Store Norske Spitsbergen Kulkompani (SNSK) har fått tillatelse fra Sysselmannen til å bryte isen i Van Mijenfjorden.
Van Mijenfjorden er den enesten fjorden på Spitsbergens vestkyst som fortsatt er islagt over større arealer, fordi fjorden er nesten avstengt fra haved av Akseløya som ligger tvers i inngangen.
owner of the former coal mining settlement of Sveagruva, has got permission from the Sysselmannen to break the fjord ice in Van Mijenfjord to the harbour of Svea. Isen er viktig for dyrelivet, spesielt på denne årstiden: snart vil ringseler hvile og føde der og isbjørner går og jakter.
Myndighetene vet hvor viktig isen er for dyrelivet og gir vanligvis ikke tillatelse til å bryte den. Til og med ikke-destrtuktiv ble nylig inneskrenket med forbudet mot motorisert ferdsel på isen i Tempelfjorden for å forhindre forstyrrelser av dyrelivet, noe som bare skjer i tilfeller av hensynslos oppførelse som uansett var forbudt allerede før. Slikt ferdselsforbud ble også vurdert for Rindersbukta som ligger innerst i Van Mijenfjorden, men her ble det (hittil) ikke innført.
Andre regler gjelder tilsynelatende for andre aktører, eller de samme reglene får en annerledes interpretasjon. Sysselmannen legger i sin pressemelding vekt på at «All ferdsel på Svalbard skal foregå på en måte som ikke skader, forsøpler eller på annen måte forringer naturmiljøet eller kulturminner eller fører til unødig forstyrrelse av mennesker eller dyreliv. Av dette følger etter Sysselmannens vurdering at bryting av is i utgangspunktet er forbudt.» Men i dette tilfellet ble Store Norskes økonomiske interesser gitt høyere prioritet enn miljøet.
Backgrunnen er at Sveagruva er snart tom for diesel. Lageret var ment å holde ut til sommeren 2019, men forbruket denne vinteren har vært høyere enn planlagt. Det er ikke bare snakk om drivstoff til biler og annet utstyr, men også brensel til kraftverket som går på diesel og leverer elektrisitet og varme til Svea.
Uten diesel må Svea evakueres og man frykter skader på infrastrukturen, noe som kan fort bli veldig kostbart. Derfor får Store Norske lov til å bryte isen og frakte diesel inn til Svea rundt månedsskiftet mars-april. Teknisk sett er det også mulig med transport over land fra Longyearbyen, men dette ville kreve opp til 60 doserturer og Sysselmannen vurder totalbelastningen og potensiale for forurensing ved slik transport høyere og foretrekker skipstransport.
Tidligere var det ikke uvanlig å bryte isen i Van Mijenfjorden om våren for å skipe ut kull. Men nå er det andre tider: det er ikke lengre kullproduksjon i Sveagruva og det er mindre is i Spitsbergens fjorder ellers og andre får ikke en gang lov til å ferdes på isen noen steder uten å ødelegge den. Det kommer ikke som en overraskelse at tillatelsen til å bryte mer enn 30 kilometer av gjennomgående fjordis i Van Mijenfjorden blir mottatt med kritikk.
Det blir spennende å følge med været i dagene etter isbrytingen: hvis det blir kalt og stille får isen legge seg igjen ganske raskt. Blir det storm, er det fare for at større områder av fjordis som er svekket blir brytt opp.
Sysselmannen har innført ferdselsforbud på fjordisen i Tempelfjorden for motorisert trafikk, dvs snøskutere. Det har allerede vært debatt om dette i en stund, og nå er det i kraft fra onsdag (13.03.) som Sysselmannen opplyser på hjemmesiden.
Isbjørn vandrer ofte på fjordisen i Tempelfjorden, den hviler og jakter på sel der. For tiden er det ei binne med to unger og en enslig bamse som holder til i Tempelfjorden. Snart vil også ringselen begynne med å kaste der.
Ferdselsforbud for snøskutere i Tempelfjorden: motorisert trafikk er ikke tillatt i den røde sonen. Lenger vest er det tillatt å krysse på den korteste farbare ruten. Kart: Sysselmannen på Svalbard).
Det har vært flere tilfeller både i år og tidligere da dyr ble forstyrret av skuterbøller. Det fleste oppfører seg pent og holder avstand og kontroll på gassen når situasjonen krever det. Dette gjelder både fastboende og turister, som flest (men ikke utelykkende) ferdes i organiserte turopplegg i dette området. Det har funket bra i mange år, bortsett fra hensynsløs atferd av individuer her og der. Men det er dessverre alltide noen som ikke har kontroll på seg selv.
Sysselmannen ser seg åpenbart ikke i stand til å gjennomsette regelverket som gjelder i tilstrekkelig omfang og har derfor valgt å stenge området for alle: nå gjelder det fullstendig ferdselsforbud for motorisert traffik i Tempelfjorden øst for linjen mellom Kapp Schoultz og Kapp Murdoch. Vest for denne linjen er det lov å krysse fjorden på korteste farbar rute, men det ikke lov å stanse med mindre det er nødvendig av sikkerhetsmessige eller tekniske årsaker. Kryssningen av isen i Tempelfjorden mellom Fredheim i Sassendalen (eller Kapp Schoultz) og Kapp Murdoch er en del av en hyppig brukt snøskuterrute nordover, eksempelvis til Pyramiden.
Brefronten av Tunabreen i Tempelfjorden er nå utenfor rekkevide for de fleste.
Dette gjør brefronten til Tunabreen umulig å nå for de fleste. Før hadde det vært et veldig populær turmål for både fastboende og tilreisende.
Ferdselsforbudet gjeldet inntil videre opplysninger kommer fra Sysselmannen, men ikke utover 01 juni.
Ikke motorisert trafikk (skiløpere, hundesleder) er ikke berørt. Skipstrafikk vil også være mulig i Tempelfjorden så snart isen er gått.