Cruisebransjen har satt i gangen med sesongen på Svalbard, så langt den første uten større hindringer fra korona siden 2019. Vinteren har såvidt bare begynt å slippe grepet, øyene er fortsatt stort sett snødekt, det er fastis i mange fjorder og bukter og mye drivis på nord- og østkysten.
Så har man gått i gang med flerdagsturer allerede for flere uker siden, og dagsturene fra Longyearbyen ble operert så tidlig som i mars. Man behøver ikke å gå så veldig langt tilbake i historien for å se helt andre forhold, med en vintersesong som varte til rundt midten av mai og deretter en pause av flere uker uten større aktiviteter før sommersesongen begynte med båt og skip, den gangen – for kanskje 20 år siden – med et langt mindre antall fartøy enn i dag. Men det er historie nå, i dag brukes snøskuter, båt og skip samtidig i måneder før man virkelig kan snakke om sommer. Turoperatørene tar sine fartøy i bruk tidligere og tidligere med hvert år som går, noen så tidlig som i mars.
Nå har vi passert midten av mai og det er flere dusin skip i Svalbards kystfarvann, og det har allerede vært flere hendelser som har tiltrukket negativ oppmerksomhet selv om sesongen har såvidt bare begynt for de fleste. Bilder går rundt på sosiale media som viser møter mellom isbjørner på isen og mennesker på båter på svæert kort hold. Disse bildene har tiltrukket diskusjon og mye kritikk, og saken ble tatt opp blant annet av NRK, hvor det hevdes allerede i overskriften at «Isbjørner forstyrres døgnet rundt av turister».
Isbjørn på fastis ved siden av et skip parkert ved iskanten: hvem besøkte hvem, hvem ble oppsøkt, hvem ble forstyrret eller til og med satt i fare? Kanskje: ingen. (Arkivbilde, 2015).
Den offentlige diskusjonen blir fuelt av slike bilder som dette her som viser en isbjørn og et skip med turister rett ved siden av hverandre. Slike hendelser har forekommet på Spitsbergens vestkyst også nå i mai, bildene sirkulerer på nettet, diskusjonen går høyt og Sysselmesteren har varslet at man vil ta saken(e) opp.
Dette kan det ikke være tvil om: brudd av lover og regler, inkludert uskrevne regler basert på etikk, viten og god skikk og bruk, er helt uakseptabelt og hvis det er snakk om lovbrudd er det absolutt på sin plass med oppfølging fra Sysselmesterens side.
Lovbrudd, uetisk handling eller akseptabel hendelse?
Men spørsmålet er hva det er som vi snakker om. Det er tilsynelatende klart og lett å forstå: mange som kommenterer saken offentlig som NRKs journalist tar det som en selvfølge at isbjørnen ble forstyrret av turistene, til og med «døgnet rundt». Man hva ser vi egentlig på bildene som den på denne siden eller på det som tiltrakk så mye oppmerksomhet nylig på nettet? Fotografen har i mellomtiden forresten valgt å fjerne bilde fra nettet fordi det har skapt så mye debatt. Men dette bildet viser en situasjon ganske lik som den på bildet her på siden – bare at den ble tatt fra en annen båt i nærheten som ellers ikke var direkte involvert i hendelsen. Så, er en hendelse som denne problematisk, kanskje til og med et lovbrudd?
Jeg har vært en del av bransjen i over 20 år og jeg har vært i lignenede situasjoner oftere enn én eller to ganger: et skip, gjerne et lite fartøy, parkert ved iskanten eller mellom isflakene. En isbjørn som får lukt av båten selv om den er langt borte. Isbjørner er gjerne nysgjerrige og det er slett ikke uvanlig at dyret bestemmer seg å komme nærmere for å ta en titt på det som lukter så rart. Så kommer han (eller hun, begge kjønn kan være nysgjerrige) mot båten, enten langsomt og forsiktig eller i noen tilfeller til og med løpende. Det hender at bjørnen kommer så nært inn på fartøyet at den presser nesen mot skrogen. Utover mange år ble mange bilder tatt av isbjørner som kikker inn gjennom et kuøye. Folkene ombord tar bilder. Etter hvert blir det nok kjedelig og isbjørnen vil skjønne at her er det ingen mat eller annet å få og den vil dra sin vei.
Det er selvfølgelig vanskelig å si hva som faktisk skjedde i en konkret situasjon med mindre en har vært på stedet. Det er mange som uttaler seg nå men veldig få som så hva som faktisk skjedde. I dette tilfelle var jeg faktisk i det samme området, for langt unna for å kunne se detaljer men man kunne i hvert fall se noe. Det vil jeg komme tilbake til senere.
