Det hadde begynt å blåse ganske kraftig, men vi fikk oppdage kunstparken på Tranøy i vakker solskinn. Hvert år over en lengre periode har man tilføyd et eller annet kunstverk, ofte en skulptur, forskjellige steder. Ved å lete etter kunstverkene med hjelp av et kart får man en fin rundtur over hele plassen inkludert noen steder man eller kanskje ikke ville blitt oppmerksom på.
Med hjelp av vind og seil kom vi senere en annen plass vi kanskje ikke ville blitt oppmerksom på, nemlig Bøvika på Engeløya. Der kunne vi glede oss over en vakker strand og en fantastisk solnedgang.
Henningsvær er som kjent en av Lofotens vakreste steder og vi brukte morgenen å utforske det lille stedet. Med alt fra geologi (fjellet er 2,85 milliarder år gammelt!), tørrfisk og annen historie og mange andre vakre inntrykk. Og selvfølgelig noen kulinariske høydepunkter, som man vil kunne se i bildesamlingen nederst på denne siden.
Senere satte vi kursen mot Skrova. På turen dit møtte vi en flokk spekkhoggere. Snakk om flaks! En utrolig vakker og fullstendig uventet opplevelse.
Så hadde vi Skrova foran oss med alt den kunne by på, fra den flotte fjellturen, hvite strender og den lille, flotte bosetningen rundt havna.
Enda en dag med kjempevær. Utrolig. Vi kunne nyte det fantastiske landskape i Raftsundet og Trollfjorden med full solskinn.
Solskinn fikk vi også senere på dagen, i Digermulen. Det ble en fin vandring opp til Keiservarden. Litt tungt å gå, med en del dyp, våt snø. Men utsikten vi fikk var mer enn verdt strevet å komme opp.
Yesss, spermhvaler! Med tanke på været måtte det bli i dag. Lite vind og rolig sjø på åpent hav utenfor Andenes. Derfor hadde vi seilet hele natten fra Tromsø for å være på rett plass tidlig på dagen.
Det tok et lite stund, men … plutselig så vi den første hvalen. Og en til. Og en til. Fantastisk. For en dag!
Senere seilte vi til Andenes for å strekke litt på beina. Polarmuseum, fyr, sandstrand, sol …
Tromsø! Det er neppe behov å skrive noe om denne vakre byen. Vi bestemte oss å bruke en hel dag her, noe som gikk bra sammen med våre planer ellers. Og det er jo så mye å se og å gjøre i Tromsø.
Bare kveldslyset når vi ankom Tromsø dagen før var fantastisk. Tromsø on fire!
Jeg hadde et ønske å se Christian Birkelands «terrella» på Tromsø Museum (Norges arktiske Universitetsmuseum) sør i Tromsø. Den hadde vært i kjelleren i flere år, men na er den på utstilling igjen. Litt gjemt, uten store forklaringer. Navnet Birkeland eller begrepet terrella blir ikke nevnt. Likevel, det var et milepæl i nordlysforskningen denne gangen, og helt klart noe jeg ville se.
Men det var bare én sak av mange. Som sagt, det er jo så mye her som man kan gjøre …
Det var en vakker morgen i Skjervøy. På den lille øya ligger områdets største tettsted med 2400 innbyggere. Stedet ble verdensberømt i 1896 når Fritjof Nansens Fram nådde frem dit etter 3 års drift i isen over polhavet. Nansen og Johansen hadde som kjent forlatt Fram ett år tidligere for å gjøre et fremstøt til nordpolen. Dit nådde de ikke, men de kom til Frans Josefs Land og senere til Vardø – en uke før Frams ankomst til Skjervøy. Berømte historier!
Men det som de fleste av oss var nok mer opptatt av var en tur på Lailafjellet. Det er, med 205 moh, neppe områdets største fjell, men utsikten fra toppen er likevel upåklagelig!
Senere satte vi kursen mot Tromsø. Vakre inntrykk av landskap og kveldslys underveis.
Det har vært en ganske lang dag igjen så det får holde med noen få ord og noen bilder. De får fortelle om en veldig vakker morgentur i Øksfjord og ankomst i Skjervøy i snøfall.
Da er vi i gang igjen, med en ny sesong «Arktis under seil» med gode gamle Meander i Alta. Og vi tok det seriøst med «under seil». Det var kjempevær, med litt frisk vind og sol.
Dermed fikk vi seile et godt stykke i Altafjorden og Stjernsundet. For en start!
