Norsk diesel for russiske skip? Det som mange vil oppfatte som irriterende er noe som var ganske vanlig til og med oktober i år. De russiske skipene kom ikke til norske havner som Longyearbyen for å bunkre, men norske tankskip seilte ut og møtte kundene sine på havet, både i norske og russiske farvann, som offentlig tilgjengelige bevegelsesdata av relevante fartøy viser.
Da det ble kjent i november oppstod raskt en offentlig diskusjon hvor mange uttalte seg uforstående ovenfor en slik praksis i lyset av den russiske krigen mot Ukraina. Store norske leverandører var raskt ute med å distansere seg og sa at de ikke solgte drivstoff til russiske båter, men kunne ikke garantere det samme for underordnede leverandører.
Fiskebåter pleier å få forsyninger i nærheten av fiskeområdene. Her ligger to russiske skip ved siden av hverandre i Bellsundet på Svalbard og utveksler fisk og gods.
Det var nok en del forvirring om den juridiske situasjonen og utenriksministeriet skrev til Svalbardposten at det er forbudt for norske skip å levere drivstoff til russiske båter. Det inkluderer russisk farvann og det gjelder omfattende siden mars 2023. Under visse omstendigheter var det mulig å levere til og med begynnelsen av mars for å oppfylle eldre kontrakter. Siden kan russiske skip bare kjøpe diesel til eget bruk i Longyearbyen, Båtsfjord, Kirkenes eller Tromsø, men ikke på havet.
Alle leveringer av diesel av norske til russiske skip senere enn mars 2023 var dermed ulovlige. Leverandørene var vel ikke klare over den juridiske situasjonen.