starten av den viktige vinter-hovedsesongen.
Støtteordningene ikke realistisk
John Einar Lockert, leder i Svalbard Adventures, føler seg «holdt for narr», som han sier til Svalbardposten. Bedrifter taper adgang til offentlige penger ved å holde hoteller etc. åpent, mens det finnes tilbud om støtte til omstillinger, noe de fleste bedriftene for tiden ikke har økonomi til uansett. Spontane krav om koronatesting for reisende som siste uke opplever Lockert heller ikke som hjelpsom.
Reiselivet er i vanskelig farvann, og det er lite i sikte om gjør ting bedre.
Mange selvstendige guider står ute i storm og regn
Mange guider er ikke ansatte, men jobber på oppdrag, sesonbasert og gjerne for forskjellige oppdragsgivere. Det er disse som blir gjerne glemt når det er snakk om støtteordninger. Som andre selvstendige tjenesteytere opplever mange guider vanskelige tider. Mange prøver å finne løsninger i andre næringer, eller er avhengige av partner, familie og venner.