I dag er det nøyaktig 100 år siden Roald Amundsen tok av med to flybåter (sjøfly) fra Ny-Ålesund i Kongsfjorden. Det var hans første forsøk på å fly til Nordpolen. Forsøket var ikke vellykket: Like før 88 grader nord måtte begge flyene lande i isen, og det var bare etter ubeskrivelige vanskeligheter at de klarte å ta av igjen etter 25 dager. Det ene av de to flyene måtte etterlates, men de seks ekspedisjonsmedlemmene nådde Nordaustlandet i det andre flyet, der de ble reddet av en norsk ishavsskute som tilfeldigvis befant seg i nærheten.
De berømte ekspedisjonene med Nobile og luftskipene Norge (1926) og Italia (1928) fulgte i årene som fulgte. Italia forliste som kjent, og en del av mannskapet forsvant sporløst. Nobile og det gjenværende mannskapet ble reddet. Amundsen hadde begitt seg ut på leting etter Nobile, men døde underveis. Hans nøyaktige skjebne er fortsatt ukjent.
Roald Amundsen i Ny-Ålesund.
De to Dornier-Wal-flyene N24 og N25 ble sendt av gårde 21. mai 1925 – for 100 år siden i dag – og markerte starten på dette siste, berømte og dramatiske kapittelet i Amundsens liv som oppdagelsesreisende, preget av flyekspedisjoner til Nordpolen.
Frammuseet i Oslo har viet en ny utstilling til denne ekspedisjonen. Svalbardposten skrev en spennende artikkel om historien.
Posteren "Svalbardhytter" (70 x 100 cm) viser mangfoldet av Svalbards hytter i forskjellige landskap. Posteren nytes best sammen med boka "Svalbardhytter".
Boka supplerer posteren Svalbardhytter. Den forteller historiene bak hyttene på tre språk mens posteren visualiserer de mange variasjonene av hyttene i Svalbards forskjellige landskap.
Denne boka er ikke bare den mest omfattende Svalbard-guidebok med informasjon angående alle relevante fagområder, men den er samtidig en fotobok med mange bilder som illustrerer Svalbard sitt landskapelig mangfold, sammen med dyre- og plantelivet sitt i sin helhet.