Deretter fulgte en formiddag på tundraen mellom Farmhamna og Eidembukta og en litt grå, men interessant kveld i Colesbukta. Med mye is i Borebukta og noen få mil under seil mot Longyearbyen, var denne vakre og innholdsrike reisen over. Vi nådde ikke drivisen, men til vår store glede var vi heldige med isbjørnene, og hvilke andre spennende inntrykk og opplevelser disse herlige dagene brakte! Alt dette i en fantastisk atmosfære, som jeg vil takke alle for, først og fremst mannskapet på Meander selvfølgelig – takk til alle, og på gjensyn i juli!
Vi tilbrakte to opplevelsesrike dager nordvest på Spitsbergen, mellom Bjørnhamna og Raudfjorden. På grunn av været ble det dessverre ikke noe av en seilas nordover til driviskanten (bølgehøyden der var 1-1,5 meter på det tidspunktet), så vi tilbrakte en dag i Raudfjorden i stedet. Vi angret ikke på byttet 🐻❄️😎 og kunne nok en gang konstatere at selv med den nå lovpålagte avstanden på 500 meter (300 meter fra 1. juli) er det mulig å få en imponerende opplevelse og flotte bilder.
Jeg har vært ute på tur igjen med SV Meander siden onsdag, men så langt har det rett og slett ikke vært anledning til å ta vare på reisebloggen. Og for nå får det holde med noen bilder, noen få inntrykk fra de to første dagene, fra Longyearbyen til Kongsfjorden.
Disse spørsmålene har vært diskutert i mange år, og nå har regjeringen endelig fattet vedtak og, ifølge en offisiell pressemelding, varslet både nye forskrifter om feltsikkerhet, dvs. for all ferdsel utenfor bosettingene på Svalbard, og for sertifisering av guider.
Begge deler har vært diskutert lenge, særlig en sertifiseringsordning for guider. Hittil har denne betegnelsen vært ubeskyttet på Svalbard, og bortsett fra våpentillatelse kreves det ingen formelt verifiserte kvalifikasjoner for å jobbe som guide på Svalbard. Dette er i ferd med å endre seg: Fra 2027 vil det bli krav om sertifisering.
Alt mulig kan falle inn under overskriften «feltsikkerhet», fra spørsmålet om hvordan man sikrer leir mot isbjørnbesøk til hvorvidt man bør ha våpen i bilen, for eksempel på veien i Adventdalen (det var i hvert fall en del av diskusjonen). En stor del av de aktuelle forskriftene vil imidlertid trolig bare gjelde utenfor forvaltningsområde 10. Dette området omfatter et stort landområde rundt Longyearbyen (Nordenskiöld Land) og Pyramiden (Dickson Land) samt et mindre område rundt Ny-Ålesund. Lokalbefolkningen og turister skal fortsatt kunne bevege seg relativt enkelt innenfor disse områdene.
Guide på jobb (som isbjørnvakt): fra 2027 med sertifikat.
Nøyaktig hvordan dette kommer til å se ut, hva som kreves for å få denne sertifiseringen, om alle guider må ha den eller bare de ledende guidene i teamet, og nøyaktig hva feltsikkerhetsforskriftene vil kreve, kan jeg ikke si noe om ennå. Pressemeldingen er fra i går (6. juni), jeg er på tur med SV Meander og dagene er lange og fulle, så det er ikke mulig å lese de vedlagte dokumentene i sin helhet, og om alle disse «detaljene» faktisk er ferdigbehandlet, er ennå ikke klart. Jeg kommer tilbake til saken her så snart jeg har tid og den relevante informasjonen er tilgjengelig.
Morgenen i Borebukta kan bare beskrives som storslått. Under spennende skiftende (ufarlige, men vakre) værforhold satte vi kursen mot Borebreen.
Ettermiddagen begynte med en liten fottur på det vakre Bohemanneset og deretter seilte vi mot Billefjorden til vi kastet anker i Skansbukta. For en vakker dag, nok en gang!