Det er nyheter man hadde vented lenge for, samtidig som man håpet at de ikke ville komme – i hvert fall ikke slik som de kom nå på fredag. Det blir nye og omfattende regler for mange typer trafikk på Svalbard. Etter mye ventetid tok regjeringen en avgjørelse og resultatet ble offentliggjort på fredag.
Det kom nesten akkurat sånt som varslet i det som var grunnlaget for høringsprosessen for mer enn 2 år siden – nettopp som mange hadde fryktet. Med tanke på den lange tiden som har gått siden var det nok mange som hadde håp for at regjeringen ville ta hensyn til de rekordmange innspillene i høringsprosessen, men det skjedde ikke i det hele tatt.
Verneområder på Svalbard: snart stort sett stengt.
Det er flere drastiske endringer. En av dem er at de store verneområdene på Svalbard – nasjonalparker og naturreservater – vil stort sett stenges for de fleste, det vil si for alle som kommer som turister. Dette omfatter omtrent to tredjedeler av hele Svalbard, et område like stor som Danmark.
Endringene
Noen av de viktigste endringene så vidt som kjent. Det er hentet fra regjeringens sider:
Forbud mot ilandstigning i verneområder bortsett fra 43 kartfestede områder. Ilandstigningsforbudet vil gjelde for de som deltar i turistvirksomhet, ikke individuelt reisende eller fastboende.
Schiffe dürfen in den Schutzgebieten nicht mehr als 200 Passagiere an Bord haben.
Bestemmelse om begrensning på maks 200 passasjerer om bord utvides til også å gjelde verneområdene vest på Svalbard.
Forbud mot bruk av droner i verneområdene.
Permanent forbud mot ferdsel på sjøis etter 1. mars på utvalgte fjorder. Det er gitt unntak slik at folk skal kunne komme seg til hyttene sine.
Fartsgrense på maksimalt 5 knop innenfor en avstand på 500 fra land utenfor utvalgte fuglefjell i tiden 1. april til 31. august.
Avstandskrav og en hastighetsbegrensning ved liggeplasser for hvalross. Ved motorferdsel i sjø skal det holdes minst 150 meters avstand til liggeplass for hvalross (med unntak for nødvendig adkomst til havner, bygninger mv.)og man skal ikke holde høyere hastighet enn 5 knop nærmere enn 300 meter fra liggeplass for hvalross).
Forbud mot å brytie fastis, med unntak for å holde farleden inn til havnene i Longyearbyen og Barentsburg åpen, sikre forsyninger til Ny-Ålesund og for Kystvaktens utføring av nødvendige oppgaver.
Flere må søke om tillatelse til telt- og leiropphold.
Konsekvensene
Det nye regelverket vil ha ulike konsekvenser for forskjellige aktører. Store skip med kapasitet til 100-200 passasjerer som stort sett allerede i dag bruker et begrenset antall lokaliteter for å sette passasjerer i land vil antageligvis kunne fortsette mer eller mindre som før. Og mindre fartøy som er på privat tur vil kunne fortsette uhindret, slik som det ser ut nå.
På den andre siden står mindre skip med et lite antall betalende passasjerer, som hittil har satset på langturer hvor man bruker mange ilandstigningsplasser, og turer med fokus på dyreliv hvor turistene ønsker å se isbjørn og hvalross på mindre avstand enn 500 eller 300 meter. For slike turopplegg vil det nye regelverket bli helt ødeleggende. Selv om man kanskje bruker «bare» 20 forskjellige lokaliteter i løpet av én tur så står fleksibilitet likevel helt sentralt for å kunne velge etter dagens lokale forhold med tanke på vind, vær, is og dyreliv. Denne fleksibiliteten er et helt sentralt element for både sikkerhet og kvalitet. Uten denne fleksibiliteten vil det ikke være mulig å gjennomføre slike typer turopplegg.
Kommentar
Jeg er ingen nøytral observatør. Jeg har vært en del av reiselivsbransjen på Svalbard siden 1997, med en sterk fokus på lange turer med mindre skip, gjerne seilbåter, de siste 15-16 år. Dermed føles det nesten som om regelverket er rettet direkte mot meg. Nei, jeg kan ikke hevde å være en nøytral observatør. Men det betyr samtidig at jeg har mange års erfaring fra bransjen, helt fra fronten hvor man gjerne blir kaldt og våt, der hvor ting skjer. I naturen, i miljøet som mange frykter lider skade fra denne typen trafikk.
Med dette sagt vil jeg si for gjentatte gang at de nye reglene ikke er målrettet, tvert imot går de helt feil vei. Selv om man antar at de er basert på den gode viljen å verne miljøet – noe som man nesten tvile litt på når man tenker på at det skal fortsatt være tillatt med kommersiell fiskeri i verneområdene (her snakker vi om bunntråling på dypbder av 100 meter eller mer, noe som den store isbjørnforskeren Thor Larsen har kritisert flere ganger blant annet i Svalbardposten). At Norge vil fortsatt satse på utvikling av olje og gass også i nordområdene. At Norge har nylig tatt viktige skritt mot en åpning av store havområder for gruvedrift i dypsjøen. Alt i en tid som er preget av drastiske klimaendringer. Sett i denne større sammenhengen virker det veldig rart at det er turister som skal utgjøre den store trusselen for Svalbards natur – den eneste typen trafikk som rammes av noe som man kan oppfatte som et ganske omfattende forbud for noen deler av bransjen.
Dermed vil jeg helt sikkert ikke si at det ikke er behov for regulering innen turisme på Svalbard. Mer om det snart.
En liten gruppe turister på fottur på Nordaustlandet:
forbudt fra og med 2025, bortsett fra litt omvisning på utvalgte lokaliteter.