Generelt kan man jo tenke seg et vidt spekter av mulige hendelsesforløp. Kanskje gjorde folkene ombord noe aktivt for å tiltrekke bjørnen? Har de til og med fôret den slik at den skulle komme enda nærmere og bli en stund slik at alle kunne ta bilder? Begge deler er strengt forbudt av Svalbardmiljøloven slik som den ble innført i 2001, begge scenarier er helt uakseptable og ville absolutt kreve en kraftig reaksjon fra offisielt hold, det kan det ikke være noen diskusjon om.
Men med mindre det foreligger noe som peker mot at noe slikt faktisk skjedde – og det er ikke tilfellet – er det ingen grunnlag å annta at noe uetisk eller til og med ulovlig ble gjort: tilstedeværelsen av en båt, parkert ved eller inne i isen, er often mer enn nok for tiltrekke en isbjørns oppmerksomhet og nysgjerrighet, og da kommer den gjerne for å se nærmere på fartøyet (eller hytta, teltet, …). Da er det isbjørnen som velger hvilken vei og hvor langt den skal gå. Det er ikke uvanlig, det er ikke uetisk og heller ikke ulovlig. Med mindre det kan oppstå en situasjon som involverer fare for mennesker eller dyr. Men ombord på et skip, inkludert mindre fartøy, er folk generelt ikke i fare for isbjørnangrep (og dermed er det ingen risiko for bjørnen heller). Bare hvis båten er så liten at bjørnen kunne – i teorien – hoppe ombord i en rask bevegelse, med et kjapp sprang, kunne man nok tenke seg farlige scenarier. Noe som ville forutsette et veldig uvanlig adferd av isbjørnen: slike hendelser har forekommet på Svalbard mange ganger i alle år, men jeg har aldri hørt om at en isbjørn hopper på et skip hvor folk står på dekk (at den klatrer ombord mens alle sover er en helt annen sak, det har selvfølgelig skjedd mer enn en gang, men det er en helt annen sak).
Så, hva sier loven? Dette står i Svalbardmiljølovens §30: «Det er forbudt å lokke til seg, forfølge eller ved annen aktiv handling oppsøke isbjørn slik at den blir forstyrret eller det kan oppstå fare for mennesker eller isbjørn.» Men det var ingen slik handling i møtene med isbjørner som jeg selv har opplevd, ingenting av det som loven beskriver og ikke noe ekvivalent som man kanskje har glemt å ta med i teksten. Menneskene hadde ikke gjort annet enn å sitte på båten, kanskje under en hvileperiode eller opptatt av matlaging, og det var bjørnen som valgte å nærmere seg båten. Ikke den andre veien rundt. Uten unntak.
Så, er det bare fred og ingen fare?
Som sagt, kan man i hvert fall i teorien tenke seg andre hendelsesforløp, inkludert slike som involverer uetisk adferd eller til og med lovbrudd. Men det er ingenting som peker på dette i det som man for tiden kunne og fortsatt kan finne på nettet, i hvert fall så langt jeg kunne se. Jeg har vært i kontakt med personer som var på stedet og jeg har selv vært i området, for langt borte for å kunne se detaljer men det var i hvert fall klart at fartøyet ikke rørte seg, det var parkert i den samme posisjonen i timevis.
Det er forresten et veldig usannsynlig scenario at båten forfulgte isbjørnen i isen. Unntatt mye større og kraftigere skip, vil mindre fartøy neppe være i stande å gjøre dette. Bare ved å spasere på en avslappet måte vil bjørnen lett kunne fjerne seg fra båten om den måtte ønske det, uten at mindre fartøy vil kunne klare å bevege seg i isen raskt nok for å innhente den. Langt fra. Jeg har forresten selv vært på denne båten ganske mange ganger og jeg kjenner skipperen som også var med denne gangen ganske godt. Han forfølger ikke isbjørn. Og som sagt, båten sto stille også denne gangen, det kunne jeg se fra min posisjon. (Isbryting er forresten forbudt med mindre man har særlig grunn og tillatelse til det).
