Energi er saken her. Nok en gang til, som så mange ganger før. Strøm og varme er et stort tema i Longyearbyen. Kullkraftverket ble stengt for godt i fjor høst. Den hadde lenge gått ut over dato og nå er det diesel som står for energi i Longyearbyen.
Dette er en løsning som man neppe kan kalle for bærekraftig, uansett om man tenker økonomi eller klima. Kostnadene som kommer med omstillingen kom som litt av en sjokk for mange. Lokalstyrets planer å legge kostnadene om på de fire største kundene ble ikke møtt med entusiasme. Hvis kostnadene blir fordelt på alle kunder er man redd for at strøm og varme vil bli opp til tre ganger dyrere, noe som kan få alvorlige konsekvenser som nedstengning av bedrifter og fraflytting av deler av befolkningen.
Det er en del av den tekniske utfordringen at det ikke er mulig å knytte Longyearbyens energiforsyning til et større nettverk. På den andre siden er nettopp dette noe som Longyearbyen har i felles med mange andre steder i hele Arktis, og derfor kan det lønne seg å drive forskning på hvordan fremtidens energisystemer i Arktis kan se ut.
Isfjord Radio på Kapp Linné: tidligere radiostasjon og base for telekommunikasjon,
nå villmarkshotell og forskingsprosjekt for energi.
Det er noe som gjøres i et modellprosjekt på Kapp Linné, med den gamle stasjonen Isfjord Radio. Stasjonen og dens tekniske installasjoner er ikke i bruk i dag siden denne typen oppgaver ivaretas av kabelen mellom Longyearbyen og fastlandet og andre installasjoner som brukes i dag, men den gamle stasjonen ble tatt i bruk som villmarkshotell sent på 1990-tallet. Det er Store Norske Spitsbergen Kulkompani som eier stedet og som står for energiforsyningen og tilknyttet oppgradering og forskning, mens det er Basecamp Svalbard som driver hotellet.
Det er veldig få personer som bor og jobber på Kapp Linné i lengre perioder, og selv i høysesongen når hotellkapasiteten er fullt brukt er det ikke flere enn noen dusin mennesker som kommer tillegg i kortere perioder. Det bidrar til at stedet er egnet til å teste nye systemer.
Det er ikke snakk om utvikle helt nye teknologier, men det dreier seg om sammenspillet mellom eksisterende systemer. Styring av systemet og lagring av energi ved hjelp av et batterianlegg står sentralt. I den første fasen er det solceller som ble installert i 2023 som skal produsere en størstmulig andel av energibehovet. Det kan overraske i et område hvor sola står under horisonten i 4 måneder i polarnatten, men hotellet er stengt i mørketiden. I korte perioder kan batterianlegget og varmtvanntank ta en del av lasten.
Og det er allerede nok til å redusere dieselforbruket med 70 %, som Store Norske sa til Svalbardposten.
I neste fasen skal dieselforbruket reduseres til hele 90 % ved hjelp av en vindmølle. Men her er det rettslige utfordringer fordi Isfjord Radio er vernet som kulturminne og det finnes et fuglereservat rett ved siden av stasjonsområdet. Store Norske er i dialog med Sysselmesteren for å finne en løsning.
Med dagens teknologi er det neppe mulig å utfase diesel fullstendig. Dette ville kreve et større nettverk mellom flere bosetninger, men det er jo nettopp her utfordringen ligger. Man vil nok også i fremtiden ha generatorer klar som kan overta til enhver tid. Disse kan muligens en gang drives med hydrogen, men for tiden kan man si seg godt fornøyd med en redusering av dieselforbruket med 70 % eller til og med hele 90 %.
Og kunnskapet som høstes på Kapp Linné vil man senere kunne bruke andre steder. Behovet er stort, det er i første omgang bare å se på Longyearbyen hvor det finnes noen solceller allerede i dag, eksempelvis på flyplassen.
Men man følger med og er interessert også andre steder: russerne i Barentsburg har allerede tatt kontakt med Longyearbyen Lokalstyret. Man ønsker dialog og erfaringsutveksling angående fremtidige miljøvennlige energiløsninger. I Longyearbyen heter det at man er prinsipielt åpen for en slik dialog.