Det er noen få (43!) utvalgte lokaliteter hvor turister fortsatt skal få lov å gå i land. Disse vil de større aktørene nok snart dele opp blant seg, antageligvis gjennom et bookingssystem flere måneder før sesongen begynner i nord. Det er disse skipene som står for den største delen av trafikken i de aktuelle områdene. Og som sagt, for private båter er det fortsatt fritt fram. Her er det nok ikke snakk om et stort antall mennesker som går i land, men erfaringen forteller at på grunn av manglende kunnskap og lokal erfaring er det mange problematiske hendelser i sammenheng med private båter. En liten gruppe med dårlig eller ingen guiding kan utgjøre stor skade, mens 100 turister med god guiding kan gå i land og få noen fine opplevelser uten å etterlate noe annet enn noen fotavtrykk i sand og grus.
Det betyr at det dreier seg om å finne balansen mellom kvantitet – som må begrenses med en maksimalgrense – og kvalitet – som må begrenses med minimumskrav.
Og dermed er det selvfølgelig behov og anledning for et godt regelverk. Nå er det vel for sent, men likevel er det jo lett og gi noen eksempler: man kunne begrense antall passasjerer per skip ytterligere, for eksempel et maksimum av 100 turister på skip som setter folk i land. Samtidig kunne man begrense antall skip som seiler med folk i Svalbards farvann. Det skulle man ha gjort i 2010 eller 2012, når man allerede hadde en diskusjon om mye av alt det. Man kunne ha begrenset trafikken til volumet man hadde denne gangen. Det er voksten som man har sett siden som mange er bekymret over (sett meg gjerne på denne listen). Så hvis det er kvantitet som man er bekymret over, hvorfor begrenser man da ikke kvantiteten? Hvorfor velger man istedenfor å redusere bevegelsesfrihet og dermed kvalitet (og sikkerhet) på en måte som først og fremst rammer aktører som står for et forholdsvis lite antall folk som ferdes i verneområdene? Store skip som står for det desidert største antallet mennesker kunne man, hvis man anser det som nødvendig, godt kanalisere i en ramme av et begrenset antall lokaliteter. Men det er rett og slett unødvendig å gjøre det samme med mindre fartøy, eksempelvis med opp til 12 passasjerer, som er helt avhengig av å kunne velge fritt.
Med tanke på et minimumsnivå av kvalitet – det vil si kunnskap om sikkerhet og regelverk – ligger løsningen helt klart i et godt sertifiseringssystem for guider. Hvis man får det på plass og sikrer at alle – ALLE (ja, unntatt lokalbefolkningen, selvfølgelig) – har et tilstrekkelig antall kvalifiserte guider med i grupper som ferdes e.g. utenfor forvaltingsområdet 10, kunne problemet vel regnes som løst.
Men slik som det ser ut nå er det dessverre bare å konstatere at anledingen ikke ble brukt for å skape et godt regelverk. Når man leser klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen sine kommentarer til Svalbardposten får man heller ikke inntrykk at han har satt seg særlig inn i saken eller at han er særlig interessert i den. Men det er kanskje ikke den helt store overraskelsen. Til og med 2023 var Eriksen statssekretær i energidepartementet.
I går (søndag, 4.2.) sent på ettermiddagen var det brann i Longyearbyen i vei 232 i Gruvedalen, en bydel øst for Svalbardmuseum.
Brannen i Longyearbyen på søndag skjedde i det markerte området.
Flere bygg i området ble evakuert og det var fare for at brannen kunne spre til nabohus, men brannvesenet klarte å forhindre dette. Lokalstyreleder Terje Aunevik roste brannvesenets arbeid på det høyeste.
Likevel ble tre leiligheter totalskadd. Eventuelle skader utover det evalueres fortsatt. Mennesker ble ikke skadd og brannårsaken er så langt ukjent.
Lokalstyret og huseiere jobbet med å finne løsninger for de berørte og et krisesenter ble raskt innreddet hvor alle som hadde behov kunne ta kontakt. Tapet av tre leiligheter vil legge enda mer press på et boligmarked som allerede er svært vanskelig.
Den siste brannen før sønndagens var i september 2022. Denne gangen ble tre hus med totalt 12 leiligheter i sentrum totalskadd.
Nesten alle fly måtte i flere døgn innstilles grunnet uværet som herjet over Nordnorge siste uke. Fly til og fra Longyearbyen klarte for det meste ikke å mellomlande i Tromsø. At værforholdene fører til problemer med flytrafikken er ikke noe som man er overrasket over i denne nordlige landsdelen men det viser en gang til at Svalbard fortsatt er et sted som er langt unna fra resten av verden.
Svalbard lufthavn Longyear:
her er det ikke uvanlig at flytrafikken blir påvirket av dårlig vær.
Det skjer at beredskapen for ambulanseflyet i perioder med dårlig vær ikke kan opprettholdes i flere døgn. I Longyearbyen finnes det vel et lite sykehus med basistjenester men i nødstilfeller må pasientene kunne fraktes til et av de store sykehusene på fastlandet hovedsaklig til universitetssykehuset i Tromsø så snart som mulig der de kan få spesialisthelsetjenester.
Sist var det 8. Januar at en syk pasient fra Longyearbyen ikke kunne fraktes til Tromsø på grunn av dårlig vær. Så fikk pasienten hjelp ved universitetssykehuset i Tromsø en dag senere.
At midlertidige beredskapstjenester med ambulansefly periodevis ikke er tilgjengelige ble omtalt flere ganger av myndighetene med konklusjonen at luftambulansetjenesten er uforsvarlig. Sysselmesteren har flere ganger krevet et døgnbemannet jetfly som anses som den eneste akseptable løsningen.