Snøskuter på jevn fastis kan være en helt annen sak, forutsatt at føreren ikke bryr seg om etikk og lover, og det finnes jo folk som ikke bryr seg om noe i det hele tatt, dessverre. Men fastisen (fjordisen) i relevante områder er jo stengt for det meste av motorisert trafikk. Også hurtiggående småbåter i åpent vann kan uten tvil medføre potensiale for reelle forstyrrelser. Det gjelder forresten selvfølgelig ikke bare isbjørn, her kunne man gjerne føre en debatt om slike båter eksempelvis i sammenheng med hvalturer i Nordnorge. Hvorfor har man ikke ikke en generell hastighetsbegrensning i Svalbards eller, såvidt som relevant, fastlandets farvann, i det mindste når det er marine pattedyr i nærheten? Det er helt åpenbart at ikke alle har nok skjønn og etikk for å drive forsvarlig med hurtiggående båter i nærheten av marine pattedyr (som inkluderer isbjørn). Her gjelder det å være oppmerksom og langsomt, stoppe ved første tegn at dyret endrer atferden og snu og trekke seg tilbake så snart man ser at dyret ikke setter pris på menneskets tilstedeværelse. Det er ikke vanskelig, men forutsetter bare litt erfaring og etikk, og dermed følger man samtidig Svalbardmiljølovens §30.
Tilbake til den aktuelle hendelsen i Isfjorden på Svalbard: det er ingenting å se i bildene og det som ble skrevet offentlig – så langt jeg kunne se – som tyder på noe annet, på noe uetisk, kanskje noe ulovlig. NRK-journalist Rune N. Andreassen hevder at «Isbjørner forstyrres døgnet rundt av turister», men i artikkelen finnes det ingenting som tyder på at det faktisk skjer. Man kan få inntrykk at oppslaget forsterker den offentlige debatten som den er basert på – i så fall en sirkulær «argumentasjon» istenfor faktabasert framstilling. Grunnlaget i store deler av den offentlige diskusjonen syner å være at turister og isbjørn i samme området er rett og slett ikke noe som er greit, da behøver man ikke å se på hva som faktisk har skjedd. Og hvis det er lite avstand mellom begge deler så er det jo bare å anta at det kan ikke være noe annet en helt uakseptabel, uetisk og ulovlig.
Eller?
Det overrasker ikke at bildene som har gått rundt på sosiale medier – og som flest kan finnes der, men med unntak – provoserer til diskusjon, spesielt blant dem som aldri har vært borti lignende situasjoner selv. Har man observert slikt fra begynnelsen til slutt, fra isbjørnens nysgjerrige tilnærming til dens fredelige avmars, tviler man på at noe uetisk/ulovlig har skjedd med mindre man har konkret informasjon som peker på det motsatte. Det kan jo hende at de som uttaler seg kritiskt, som NRKs Rune N. Andreassen, vet noe som jeg ikke vet, men det tviler jeg på. Og så langt det er ingenting som tyder på mangen på etikk eller lovbrudd, vil jeg foreslå å holde seg litt tilbake med antydninger om slikt. Dette bør gjelde generelt, men spesielt når man skriver i medier som blir lest i hele landet og utenfor dets grenser.
Og det gjelder enda mer når debatten er i en kritisk fase uansett: lovgiveren vurderer blant annet en påkrevd generell minimumsavstand på 500 meter. Femhundre meter.
Istedenfor å la en isbjørn gjøre som den vil så langt det ikke medfører risiko og fare, vil det bety at man må trekke seg unna ved å starte båten opp og bevege den ut av isen eller få ankeren opp igjen, eller kanskje skremme isbjørnen bort e.g. ved bruk av knallskudd. Men alt dette vil langt mer sannsynlig utgjøre reelle forstyrrelser enn bare å bli hvor man er og la dyret gjøre som det vil så langt situasjonen ikke blir farlig. Og det vil det ikke bli, gitt menneskene er på båten og bjørnen er på isen. Og det er det vi snakker om her. Ikke noe annet.
Rune N. Andreassen bruker i artikkelen som ligger på NRKs hjemmeside forresten et bilde som ble tatt av en av Norsk Polarinstitutts ledende feltbiologer. Han føyer til at isbjørnene – en binne med unge – ble «fotografert på behørig avstand». Jeg anslår avstanden på omtrent 50 meter (femti). En tiendedel av det som nå foreslås som lovlig minimumsavstand.
Posteren "Svalbardhytter" (70 x 100 cm) viser mangfoldet av Svalbards hytter i forskjellige landskap. Posteren nytes best sammen med boka "Svalbardhytter".
Boka supplerer posteren Svalbardhytter. Den forteller historiene bak hyttene på tre språk mens posteren visualiserer de mange variasjonene av hyttene i Svalbards forskjellige landskap.
Denne boka er ikke bare den mest omfattende Svalbard-guidebok med informasjon angående alle relevante fagområder, men den er samtidig en fotobok med mange bilder som illustrerer Svalbard sitt landskapelig mangfold, sammen med dyre- og plantelivet sitt i sin helhet.