Dagen endte i Øksfjorden, med en liten spasertur rundt den lille bukta med havna eller til Vassdalsvatnet som fortsatt ligger helt frossen.
Noen friske inntrykk fra Tempelfjorden som viser litt av områdets og sesongens skjønnhet. Det hadde vært ganske kaldt i det siste og det er is nå i mange av fjordene, mer en ellers i de siste årene som har vært og er så klart preget av klimaendringene. Det er både vakkert og godt med mye is i Arktis, og det gjør det lettere å komme seg frem til mange steder på denne årstiden. Man kan gå eller kjøre (såvidt lovlig) på isen og man kan dra på ski, eksempelvis til den mektige Tunabreen innerst i Tempelfjorden. Det er utrolig vakkert der inne på en finværdag som denne!
Årets Svalbard Skimaraton gikk av stabelen på lørdag morgen. Kraftig vind og kulde gjorde vanskelig og til og med truet å sette en stopper for arrangementet eller kreve en ruteendring. Rasfaren lå på nivå 3 («betydelig») og Todalen er kjent som et område med rasfare.
Svalbard skimaraton gikk for seg på lørdag morgen i Todalen under krevende forhold med kraftig vind og 12 kuldegrader.
Rasfaren ble ivaretatt av et lag av eksperter som gjorde en befaring rett før start med helikopter og på bakken og etter deres tommel-opp kunne løpet begynne med en liten forskinkelse. Antall deltaker lå på hele 648. Blant dem var kjendiser som OL-vinneren Olaf Tufte samt flere proffer, ambisiøse amatører, fritidsidrettsutøvere og familier med barn som tok anledningen til en krevende tur. Deltakerne kunne velge mellom halvmaraton of den fulle distansen.
Petter Soleng Skinstad vant med 2:19:11, tett fulgt av Eivind Vold.
Løpet ble en tøff utfordring, med vind, kulde og i overkant av 400 høydemeter.
Andre steder i verden ville dette synet straks ha ført til en stor politioperasjon. På Svalbard er det helt vanlig med isbjørnvakter flere steder langs løpet 🙂
Det er vel en slags rundbrenner i Longyearbyen. Man kunne uten tvil skrive en bok om forsyningen av den lille byen med strøm og varme. Noen kommer sikkert til å gjøre det en gang (helt sikkert ikke undertegnede). Det er mer en nok å fortelle.
Som kjent (trykk her for en kjapp repetisjon) var Longyearbyens energiforsyning basert på kull i mer enn 100 år. I fjor høst ble den omstilt på diesel. Det er bare en mellomløsning til man har et nytt permanent system på plass som kan levere strøm og varme til Longyearbyen på en pålitelig og miljøvennlig måte, helst uten CO2-utslipp. Hva det kan være har man allerede debattert om i mange år men fortsatt er det ingen som vet hva det vil bli. I flere leserbrev til Svalbardposten har det vært snakk om et eget atomkraftverk til den lille byen med sine 2500 innbyggere.
Energiverket i Longyearbyen: forsyner folk med strøm, varme og snakkis.
Driftsproblemer og kapasitetsflaskehalser
Men driften av den nye dieselbaserte løsningen har så langt vært alt annet enn knirkefri. Det har vært en del tekniske problemer inkludert en havari av en motor i et reservekraftverk som nesten gikk som en eksplosjon. En ansatt fikk nærkontakt med en del olje og motordeler, heldigvis uten nevneverdige skader.
Forsvaret stiller opp
Etter dette havariet uttalte Sysselmester Lars Fause at Longyearbyens energiforsyning ikke var robust nok, spesielt i den kalde årstiden. Så han tok fatt i telefonen og be Forsvaret å komme til unnsetning. Forsvaret har mobile kraftverk som kan settes opp hvor som helst på kort varsel, og det ble gjort i Longyearbyen innenfor en ukes tid. Forsvarets generatorer er nå byens reservesystem, men det er bare en mellomløsning.
Luftforsvaret kommenterte situasjonen slik at, hvis nødvendig, kunne de evakuere hele Longyearbyen til enhver tid på kort varsel. Dette drastiske tiltaket kan bli aktuelt dersom energisystemt skulle svikte totalt. I dette tilfellet vil det ikke ta mye tid til man vil komme i en svært vanskelig og muligens farlig situasjon, spesielt i den kalde årstiden. Temperaturene i de siste ukene har ofte ligget under 20 minusgrader. Mange hus i Longyearbyen er ganske gamle og har dårlig isolasjon, og hvis fjernvarmen faller borte vil det snart bli umulig å bo her. Uten strøm og varme ville også vannforsyningen snart bryte sammen. Til og med med strøm og varme kan det være ganske krevende i lengre kuldeperioder, som man kunne oppleve i Longyearbyen i det siste.
