Det er flott å være langt borte fra verden, i en av Svalbards avsidesliggende fjorder og nesten helt offline, bortsett fra en smalsporet forbindelse via satellit. Slik var livet en stunde når vi var på tur ombord SV Antigua.
Alt ble annerledes igjen når vi kom tilbake til Longyearbyen på onsdag. Nyhetene fra den store verden er egnet til å gi depresjoner, men det er ikke denne sidens sak her. Men også her på Svalbard skjer ting og langt fra alt er bra.
Man får bare lure hva som driver noen som jobber innen reiseliv her oppe, folk som styrer med skip og båt. To franske ekspedisjonscruiseskip (eller mindre cruiseskip, etter smak) fikk sine våpen indratt fordi de ikke hadde papirene i orden. Det er snakk om en samling av 50 våpen! Det kan jo få en til å lure litt. Men i det mindste er det her snakk om feil som ble gjort i forvaltningssammenheng, heller enn navigasjon eller i feltet. Da kan alvorlige feil få konsekvenser på et helt annerledes nivå.
Det blir med en gang klart når man se hva som nylig skjedde med Ocean Atlantic, et ekspedisjonscruiseskip (eller mindre cruiseskip … ditto) drevet av Albatross Expeditions. Farlige grunner på Svalbard ser ut til å være spesielt tiltrekkende i år. Noen få uker etter Virgo støtte på grunn i Fuglefjorden, pådro Ocean Atlantic seg en skade i skroget. Det er så langt ikke offentlig kjent om det var kontakt med is eller en grunnstøtting eller noe annet som førte til at skipet ble skadet. Men skaden var alvorlig nok til at vann (mengde ukjent) trengte inn i skroget. Som om det hadde ikke vært nok med det valgte besetningen å ikke informere Sjøfartsdirektoratet eller Sysselmesteren om saken. Man kunne jo anta at det skulle vært greit med beredskapsstyrker i området i tilfellet situasjonen skulle forverre seg. Men det anså man åpenbart ikke som nødvendig ombord Ocean Atlantic. Det er vel neppe nødvendig å nevne at det er krav om å melde fra om slike hendelser umiddelbart. I det mindste klarte mannskapet å få kontroll over situasjonen. Likevel fant noen ut to dager senere at det var kanskje på sin plass å ta kontakt med myndighetene. Kort tid senere fikk Ocean Atlantic selskap av kystvakta og ble eskortert til Longyearbyen, hvor skipet nå ligger for anker og venter på kontroll og videre saksbehandling. Ved flere tidligere kontroller i år ble allerede flere enn 20 alvorlige sikkerhetsavvik stadfestet.
Ocean Atlantic i Longyearbyen.
Mindre dramatisk, men likevel alvorlig, var en hendelse nylig i Kongsfjorden. En liten flåte lettbåter fra ekspedisjonscruiseskipet Hondius var på vei inn mot noen småøyer slik at turistene skulle få oppleve isbjørn fra nærmere hold. Vitner fra Ny-Ålesund sier at «Det var veldig tydelig at de var alt for tett på og de burde ikke vært der» og «selskapet utover å oppsøke bjørnen, satte både mennesker og isbjørn i fare ved ta seg inn til øyen», ifølge Svalbardposten. Det heter at «båtene på et tidspunkt var anslagsvis cirka 50 meter fra isbjørnene». Basert på undertegnedes erfaring, som har vært med på slike turer mange ganger gjennom mange år som guide på Svalbard, må en avstand på 50 m absolutt ikke bety at det nødvendigvis er snakk om forstyrrelse eller til og med fare for mennesker eller dyr, men hvordan det lå an i dette tilfellet er vanskelig å si uten å vite flere detaljer i saken.
Men én ting er helt klart: øya det er snakk om er en del av et fuglereservat. Det betyr at det er ferdselsforbud f.o.m. 15. mai og t.o.m. 15. august, og det inkluderer farvannet ut til 300 m fra øya. Og det er ikke noe nytt, sånt har det vært i flere tiår.
Også denne hendelsen kan vel få en til å lure hvordan dette kunne skje. Det eneste undertegnede kan tenke seg er en seriøs mangel på kunnskap angående det relevante regelverket. Det bør selvfølgelig absolutt ikke ha skjedd, spesielt når det gjelder et selskap med flere tiårs erfaring på Svalbard. Saken er nok vann på mølla til dem som krever sertifisering til guider på Svalbard, noe som generelt sett absolutt er på sin plass, selv om det på konkret nivå kan gå feil vei, dessverre. Men det er nå en annen sak.
Som om det ikke hadde vært nok med 2 år preget av koronakrisen: som kjent er SAS sine piloter i streik siden forhandlingene ble utsatt i går. Opp til 250 fly forventes kansellert hver dag så lenge som arbeidskampen værer.
Det inkluderer SAS sine flyvninger til og fra Longyearben.
SAS og piloter, vennligst finn en løsning, snarest!
Det har allerede vært en sak mellom Norge og Russland i flere uker nå: forsyninger til Barentsburg får ikke krysse grensa mellom Russland og Finnmarken. Det skal være snakk om matvarer som skulle transporteres på veien til Tromsø og videre med fraktskip opp til Svalbard.
Barentsburg i lysere tider (her i 2019).
Men på grunn av sanksjonene innført etter Russland hadde angrepet Ukraina i februar lar ikke Norge slippe leveringen inn i landet. Svalbardtraktaten garanterer alle land som har signert trakteten (det inkluderer Russland) fri adgang til Svalbard, men det inkluderer ikke nødvendigvis rett til transport på det norske fastlandet, ifølge norske myndigheter. Her heter det at Russland står alltid fritt til å sende et skip til Barentsburg fra egne russiske havner. Havner på Svalbard er ikke inkludert i anløpsforbudet for russiske skip. I tillegg heter det at norske myndigheter ville vurdere et eventuelt russisk søknad om landetillatelse for et russisk fly på flyplassen i Longyearbyen.
Russland reagerer kraftig med forargelse, politiske trusler – på russisk side heter det at Norge bryter Svalbardtraktaten – og antageligvis cyberangrep. Det har vært flere cyberangrep mot offentlige norske hjemmesider i det siste, og det antas at det er russiske grupper som står bak angrepene, blant annet ifølge Svalbardposten.
Russiske represanter sa at i Barentsburg frykter man en alvorlig matmangel, noe som ble beskrevet som en overreaksjon på norsk side. I mellomtiden heter det i Barentsburg at matsituasjonen er stabil, takket leveringer fra andre kilder, ifølge NRK.