spitzbergen-3
fb  Spitsbergen Panoramabilder - 360 graders panoramabilder  de  en  nb  Spitsbergen Butikk  
pfeil Fotobok: Spitsbergen - kald skjønnhet pfeil
Marker
Home* Nyheter og reiseblogg → Turist­skip bidrar til øko­no­mien i Lon­gye­ar­by­en

Turist­skip bidrar til øko­no­mien i Lon­gye­ar­by­en

I Lon­gye­ar­by­en, som man­ge and­re steder, er ikke turist­skip noe alle er like gla­de for å se i hav­nen. Crui­senærin­gen, sær­lig med sine stør­re skip, ska­per ikke all­tid entus­i­as­me i Lon­gye­ar­by­en.

Og man­ge i lokal­be­fol­knin­gen har sik­kert irri­tert seg over køer på post­kon­to­ret, super­mark­edet eller den over­fyl­te kafeen, og bilis­ter reage­rer regel­mes­sig med ufors­tåel­se på turis­ter som for­veks­ler vei­en mel­lom hav­nen og sen­trum med et for­tau. Det er tyde­lig å se på de aktu­el­le dage­ne.

Turistskip, Longyearbyen

Skip i alle stør­rel­ser kom­mer til Lon­gye­ar­by­en. Alle leg­ger igjen pen­ger.

Men usyn­lig er det and­re ski­pene brin­ger med seg til Lon­gye­ar­by­en, nem­lig mye pen­ger. Det er selv­sagt ikke nød­ven­dig­vis de som ikke får plass på kafeen eller kjø­rer slalåm i gangf­art på vei­en, som får bank­kon­to­e­ne fylt opp. Men belø­pe­ne er bety­de­li­ge, og en bety­de­lig del av dis­se for­de­les bredt via løn­nin­ger til en rek­ke tje­nes­tey­te­re og salg i butik­ker.

Nå fore­lig­ger det tall for 2024:

  • De noe mind­re ski­pene («ekspe­dis­jons­ski­pene») la igjen 235 mil­lio­ner kro­ner i Lon­gye­ar­by­en.
  • For de stør­re crui­seski­pene er det tils­va­ren­de tal­let 112,5 mil­lio­ner kro­ner.
  • Pas­sas­je­re­ne på de mind­re ski­pene lig­ger også foran når det gjel­der per­son­lig for­bruk: I gjen­noms­nitt bruk­te ekspe­dis­jons­skips­pas­sas­je­re­ne 8090 kro­ner per hode, mens crui­se­pas­sas­je­re­ne bruk­te 1886 kro­ner.
  • Ny-Åle­sund had­de 21 000 besøken­de som kom som skips­tu­ris­ter og tjen­te 14 mil­lio­ner kro­ner på dem.

Det­te er bety­de­li­ge tall, sær­lig for­di det er snakk om svært små byer: Rent mate­ma­tisk leg­ger skips­tu­ris­tene igjen rundt 94 000 kro­ner til hver av Lon­gye­ar­by­ens rundt 2500 inn­byg­ge­re. Det­te inklu­de­rer hav­ne­av­gif­ter, som kom­mu­nen, selv om den eier hav­nen, av juri­dis­ke grun­ner ikke kan dis­pon­e­re fritt over, men også hotel­ler, butik­ker, restau­rant­er og loka­le tur­ope­ra­tø­rer.

Det had­de vært inter­es­sant å vite nøyak­tig hva dis­se sum­me­ne bru­kes til, og hvor pen­gene går. Det­te frem­går imid­lert­id ikke av den tilg­jen­ge­li­ge informas­jo­nen. Den kom­mer fra en rap­port som det dans­ke kon­su­lent­sels­ka­pet Epi­ni­on har utar­bei­det for brans­je­fo­ren­in­gen Visit Sval­bard. De fant tal­le­ne så høye at de i førs­te omgang spur­te lever­an­dø­ren om å sjek­ke på nytt for feil. Rap­por­ten vis­te seg imid­lert­id å være kor­rekt, og noen av nøk­kel­t­al­le­ne er nå publi­sert i Sval­bard­pos­ten.

Tilbake

BØKER, KALENDER, POSTKORT OG MER

Dette og mye mer får du i Spitsbergen-Svalbard nettbutikken.

Siste modifikasjon: 30.01.2025 · Opphavsrett: Rolf Stange
css.php