Regjeringen ønsker å åpne for gruvedrift på havbunnen i nordatlanteren, og Stortinget vedtok prosjektet på tirsdag. Dermed åpnes et stort område mellom Svalbard, Jan Mayen og fastlandet for gruvedrift på havbunnen.
Kart over området som nå er åpent for gruvedrift på havbunnen (fiolett).
Kilde: Meld. St. 25 (2022–2023)
Man forventer store mengder verdifulle mineralforekomster i området, blant annet 38 millioner tonn kopper, 45 millioner tonn, 185 millioner tonn mangan og 229,300 tonn litium, for å nevne bare noen eksempler fra regjeringens strategipapir Meld. St. 25). Men den faktiske størrelsen av de potensielle forekomstene er ukjent. Papiret framhever råstoffenes strategiske betydning innen fornybare energier og batteriproduksjon og dagens avhengigheter på det globale markedet.
Men planen er omstridt. Både opposisjonen i Stortinget og miljøorganisasjoner i Norge og internasjonalt frykter store konsekvenser for miljøet. Forskere forventer høy biodiversitet og komplekse økosystemer på havbunnen, som er det største fortsatt i stor grad ukjente området på planeten. Man frykter store konsekvenser for mangfoldet i havet og oseanens evne å ta opp og lagre klimagasset karbondioksid. Utover det vil industriell aktivitet direkte påvirke dyrelivet i havet.
Det finnes så langt ingen internasjonal regulering for gruvedrift på havbunnen. Den internasjonale havbunnsmyndigheten (ISA) jobber med det men resultater forventes ikke før 2025 – tidligst.
Noen dager før jul, den 21. desember, kunne man plutselig i et kort øyeblikk se et spektakulært lysfenomen på den mørke himmelen. Lyset var både stort og rart nok for å la også saklige mennesker tenke på en ufo eller noe lignende. Andreas Eriksson som jobber i KSAT som driver satelittanlegget på Platåberget bak flyplassen fikk flere bilder som ble lagt ut på KSAT sine mediasider. I tillegg fikk en automatisk kamera i Kjell Henriksen Observatorium i Adventdalen en imponerende video (trykk her for å se den på observatoriets sider; det omtalte fenomenet kommer etter ca. 15 sekunder).
Lys på himmelen over Spitsbergen. Bilde tatt av Andreas Eriksson/KSAT.
Det ble mye spekulasjon om hva som kunne være forklaringen bak lyset. Noen mente at det måtte være Santa Claus som holdt på med å prøve en ny slede, som i dette tilfellet må nok ha væert en ganske kraftig modell. Men i mellomtiden kunne Barents Observer forklare saken med at det er snakk om en russisk militær rakett med «militær infrastruktur». Det er ikke nærmere kjent hvilken type infrastruktur det dreier seg om.
Det er ingen pen start inn i det nye året på denne siden.
Nyheten kommer fra Alaska, hvor fugleinfluensaviruset ble nylig funnet å ha vært dødsårsaken for en isbjørn, som avisen Alaska Beacon skriver.
Fugleinfluensa kan true også ham: isbjørn på Svalbard (symbolbilde).
Spesialister i Division of Environmental Health: State Veterinarian sier at nyheten på ingen måte kommer som overraskelse fordi mange pattedyr er blitt funnet å bli drept av viruset allerede tidligere, blant annet forskjellige selarter, rødrev, brunbjørn, svartbjørn og grizzly.
I motsetning til tidligere utbrydd som i 2014-15 ser det ut som om viruset kan overleve i lengre perioder i populasjoner av forskjellige arter, både fugler og pattedyr, i naturen. Fugleinfluensa har i Norge allerede rammet sjøfuglkolonier, mest krykkjer, både på fastlandet og på Hopen som er en del av Svalbard. Viruset er også påvist og har allerede gjort stor skade blant forskjellige bestander i Sørhavet (Falklandsøyene, Sydgeorgia) og Søramerika (Chile, Peru), hvor blant annet sjøløver ble drept i store tall, som WOAH (World Organization for Animal Health) beretter.
Helserisikoen for mennesker beskrives som lav (likevel anbefales det sterkt å være forsiktig hvis man finner syke eller døde dyr), men fugleinfluensa må regnes som en veldig problematisk faktor som vil komme til å ha en potensiell stor negativ inflytelse på populasjoner som allerede er rammet av klimaforandringer og andre trussler.