Prisøkninger ventet
Ingen vet hvordan Longyearbyens energiproduksjon vil se ut i fremtiden. Men én ting er klar: den vil koste mye penger. Den lille byen vil neppe kunne betale hele prislappen selv, og pengestøtte fra regjeringen vil spille en sentral rolle. Likevel vil det uten tvil også koste lokalbefolkningen og næringslivet dyrt. Det er klart at man vil få økende priser, ut fra et allerede veldig høyt prisnivå. Lokalstyret debatterer saken mens jeg skriver.
Dieselkraftverket drives uten tillatelse
For å gjøre saken enda «bedre» ble det nylig kjent at dieselkraftverket drives for tiden uten nødvendige tillatelser. Ledelsen i Svalbard Energi AS, som eies av Longyearbyen Lokalstyre, gikk ut ifra at det holder med tillatelsen som galdt kullkraftverket, også med tanke på at utslippene fra dieselkraftverket regnes generelt som lavere. Det er det faktisk folk som tviler på, men uansett har Miljødirektoratet nå gjort det klart at det er ikke nok med den gamle tillatelsen. Nå jobber man med å få papirene i orden. Det var sikkert med lettelse at man fikk høre at Miljødirektoratet vet om den sentrale betydningen som energiverket har for Longyearbyen og at de har ingen planer om å kreve driftstans.
Energiverket i Longyearbyen: «legalise it» 😅
med et diskré hint mot en helt annen debatt.
Uten egen interesse i saken som ble tilføyet det opprinnelige bildet skapt av Wolfang Hübner-Zach.
Det fantes forresten også en dieselkraftverk i den tidligere gruvebosetningen Sveagruva i Van Mijenfjorden. Det meste av Svea ble ryddet opp og fjernet de siste årene. Det finnes folk som kjente til kraftverket i Svea mens den var i drift som sier at det ville vært helt perfekt for Longyearbyen.
Energiverket fra Svea ble til skrapjern for ikke lenge siden.
Men generatorene til Lunckefjellet, Sveas siste gruve (som aldri ble tatt i produktiv drift) vil snart bli installert i Longyearbyen og tjene som reservesystem, slik at Forsvarets generatorer kan flyttes tilbake.
Man forventer neppe å finne mye fisk i Svalbards elver som har vann løpende bare i noen få måneder om sommeren. Sjørøya er vel kjent og en populær matfisk. Den finnes spesielt i større innsjøer og laguner og i korte, men forholdsvis store elver som forbinder disse innsjøene og lagunene med havet. Den invasive pukkellaksen er også blitt ganske vanlig, han finnes på de samme stedene som sjørøya.
Fisk i Svalbards elver: sjørøye og pukkellaks.
Når du tar en tur østover fra Longyearbyen, eksempelvis til Tempelfjorden eller østkysten, vil du passere Eskerfossen i Eskerdalen. Det er et vakkert sted og her tar man gjerne en pause.
Eskerfossen om vinteren.
Kommer du til Eskerfossen nå vil du kunne se noe som man neppe forventer å se: innfrysset i fossen, rett under isens overflate, ser man fisk.
Eskerfossen med fisk.
Det å se fisk i en frossen foss er vel uvanlig og overraskende nok i seg selv. Men det kommer i tillegg at det er snakk om en type fisk som ikke er kjent fra Svalbards elver og sjøer.
Enda en invasiv art? Er den kommet lange veier, eller var evolusjonen uvanlig rask? Har det å gjøre med klimaendringene? Russerne? Romvesener? ..?
Fisk i Eskerfossen, snudd 90 grader for bedre visning.
Gåtens løsning er nok mer av den profane sorten. Bildene ble tatt 2. april, og det er vel kjent hvilken dag som står i kalenderen før den 2. april.
Det er rimelig å anta at fryseboksen i Svalbardbutikken er det eneste stedet på Svalbard hvor man ellers vil kunne finne denne fiskearten 😄
Med dette litt forsinkete aprilspøket (dets opphavsmann forresten er ukjent for meg) ønsker jeg alle besøkere til denne siden en fortsatt glad april måned!
12 kilometer nord for Eskerfossen ligger Fredheim.
Der kan man nyte denne utsikten av den vakre Tempelfjorden.