For mange år siden måtte man ha skip for å få brev og frakt transportert mellom Svalbard og resten av verden. Så ble kommunikasjonen betydelig raskere da radiostasjonen ble opprettet på Finneset i 1911. Flere tekniske oppgraderinger fulgte i løpet av 1900-tallet.
Men det holdt klart ikke med denne typen samband når SvalSat ble etablert på Platåberget i 1997. Her står en hel del svære antenner, skjult i store kuler som gir dem beskyttelse mot vind og vær. De brukes for å skape et samband med satelliter i polare baner. SvalSat har grodd i alle år siden, og i dag er det ikke mindre enn omtrent 100 antenner som står på Platåberget, i ca. 450 m høyde litt sørvest for flyplassen.
SvalSat på Platåberget vest for Longyearbyen.
Kunder som NASA og ESA liker ikke å vente til en minnebrikke kommer i posten. For å dekke behovet å kunne sende data i realtime ble fiberkabel lagt mellom Longyearbyen og Harstad i 2004. Anlegget omfatter faktisk to kabler som fungerer uavhengige av hverandre for å skape en redundant og dermed veldig robust struktur. Siden kablene ble tatt i drift kan Longyearbyen glede seg over et veldig godt og rask samband (anm.: men brukeropplevelsen til den enkelte kan være annerledes i noen tilfeller, avhengig av hva slags avtale du har).
Kablene på havbunnen utgjør tydelig en veldig viktig og sensitiv del av infrastrukturen. Nesten hele kommunikasjonen mellom øygruppen i nord og resten av verden går gjennom den, og det samme gjelder den viktige trafikken fra og til SvalSat. Mye av det som satelliter gjør i dag går via Platåberget og gjennom kablene. Navigasjon, kommunikasjon mm. som satelliter brukes til og som er av global betydning – SvalSat bidrar til den sikre driften av slike tjenester.
På fredag ble en viktig del av denne infrastrukturen skadet. Tidlig på dagen gikk en av de to kablene ut av drift, som Space Norway opplyser i en pressemelding. Det trengs et spesialskip for a kunne reparere kabelen, og det er ikke fort gjort.
Det holder fullt ut med den igjenværende kabelen å håndtere den hele trafikken, men nå er det ingen redundans. I tilfellet det skulle oppstå et problem med kabel nummer 2 sitter man på Svalbard stort sett igjen uten kommunikasjon. Det er bare det absolutt viktigste som ville la seg håndtere direkte via satellit, og Sysselmesteren har allerede innkalt relevante institusjoner til krisemøte for å være forberedt på alt. Likevel påpekes det fra offisielt hold at det ingen grunn til å tro at man vil faktisk få slike problemer.
Skaden ser ut til å ha oppstått mellom 120 og 130 km borte fra Longyearbyen, i et område hvor dypden faller fra den relativt grunne sokkelen til dypsjøen. Det er ikke uvanlig med store undersjøiske ras i slike områder, og dermed kan naturlige årsaker ikke utelukkes. Men så langt er ingenting kjent med hensyn til årsakene og dermed kan man heller ikke utelukke noe. Det gjelder også mulige straffbare forhold ifølge NRK.
Saken minner om et enda mer mysteriøst tap av sambandet mellom forskningsinstallasjoner på havbunnen utenfor fastlandskysten i fjor, da skjermene knyttet til «Lofoten-Vesterålen Meeresobservatorium» (kort: «LoVe») plutselig ble svarte. LoVe er et sivilt forskningssystem som samler data av forskjellige typer fra havet, inkludert akustiske signaler. Systemet er, med andre ord, i en hviss grad også i stand til å følge med ubåttrafikken i området, og det er det kanskje ikke alle som liker. Det viste seg at det var ikke mindre enn 4 kilometer kabel som var blitt fjernet på fortsatt ukjent vis. En stor del av kabelen ble senere funnet – 10 km borte fra det opprinnelige stedet. Man kan fortsatt ikke utelukke naturlige årsaker, men teoriene som finnes i denne sammenhengen fremstår som litt bisarre med mindre man tror at havstrømmer, hvaler eller til og med kjempeblekksprut kan ta en flere kilometer lang kabel som veier 10 tonn med seg og føre den bort over 10 kilometer (selv om forskerne sier at kjempeblekksprut er faktisk sterk nok til å kunne klare det, i teorien). Bunntråling kan heller ikke helt utelukkes, men ville neppe skjedd uten åt man fikk merke det ombord.
Det er mye ubåttrafikk i norsk farvann. Ikke alle er like glad i å operere offentlig som denne ubåten som ble tatt på slep i Tromsø havn i fjor høst.
Det ble antydet i denne sammenhengen at Russland klart har ressursene som en trenger for å gjøre skader på undersjøiske anlegg og kabler i dypdene det er snakk om her. Det er en av teoriene som norske myndigheter vil se nærmere på, ifølge NRK og internasjonale medier som SPIEGEL Online i Tyskland.
Posteren "Svalbardhytter" (70 x 100 cm) viser mangfoldet av Svalbards hytter i forskjellige landskap. Posteren nytes best sammen med boka "Svalbardhytter".
Boka supplerer posteren Svalbardhytter. Den forteller historiene bak hyttene på tre språk mens posteren visualiserer de mange variasjonene av hyttene i Svalbards forskjellige landskap.
Denne boka er ikke bare den mest omfattende Svalbard-guidebok med informasjon angående alle relevante fagområder, men den er samtidig en fotobok med mange bilder som illustrerer Svalbard sitt landskapelig mangfold, sammen med dyre- og plantelivet sitt i sin helhet.